Zusammenfassung
Der Einsatz von Nitraten, nitratähnlichen Substanzen, ß-Rezeptorenblockern, Kalziumantagonisten und antithrombotisch wirksamen Pharmaka bei Myokardischämie ist auf ein breites Spektrum klinischer Erscheinungsformen gerichtet. Dieses Spektrum umfaßt symptomatische Patienten, die entweder Angina pectoris ohne oder mit ST-Streckensenkungen aufweisen, und asymptomatische Kranke, bei denen nur ST-Veränderungen vorliegen. Die Daten der CASS-Registratur belegen nicht nur, daß Patienten mit koronarer Herzerkrankung gegenüber solchen ohne Koronarerkrankung eine eingeschränkte Prognose aufweisen, sie zeigen auch, daß die Letalität bei Patienten mit Myokardischämie, unabhängig davon, ob eine symptomatische oder asymptomatische Ischämie vorliegt, höher liegt als bei solchen ohne Myokardischämie (Weiner et al. 1987). Im folgenden soll dargestellt werden, wie wirksam eine Myokardischämie beeinflußt werden kann und ob eine effektive antiischämische und antithrombotische Therapie mit einer Verbesserung der Prognose gleichzusetzen ist oder ob die Pharmakotherapie in erster Linie als symptomatische Maßnahme anzusehen ist.
This is a preview of subscription content, log in via an institution.
Buying options
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Learn about institutional subscriptionsPreview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Ablad B, Björkman J-A, Gustafsson D, Hansson G, Östlund-Lindqvist A-M, Pettersson K (1988) The role of sympathic activity in atherogenesis: Effects of β-blockade. Am Heart J 116: 322–327
Antiplatelet Trialists Collaboration (1988) Secondary prevention of vascular disease by prolonged antiplatelet treatment. Br Med J 296: 320–331
Beyerle A, Rudolph W (1986) Behandlung der Belastungs-Angina pectoris und der chronischen Herzinsuffizienz mit Molsidomin. Med Klin 81: 41–44
Borchard U (1988) Klinische Pharmakologie der β-Rezeptorenblocker. Aesopus, Basel
Brügmann U, Blasini R, Rudolph W (1983) Antiischämische Wirkung von Nifedipin in Retard-Form. Ergebnisse einer doppelblind, randomisiert, cross-over durchgeführten, placebokontrollierten Akutstudie. Herz 8: 206–210
Brügmann U, Blasini R, Rudolph W (1984) Vergleich der antiischämischen Wirkung von Nisoldipin und Verapamil. Doppelblind, randomisiert, cross-over und placebokontrolliert durchgeführte Akut- und Langzeitstudie. Herz 9: 244–252
Bühler FR, Berglund G, Anderson OK, Brunner HR, Scherrer U, van Brummelen P, Distier A, Philipp T, Fogari R, Mimran A, Fourcade J, dalPalu C, Prichard BNC, Backhouse CI, Reid JL, Elliot H, Zanchetti A (1986) Doppelblindvergleich der kardioselektiven Betablocker Bisoprolol und Atenolol bei Hypertonie: Die internationale Bisoprolol-Multicenter-Studie (BIMS). J Cardiovasc Pharmacol 8 [Suppl 11]: S135–S141
Chiercha S, Glazier JJ, Gerosa St (1987) A single-blind, placebo-controlled study of effects of atenolol on transient ischemia in “mixed” angina. Am J Cardiol 60: 36A–40A
de Graeff PA, de Leeuw MJ, van Gilst WH, Wesseling H (1989) Antianginal effects of captopril during chronic nitrate treatment. Circulation 80 [Suppl II]: 11–214
de Muinck E, Wagner G, van den Ven LLM, Lie KI (1987) Comparison of the effects of two doses of bisoprolol on exercise tolerance in exercise-induced stable angina pectoris. Eur Heart J 8 [Suppl M]: 31–35
Egstrup K (1988) Randomized double-blind comparison of metoprolol, nifedipine, and their combination in chronic stable angina: Effects on total ischemic activity and heart rate at onset of ischemia. Am Heart J 116: 971–978
Findlay IN, MacLeod K, Ford M, Gillen G, Elliott A, Dargie HJ (1986) Treatment of angina pectoris with nifedipine and atenolol: Efficacy and effect on cardiac function. Br Heart J 55: 240–245
Fitzgerald JD (1987) By what means might beta blockers prolong life after acute myocardial infarction? Eur Heart J 8: 945–951
Freedman SB, Jamal SM, Harris PJ, Kelly DT (1987) Comparison of carvedilol and atenolol for angina pectoris. Am J Cardiol 60: 499–502
Frithz G, Weiner L (1986) Langzeitwirkungen von Bisoprolol auf Blutdruck, Serumlipide und HDL-Cholesterin bei Patienten mit essentieller Hypertonie. J Cardiovasc Pharmacol 8 [Suppl 11]: S149—S153
Gibson RS (1989) Current status of calcium channel-blocking drugs after Q wave and non-Q wave myocardial infarction. Circulation 80 [Suppl IV]: IV-107–IV-119
Herrmann JM, Bischof F, von Heymann F, Freischuetz G, Burghagen H (1988) Effects of celiprolol on serum lipids in systemic hypertension. Am J Cardiol 61: 41C–44C
Hogan JC, Lewis MJ, Henderson AH (1989) Failure of N-acetylcysteine (NAC) to prevent nitrate tolerance in patients with angina. Eur Heart J 10[Abstr Suppl]: 153
Hung J, Lamb IH, Connolly StJ, Jutzy KR, Goris ML, Schroeder JS (1983) The effect of diltiazem and propranolol, alone and in combination, on exercise performance and left ventricular function in patients with stable effort angina: a double-blind, randomized, and placebo-controlled study. Circulation 68: 560–567
Imperi GA, Lambert CR, Coy K, Lopez L, Pepine CJ (1987) Effects of titrated beta blockade (metoprolol) on silent myocardial ischemia in ambulatory patients with coronary artery disease. Am J Cardiol 60: 519–524
Jackson G, Schwartz J, Kates RE, Winchester M, Harrison DC (1980) Atenolol: Once-daily cardioselective beta blockade for angina pectoris. Circulation 61: 555–560
Kostuk WJ, Pflugfelder P (1987) Comparative effects of calcium entry-blocking drugs, β-blocking drugs, and their combination in patients with chronic stable angina. Circulation 75 [Suppl V] V-114–V-121
Lahiri A, Rodrigues EA, DasGupta P, Jain D, van der Does R, Raftery EB (1989) Effects on carvedilol in patients with impaired left ventricular function due to ischaemic heart disease. Z Kardiol 78 [Suppl 3]: 21–27
Lehmann G, Reiniger G, Dirschinger J, Rudolph W (1988) Effectiveness on antianginal substances: Mono-, double- or triple-therapy? Eur Heart J 9 [Abstr Suppl 1] 157
Lehmann G, Reiniger G, Dirschinger J, Rudolph W (1989) Enhanced effectivity by combination of nitrates and the calcium antagonist diltiazem in patients with angina pectoris. Eur Heart J 10 [Abstr Suppl] 154
Lichtlen PR, Hugenholtz P, Rafflenbeul W, Jost S, Hecker H, INTACT-Study Group (1989) Retardation of the progression of coronary artery disease with nifedipine. Results of INTACT. Circulation 80 [Suppl II]: 11–382
Loaldi A, Polese A, Montorsi P, deCesare N, Fabbiocchi F, Ravagnani P, Guazzi MD (1989) Comparison of nifedipine, propranolol and isorbide dinitrate on angiographic progression and regression of coronary arterial narrowings in angina pectoris. Am J Cardiol 64: 433–439
Lynch P, Dargie H, Krikler S, Krikler D (1980) Objective assessment of antianginal treatment: a double-blind comparison of propranolol, nifedipine, and their combination. Br Med J 281: 184–187
McDevitt DG (1988) Medikamentös bedingte Störung der Sexualfunktion. Ein vermeidbares Problem. Nr. 3, Beta-Blocker und sexuelle Dysfunktion. ADIS, Manchester
Miller NE (1987) Effects of adrenoceptor-blocking drugs on plasma lipoprotein concentrations. Am J Cardiol 60: 17E–23E
Nesto RW, White HD, Ganz P, Koslowski J, Wynne J, Holman BL, Antman E (1985) Addition of nifedipine to maximal beta-blocker-nitrate therapy: Effects on exercise capacity and global left ventricular performance at rest and during exercise. Am J Cardiol 55: 3E–8E
Olsson G, Rehnqvist N (1987) Postinfarction metoprolol treatment: Effects on prognosis in relation to serum cholesterol concentrations. Cardiology 74: 457–464
Packer M, Lee WH, Kessler PD, Gottlieb StS, Medina N, Yushak M (1987) Prevention and reversal of nitrate tolerance in patients with congestive heart failure. N Engl J Med 317: 799–804
Packer M (1989a) Second generation calcium channel blockers in the treatment of chronic heart failure: Are they any better than their predecessors? JACC 14: 1339–1342
Packer M (1989b) Combined beta-adrenergic and calcium-entry blockade in angina pectoris. N Engl J Med 320: 709–718
Parker JO, Farrell B, Lahey KA, Rose BF (1987) Nitrate tolerance: the lack of effect of N-acetylcysteine. Circulation 76: 572–576
Peto R, Gray R, Collins R, Wheatley K, Hennekens C, Jamrozik K, Warlow C, Hafner B, Thompson E, Norton S, Gilliland J, Doll R (1988) Randomised trial of prophylactic daily asperin in British male doctors. Br Med J 296: 313–316
Prichard BNC, Tomlinson B (1989) Carvedilol — A double pronged attack on angina. Clinical pharmacology of multiple action compounds. Z Kardiol 78[Suppl 3]: 1–6
Reiniger G, Rudolph W (1985) Therapie der koronaren Herzerkrankung mit Nitroglycerin- Pflastern. Verhalten der antiischämischen Wirksamkeit bei kontinuierlicher Verabreichung und nach „pflasterfreiem“ Intervall. Herz 10: 305–311
Reiniger G, Kraus F, Dirschinger J, Blasini R, Rudolph W (1985) Hochdosierte transdermale Nitroglycerin-Therapie: Wirkungsverlust innerhalb von 24 Stunden? Herz 10: 157–162
Reiniger G, Menke G, Boertz A, Kraus F, Rudolph W (1987) Intervalltherapie zur effektiven Behandlung der Angina pectoris mit Nitroglycerin-Pflastersystemen. Kontrollierte Studie mit Bestimmung der Nitroglycerin-Plasmaspiegel. Herz 12: 68–73
Roberts WC (1987) Blood lipid levels and antihypertensive therapy. Am J Cardiol 60: 30E–35E
Rudolph W, Blasini R (1984) Nitrattoleranz: ein klinisch bedeutsames Problem? Herz 9: 115–122
Rudolph W, Dirschinger J (1984) Pharmakotherapie der Angina pectoris. In: Hombach V (Hrsg) Kardiologie. Bd 1: Die koronare Herzkrankheit, Schattauer, Stuttgart New York, S 173–204
Rudolph W, Dirschinger J (1985) Effectiveness of molsidomine in the longterm treatment of exertional angina pectoris and chronic congestive heart failure. Am Heart J 109: 670–674
Rudolph W, Blasini R, Froer KL, Brügmann U, Mannes A, Hall D (1981) Effects of acute and chronic administration of isosorbide dinitrate, sustained-release form, in patients with angina pectoris. In: Lichtlen PR, Engel H-J, Schrey A, Swan HJC (eds) Nitrates III-Cardiovascular effects. Springer, Berlin Heidelberg New York, pp 76–81
Rudolph W, Blasini R, Reiniger G, Brügmann U (1983) Tolerance development during isosorbide dinitrate treatment: Can it be circumvented? Z Kardiol 72 [Suppl 3]: 195–198
Rudolph W, Dirschinger J, Blasini R, Reiniger G, Kraus F (1985) Nitrattoleranz: Wann tritt sie auf? Wie ist sie vermeidbar? Dtsch Ärzteblatt 82: 3421–3432
Rudolph W, Dirschinger J, Reiniger G, Beyerle A, Hall D (1988) When does nitrate tolerance develop? What dosages and which intervals are necessary to ensure maintained effectiveness? Eur Heart J 9[Suppl A]: 63–72
Rudolph W, Dirschinger J, Hall D, Reiniger G, Beyerle A (1989) Effectiveness of interval nitrate therapy in angina pectoris. Eur Heart J 10[Suppl A]: 50–55
Smith PJ, Talbert RL (1986) Sexual dysfunction with antihypertensive and antipsychotic agents. Clin Pharm 5: 373–384
Steering Committee of the Physicians Health Study Research Group (1989) Final report on the asperin component of the ongoing physicians health study. N Engl J Med 321: 129–135
Stone PH, Ware JH, deWood MA, Gore JM, Eich RH, Pietro DA, Parisi AF, Nesto RW, Boden WE, Sharma SC, Vlay StC, Ennis LE, Gianelly RE, Turi ZG, McCall NT, Curtis DG, Chierchia S, Maseri A, Braunwald E (1988) The efficacy of the addition of nifedipine in patients with mixed angina compared to patients with classic exertional angina: A multicenter, randomized, double-blind, placebo-controlled clinical trial. Am Heart J 116: 961–970
Strauss WE, Parisi AF (1988) Combined use of calcium-channel and beta-adrenergic blockers for the treatment of chronic stable angina. Rationale, efficacy, and adverse effects. Ann Intern Med 109: 570–581
Tolins M, Weir E, Chesler E, Pierpont GL (1984) “Maximal” drug therapy is not necessarily optimal in chronic angina pectoris. JACC 3: 1051–1057
Uusitalo AJ, Keyriläinen O (1979) Slow-release metoprolol in angina pectoris. A comparative study of a cardioselective β-blocking drug, metoprolol, in ordinary and slow-release tablets (durules) in the treatment of angina pectoris. Ann Clin Res 11: 199–204
Weiner DA, Ryan TJ, McCabe CH, Luk St, Chaitman BR, Sheffield LT, Tristani F, Fisher LD (1987) Significance of silent myocardial ischemia during exercise testing in patients with coronary artery disease. Am J Cardiol 59: 725–729
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1990 Springer-Verlag, Berlin Heidelberg New York
About this paper
Cite this paper
Dirschinger, J., Rudolph, W. (1990). Pharmakotherapie der symptomatischen und asymptomatischen Myokardischämie. In: Rudolph, W. (eds) Therapie der koronaren Herzerkrankung. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-75318-3_6
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-75318-3_6
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-52032-0
Online ISBN: 978-3-642-75318-3
eBook Packages: Springer Book Archive