Zusammenfassung
Herzinfarkte können in Abhängigkeit von ihrer klinischen Manifestation in typische, atypische und „stumme“ Verlaufsformen unterteilt werden. In retrospektiven Untersuchungen an Patienten mit elektrokardiographisch gesichertem Herzinfarkt konnte in 50% der Fälle ein klinisch typischer Verlauf nachgewiesen werden, 16% zeigten eine atypische Verlaufsform, und bei 34% der Patienten gab es in der Vorgeschichte keinen Anhalt für einen Infarkt. Moderne Untersuchungsverfahren haben darüber hinaus aufgedeckt, daß häufiger als vermutet auch stumme Myokardischämien auftreten, d. h. daß bei fehlender Symptomatik objektiv eine Myokardischämie nachgewiesen werden kann.
Summary
According to its clinical course, a myocardial infarction may be classified as typical, atypical, or “quiescent.” Retrospective studies on patients with obvious signs of myocardial infarction in their electrocardiograms showed a typical clinical course in 50% of cases and an atypical course in 16%. Some 34% of the patients showed no clinical sign of myocardial infarction in their case history. In addition, it could be ascertained by modern diagnostic methods that the incidence of “quiescent” myocardial ischemias, i.e., ischemias without corresponding clinical signs, is higher than expected.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Arnim T von (1985) ST-Segment-Analyse im Langzeit-EKG. Dtsch Med Wochenschr 26:1047.
Arnim T von (1986a) Influence of IS-5-MN 20 mg, sustained release IS-5-MN 50 mg and sustained release nifedipine 20 mg on ischaemic ST-segment changes during Holder monitoring. (Mononitrat-Symposien, London).
Arnim T von (1986b) Stumme Ischämien und Angina pectoris. — Haben sie prognostische Bedeutung? In: Arnim T von, Riecker G (Hrsg) Stumme Myokardischämien. Informed, S 5-8.
Arnim T von, Maseri A (1987) Silent Ischemia, Steinkopf, Darmstadt; Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo.
Berliner U, Blümchen G (1987) Langzeitverlauf (21 Monate) bei 63 Herzinfarktpatienten mit stummer Ischämie. Herz/Kreislauf 19:75–79.
Chierchia S, Lazzari M, Freedman MB, Brunelli C, Maseri A (1983) Impairment of myocardial perfusion and function during painless myocardial ischemia. J Am Coll Cardiol 1:924–930.
Cohn PF (1986 a) Prognostic significance of asymptomatic coronary artery disease. Am J Cardiol 58:51.
Cohn PF (1986 b) Silent myocardialischemia: dimensions of the problem in patients with and without angina. Am J Med [Suppl 4C] 80:3.
Cohn PF Silent myocardialischemia and infarction. Dekker, New York Basel.
Deanfield J (1986 a) Auslösende Faktoren der stummen Ischämie im Alltag. In: Arnim T von, Riecker G (Hrsg) Stumme Myokardischämien. Informed, S 24-28.
Deanfield J (1986 b) Character and causes of transient myocardial ischemia during daily life. Implications for treatment of patients with coronary disease. Am J Med [Suppl 480:18.
Erikssen J et al. (1984) Follow-up of patients with asymptomatic myocardial ischemia. In: Rutishauser W, Roskamm H (eds) Silent myocardial ischemia. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo.
Erikssen J, Thaulow E (1984) Follow-up of patients with asymptomatic myocardial ischemia. In: Rutishauser W, Roskamm H (eds) Silent myocardial ischemia. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo.
Fox K (1986) Sollen stumme Ischämien medikamentös behandelt werden oder nicht? In: Arnim T von, Riecker G (Hrsg) Stumme Ischämien. Informed, S 29-30.
Friedberg CK (1959) Erkrankungen des Herzens. Thieme, Stuttgart.
Gottlieb SO, Weisfeldt ML, Ouyang P, Mellits ED, Gerstenblith G (1986) Silent ischemia as a marker for early unfavourable outcomes in patients with unstable angina. N Engl J Med 314:1214–1219.
Löllgen H (1986) Welchen prognostischen Stellenwert hat das Belastungs-EKG? In: Arnim T von, Riecker G (Hrsg) Stumme Myokardischämien. Informed, S 14-16.
Lown B (1979) Sudden cardiac death: the major challenge confronting contemporary cardiology. Am J Cardiol 43:313.
Lüderitz B (1987) Stumme Ischämie — mehr als ein Schlagwort? Dtsch Ärztebl 84:428–430.
Mörl H (1964) Über den Myokardinfarkt. Virchows Arch [A] 337:383–394.
Mörl H (1975) Der „stumme“ Myokardinfarkt. Springer, Berlin Heidelberg New York.
Mörl H (1981) Der Herzinfarkt. Springer, Berlin Heidelberg New York.
Mörl H (1982) Schmerz als Leitsymptom der Gefäßerkrankungen? In: Kommerell B, Hahn P, Kübier W, Mörl H, Weber E (Hrsg) Fortschritte in der inneren Medizin. Springer, Berlin Heidelberg New York.
Mörl H (1986) Gefäßkrankheiten in der Praxis, 3. Aufl. edition medizin, Weinheim.
Mörl H, Falkner OR (1965) Körpergewicht und Konstitution beim Myokardinfarkt. Virchows Arch [A] 340:164–168.
Mörl H, Venzmer J (1966) Der Myokardinfarkt beim Magenresezierten. Virchows Arch [A] 341:79–84.
Morawitz P, Hochrein M (1928) Zur Diagnose und Behandlung der Koronarsklerose. MMW 75:17.
Multiple Risk Factor Intervention Trial Research Group (1985) Exercise electrocardiogramm and coronary heart disease mortality. Am J Cardiol 55:16.
Riecker G (1986) Stumme Myokardischämie. Arzneimitteltherapie 4:181–182.
Rutishauser W, Roskamm H (1984) Silent myocardial ischemia. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo.
Schettler G, Nüssel E (1974) Neue Resultate aus der epidemiologischen Herzinfarktforschung in Heidelberg. Dtsch Med Wochenschr 99:2003.
Schimert G, Schimmler W, Schwalb H, Eberl J (1960) Die Coronarerkrankungen. In: Bergmann G von, Frey W, Schwiegk H (Hrsg) Bd 9, Teil 3. Springer, Berlin Heidelberg New York.
Shell WE (1984) Mechanisms and therapy of spontaneous angina — the implications of silent myocardial ischemia. Vascular Med 2:85.
Silber S, Vogler A (1986) Die stumme Myokardischämie: Dimensionierung eines Problems, Intensivmedizin 23:52–63.
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1989 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Mörl, H. (1989). Stummer Myokardinfarkt — stumme Myokardischämie. In: Klose, G. (eds) Arteriosklerose. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-74518-8_19
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-74518-8_19
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-642-74519-5
Online ISBN: 978-3-642-74518-8
eBook Packages: Springer Book Archive