Summary
The main presenting complaint in defecational disorders in Spina bifida is constipation. The principal cause of this complaint is hypofunction or paralysis of muscles in the pelvic floor as a result of the spinal cord injuries. To evaluate the present status of defecation, anorectal manometry with special reference to the anorectal pressure profile has been useful. The possibility of using anorectal manometry for the research of anorectal movement and participation of spinal cord was discussed.
Zusammenfassung
Die Obstipation steht bei den Defäkationsstörungen bei der Spina bifida im Vordergrund. Die Hauptursache dafür ist die Unterfunktion oder Lähmung der Beckenbodenmuskulatur aufgrund der Rückenmarkschädigung. Die anorektale Manometrie mit besonderer Berücksichtigung des anorektalen Druckprofils ist eine nützliche Methode zur Bestimmung des Ausmaßes der Defäkationsstörung. Die Möglichkeiten der anorektalen Manometrie bei der Erforschung der anorektalen Bewegungsabläufe und der Beteiligung des Rückenmarks werden diskutiert.
Résumé
La constipation constitue le trouble de la défécation le plus important dans les cas de Spina bifida. La raison principale en est la diminution de la fonction ou la paralysie de la musculature du plancher pelvien dues à la lésion de la moëlle épinière. La manométrie anorectale et en particulier l’observation de la pression anorectale est une méthode d’une grande utilité dans la détermination de l’ampleur des troubles de la défécation. Les auteurs discutent des possibilités offertes par la manométrie pour l’étude de la motilité anorectale et la participation éventuelle de la moëlle épinière.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
References
Ahran P (1971) Technique d’exploration fonctionnelle de la motricite digestive en Chirurgie pediatrique. Ann Chir Infant 12: 197–206
Forrest D (1976) Management of bladder and bowel in Spina bifida. Clin Dev Med 57: 122–154
Ihara N, Takahira E (1984) Regulation of anal canal pressure as revealed by myoelectrical activity of internal anal sphincter. Jpn J Smooth Muscle Res 20: 123–135
Kaiser G, Reuter I (1976) Betrachtungen zum anorektalen Druckprofil. Z Kinderchir 19: 38–49
Lorber J (1971) Results of treatment of myelomeningocele. Dev Med Child Neurol 13: 279–303
Meunier P, Mollard H, Beaujen J de (1976) Manometric studies of anorectal disorders in infancy and childhood: an investigation of the physiology of continence and defecation. Br J Surg 63: 402–407
Meunier P, Mollard H (1977) Control of the internal anal sphincter (manometric study with human subjects). Pflugers Arch 370: 233–239
Nakagawa T, Imai K, Murakami M, Inoue S, Maie M (1985) Spinal evoked potentials in infants with myelomeningocele. In: Schramm J, Jones SJ (ed) Spinal cord monitoring. Springer, Berlin Heidelberg New York
White JJ, Shaker I (1974) The management of neurological fecal incontinence. Practical management of meningomyelocele. University Park Press, Baltimore, pp 198–217
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1989 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Maie, M., Sakaniwa, M., Takahashi, H., Iwai, J. (1989). Management of Defecation in Spina Bifida. In: Yokoyama, J., Angerpointner, T.A. (eds) Constipation and Fecal Incontinence and Motility Disturbances of the Gut. Progress in Pediatric Surgery, vol 24. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-74493-8_11
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-74493-8_11
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-642-74495-2
Online ISBN: 978-3-642-74493-8
eBook Packages: Springer Book Archive