Skip to main content

Infants with Posterior Urethral Valves: A Retrospective Study and Consequences for Therapy

  • Conference paper
Surgery in Solitary Kidney and Corrections of Urinary Transport Disturbances

Part of the book series: Progress in Pediatric Surgery ((PEDIATRIC,volume 23))

Summary

This is a report on the follow-up data of 18 patients with posterior urethral valves diagnosed during the first year of life. One infant died of progressive renal failure; a slight elevation of serum creatinine levels in three children aged 4–6 years indicated a doubtful prognosis. On initial examination, ten patients showed severe unilateral or bilateral reflux. Seven of 14 refluxing units remained non-functioning and had to be removed. Following transurethral fulguration of the valves, five infants developed unilateral or bilateral reflux which was not evident on initial preoperative voiding cystograms. In contrast to those in other series, none of these refluxes ceased spontaneously. Ureteral reimplantations were done on 11 ureters of eight patients, but regression of ureteral dilatation postoperatively remained unsatisfactory in six instances, none of whom had a true mechanical obstruction. We conclude that many of these megaloureters encountered in infants with posterior urethral valves are concomitant with profound and often irreversible damage of the ureter wall. Surgery of such ureters, therefore, should be avoided whenever feasible.

Zusammenfassung

Es wird eine katamnestische Untersuchung über 18 Patienten mit posterioren Urethralklappen vorgelegt, bei denen diese Diagnose bereits im Neugeborenenoder Säuglingsalter gestellt worden war. Eines der Kinder verstarb an progredientem Nierenversagen, während bei 3 Kindern eine leichte Erhöhung des Serumkreatininwertes eine zweifelhafte Prognose erkennen ließ. Zehn der Kinder zeigten bereits bei der initialen MCU-Untersuchung einen massiven einoder beidseitigen Reflux. Sieben der 14 refluxiven Ureter-Niereneinheiten büeben funktionslos und mußten entfernt werden. Nach der transurethralen Elektrofulguration der Klappen trat bei 5 Säuglingen ein- oder beidseitig ein Reflux auf, der bei der Priäruntersuchung noch nicht nachweisbar war. Im Gegensatz zu den Beobachtungen anderer Autoren, verschwand während der Beobachtungszeit kein Reflux spontan. Bei 8 Patienten wurden 11 Ureter neu in die Blase implantiert. Jedoch blieb der Rückgang der Ureterdilatation postoperativ bei 6 dieser Ureter ungenügend, obgleich eine mechanische Obstruktion in keinem Fall nachgewiesen werden konnte. Wir schließen daraus, daß bei vielen dieser mit posterioren Urethralklappen vergesellschafteten Megauretern eine tiefgreifende und oftmals irreversible Schädigung der Ureterwandstruktur vorliegt. Operationen an diesen Uretern sollten deshalb soweit als nur möglich vermieden werden.

Résumé

Il s’agit d’une étude des données obtenues en suivant 18 patients porteurs de valves urétrales postérieures, le diagnostic ayant été posé quand les patients étaient nouveaux-nés ou nourrissons. Un des enfants est décédé l’une néphroparalysie et dans le cas de trois autres, âgés de 4 à 6 ans, une légère élévation du taux de créatinine plasmatique assombrit le pronostic. Quand ils furent examinés pour la première fois, 10 des patients présentaient un reflux grave unilatéral ou bilatéral. 7 reins avec reflux sur 14 continuèrent à ne pas fonctionner et durent faire l’objet d’une ablation. Après électrofulguration transurétrale des valves, un reflux unilatéral ou bilatéral apparut dans le cas de 5 nourrissons ce qui n’était pas décelable lors du premier examen. Contrairement aux observations rapportées par d’autres auteurs, aucun reflux n’a disparu spontanément. Dans le cas de 8 patients, 11 uretères ont été implantés dans la vessie.

Dans six cas, la réduction post-opératoire de la dilatation de l’uretère ne fut pas suffisante et ce, malgré l’absence de toute obstruction mécanique. Nous en concluons que dans beaucoup de ces méga-uretères associés à des valves urétrales postérieures, il s’est produit une lésion souvent irréversible de la structure pariétale de l’uretère.

Il faut donc autant que possible éviter de pratiquer des interventions sur ces uretères.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 84.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 109.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

References

  • Adzick NS, Harrison MR, Flake AW, de Lorimier AA (1985) Urinary extravasation in the fetus with obstructive uropathy. J Pediatr Surg 20: 608–615

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Atwell JD (1983) Posterior urethral valves in the British Isles: a multicenter B.A.P.S. review. J Pediatr Surg 18: 70–74

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Bachmann H, Behrendt H, Pistor K, Olbing H (1985) Kinder mit posterioren Urethralklappen, Dilatation beider Harnleiter und chronischer Niereninsuffizienz. Urologe [Ausg A] 24: 98–101

    CAS  Google Scholar 

  • Crooks KK (1982) Urethral strictures following transurethral resection of posterior urethral valves. J Urol 127: 1153–1154

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Egami K, Smith ED (1982) A study of the sequelae of posterior urethral valves. J Urol 127: 84–87

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Evins SC, Lorenzo RL (1979) Posterior urethral valves: current concepts in diagnosis and treat-ment. J Urol 121: 76–78

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Greenfield SP, Hensle TW, Berdon WE, Geringer AM (1982) Urinary extravasation in the newborn male with posterior urethral valves. J Pediatr Surg 17: 751–756

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Greenfield SP, Hensle TW, Berdon WE, Wigger HJ (1983) Unilateral vesicoureteral reflux and unilateral nonfunctioning kidney associated with posterior urethral valves — a syndrome? J Urol 130: 733–738

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hanna MK, Jeffs RD, Sturgess JM, Barkin M (1977) Urethral structure and ultrastructure. III. The congenitally dilated ureter (megaureter). J Urol 117: 24–27

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Kurth ICH, Alleman ERJ, Schröder FH (1981) Major and minor complications of posterior urethral valves. J Urol 126: 517–519

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Myers DA, Walker RD (1981) Prevention of urethral strictures in the management of posterior urethral valves. J Urol 126: 655–657

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Nakayama DK, Harrison MR, de Lorimier AA (1986) Prognosis of posterior urethral valves presenting at birth. J Pediatr Surg 21: 43–45

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Saalfield JG, Lloyd LK, Evans BB (1976) Management of severe hydroureteronephrosis in infants and young children. J Urol 115: 587–590

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Vaage S, Stake G, Knutrud O (1974) Obstructive posterior urethral valves. Progr Pediatr Surg 7: 125–140

    Google Scholar 

  • Warshaw BL, Hymes LC, Trulock TS, Woodard JR (1985) Prognostic features in infants with obstructive uropathy due to posterior urethral valves. J Urol 133: 240–243

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Zaontz MR, Gibbons MD (1984) An antegrade technique for ablation of posterior urethral valves. J Urol 132: 982–984

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1989 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Mildenberger, H., Habenicht, R., Zimmermann, H. (1989). Infants with Posterior Urethral Valves: A Retrospective Study and Consequences for Therapy. In: Spitz, L., Wurnig, P., Angerpiontner, T.A. (eds) Surgery in Solitary Kidney and Corrections of Urinary Transport Disturbances. Progress in Pediatric Surgery, vol 23. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-74241-5_11

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-74241-5_11

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-74243-9

  • Online ISBN: 978-3-642-74241-5

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics