Informationsstand junger Männer über Hodenkrebsrisiko und Spermakryokonservierung

  • J. Anagnou
  • Chr. Schöber
  • H. Wilke
  • H.-J. Schmoll
Conference paper

Zusammenfassung

Um den Informationsgrad junger Männer über den Hodenkrebs zu ermitteln, haben wir eine Umfrage bei 125 bereits an einem Hodentumor (20 Seminome, 105 Nicht-Seminome) erkrankten ambulanten und stationären Patienten (mittleres Alter 28 J. (16–57)) durchgeführt. Alle Patienten wurden persönlich interviewt. 90% der Befragten wußten nicht, daß Hodentumoren überhaupt und in ihrem Alter gehäuft auftreten. 90% der Befragten konnten sich nicht vorstellen, daß sie selbst einen Hodenkrebs entwickelt haben könnten, auch dann nicht, als sie die ersten deutlichen Anzeichen beobachtet hatten. Alle Patienten befürworteten eine Aufklärung über das Risiko, an einem Hodentumor zu erkranken. 14% der Patienten hatten einen anamnestischen oder klinischen Hinweis auf Maldescensus testis. 80% bzw. 86% der Patienten, bei denen eine retroperitoneale Lymphadenektomie durchgeführt worden war, hatten postoperativ eine normale Erektion resp. einen Ejakulationsverlust. Nur bei 10% der Patienten wurde eine Spermauntersuchung vor der Therapie empfohlen bzw. durchgeführt und nur 3 Patienten wurden auf die Möglichkeit der Spermakryo-konservierung hingewiesen.

Abstract

A survey to assess what young men know about testicular cancer was conducted among 125 (age at diagnosis 28 years, range 16–57) in- and out-patients treated for testicular germ cell tumors (20 seminomas, 105 nonseminomas). The data were collected by individual interviews using a standard questionnaire which included questions on knowledge about the risks of getting testicular cancer, first symptoms, known and suggested risk factors, semen examination prior to or after orchidectomy or chemotherapy, sexual function, and the opinion of patients on the significance of public education programs. 90% of the patients had never heard about a risk of testicular cancer and 90% had never considered that they could have testicular cancer. All patients agreed with a public education program concerning risks and early symptoms, with 15–17 years considered as the best age for education. 14% of the patients had had cryptorchidism. Of the patients who had retroperitoneal lymphadenectomy, 80% had erections postoperatively, 86% of these patients had ejaculatory impotence. In 90% of the patients semen analysis was done neither before nor after orchidectomy nor prior to cytostatic treatment and/or radiotherapy. Sperm cryopreservation was considered as an option by the doctor in only three patients. The findings from this study point to the need for public education about the above issues and clearly demonstrate the failure of doctors in advising sperm examination and sperm cryopreservation for young patients between 20 and 40 years of age with an increasingly curable cancer.

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Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1988

Authors and Affiliations

  • J. Anagnou
  • Chr. Schöber
  • H. Wilke
  • H.-J. Schmoll

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