Skip to main content

Das Adenokarzinom des gastroösophagealen Überganges — Anästhesiologische und intensivmedizinische Aspekte in der perioperativen Phase

  • Chapter
Aktuelle Therapie des Kardiakarzinoms
  • 11 Accesses

Zusammenfassung

Bei Patienten, deren Kardia- oder Ösophaguskarzinom operativ behandelt wird, handelt es sich häufig um Patienten mit zahlreichen Risikofaktoren [19]. Hierzu zählen insbesondere eine eingeschränkte Lungenfunktion, ein reduzierter Ernährungs- und Allgemeinzustand und vermehrter Alkoholkonsum. Allgemeine Begleiterkrankungen wie koronare Herzerkrankung, Diabetes mellitus, Hypertonus und andere kommen hinzu. Für den perioperativen Verlauf ist die Lungenfunktion von entscheidender Bedeutung. Bei abdomino-thorakalen Eingriffen wird die Atemmechanik des Patienten erheblich beeinträchtigt. Zur Beurteilung des Risikos postoperativer pulmonaler Komplikationen werden präoperativ neben der arteriellen und kapillären Blutgasanalyse dynamische Lungenvolumina herangezogen [20]. Die forzierte Vitalkapazität (FVC) hängt besonders von der Kraft der Inspirationsmuskulatur und von der elastischen Retraktionskraft der Lunge ab. Eine ausgeprägte restriktive Ventilationsstörung mit einer FVC unter 50% läßt bei 30% der Patienten pulmonale Komplikationen erwarten [11]. Die exspiratorische Einsekundenkapazität (FEV, Tiffeneau-Test) ist ein direktes Maß des Schweregrades der wesentlich häufigeren Obstruktion. Präoperative Atemtherapie mit „incentive spirometry“ oder „coached respiration“ dienen nicht so sehr der Verbesserung der Lungenfunktion als dem Training der Atemmuskulatur. Durch Applikation von Beta-Sympathikomimetika und Sekretolytika sollte präoperativ die obstruktive Komponente einer chronischen Lungenerkrankung verbessert werden [8].

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Benumof JL, Wahrenbrock EA (1975) Local effects of anesthetics on regional hypoxic pulmonary vasoconstriction. Anesthesiology 43: 525

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Benumof JL (1979) Mechanism of decreased blood flow to atelectatic lung. J Appl Physiol 46: 1047

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Benumof JL, Rogers SN, Mayce PR et al. (1979) Hypoxic pulmonary vasoconstriction and regional and whole lung PEEP in the dog. Anesthesiology 51: 503

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Bjertnaes LJ (1977) Hypoxia induced vasoconstriction in isolated perfused lungs exposed to injectable or inhalational anaesthetics. Acta Anaesth Scand 21: 133

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Björk, VO, Carlens E (1950) The prevention of spread during pulmonary resektion by use of a double lumen catheter. J Thorac Surg 20: 151

    PubMed  Google Scholar 

  6. Capan LM, Turndorf H, Patel C (1980) Optimization of hypoxemia and intrapulmonary shunting in one-lung anesthesia. Anesth Analg 59: 847

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Euler von UA, Liljestrand G (1946) Observation on the pulmonary arterial blood pressure in the cat. Acta Physiol Scand 12: 301

    Article  Google Scholar 

  8. Gracey DR, Divertie MB, Didier EP (1979) Preoperative pulmonary preparation of patients with chronic obstructive pulmonary disease. A prospective study. Chest 76: 123

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Hartenauer U, Reinhold P (1983) Indikation zur seitengetrennten Intubation und Beatmung. In: Intubation, Tracheotomie und bronchopulmonale Infektion. Hrsg: E. Rügheimer, Springer Verlag

    Google Scholar 

  10. Hirsch SR, Viernes PF, Kory RC (1970) Clinical and physiological evaluation of mucolytic agents nebulized with isoproterenol: 10% N-acetylcysteine versus 10% 2-mercaptoethane sulphonate. Thorax 25: 737

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Larsen MC, Cliften EE (1965) The prognostic value of preoperative evaluation of patients undergoing thoracic surgery. Dis Chest 47: 589

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Marshall CL, Lindren B, Marshall BE (1984) Effects of Halothane, Enflurane and Isoflurane of hypoxic pulmonary vasoconstriction in rat lungs in vitro. Anesthesiology 60: 304

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Mathers J, Benumof JL, Wahrenbrock, EA (1977) General anesthesia and regional hypoxic pulmonary vasoconstriction. Anesthesiology 46: 111

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Pulle DF, Glass P, Dulfano MJ (1970) A controlled study of the safety and efficiency of acetylcysteine-isoproterenol combination. Curr ther Res 12: 485

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Reinhold P, Heller K (1982) „Bronchocath”—ein neuer Doppellumentubus zur seitendifferenten Beatmung. Anästh Intensivther Notfallmed 17: 106

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Robertshaw FL (1962) Low resistance doublelumen tubes. Br J Anesth 34: 576

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Saidmann LJ, Trousdale FR (1982) Isoflurane does not inhibit hypoxic pulmonary vasoconstriction. Anesthesiology 57: A 472

    Article  Google Scholar 

  18. Schmidt, OP (1976) Die Langzeittherapie der chronisch-obstruktiven Atemwegssyndrome. In: Der Risikopatient in der Anästhesie. 2. Respiratorische Störungen, Bd XII hrsg von F. W. Ahnefeld et al. Springer Berlin

    Google Scholar 

  19. Schönleben K, Jost JO, Fouquet P, Bünte H (1985) Frühe Komplikationen bei der Ösophagus- Karzinom-Chirurgie mit intrathorakalen Anastomosen. Langenbecks Arch Chir 366, Kongreßbericht

    Google Scholar 

  20. Shapiro BA (1982) Acute respiratory failure in the surgical patient. In: Critical Care for Surgical Patients, hrsg von J. M. Beal. MacMillan New York

    Google Scholar 

  21. Stoutenbeek CP, Van Saene HKF, Miranda DR, Zandstra DF, Langrehr D (1986) Nosocomial gram-negative pneumonia in critically ill patients. A 3-year experience with a novel therapeutic regimen. Intensive Care Medicine 12: 419

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Wagner DL, Gammage GW, Wong ML (1985) Tracheal Rupture Following the Insertion of a Disposable Double-lumen Endotracheal Tube. Anesthesiology 63: 698

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1988 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Lawin, P., Brüssel, T., Hartenauer, U., Scherer, R. (1988). Das Adenokarzinom des gastroösophagealen Überganges — Anästhesiologische und intensivmedizinische Aspekte in der perioperativen Phase. In: Langhans, P., Schreiber, H.W., Häring, R., Reding, R., Siewert, J.R., Bünte, H. (eds) Aktuelle Therapie des Kardiakarzinoms. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-73427-4_17

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-73427-4_17

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-73428-1

  • Online ISBN: 978-3-642-73427-4

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics