Sofort- und Frühkomplikationen aortoiliakaler Eingriffe

  • O. Rink-Brüne
Conference paper
Part of the Berliner Gefäßchirurgische Reihe book series (BERLINGEFÄß, volume 4)

Zusammenfassung

In unserem Krankengut wurden in fünf Jahren 1010 aortoiliakale Rekonstruktionen durchgeführt. Die Frühkomplikationsrate (innerhalb von 30 Tagen nach dem Eingriff) betrug 4,9%. Die meisten Rezidiveingriffe wurden wegen Blutungskomplikationen in den Leisten oder retroperitoneal durchgeführt.

Die höchste Letalität wurde bei Patienten mit postoperativen septischen, intraabdominellen Komplikationen gefunden.

Der Vermeidung solcher septischer Komplikationen, insbesondere der Darmischämie, muß daher größte Aufmerksamkeit geschenkt werden.

Immediate and Early Complications of Aortoiliac Reconstruction

Summary

In our practice, in a 5-year period, 1010 aortoiliac reconstructions were carried out. The early complication rate (those occurring within 30 days following the procedure) was 4.9%.

The most relapses were due to bleeding complications occurring either in the groin or retroperitoneally.

The highest lethality was in patients with postoperative, septic, intraabdominal complications.

The avoidance of such septic complications, especially of intestinal ischemia, can be accomplished only with intensive monitoring.

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Literatur

  1. 1.
    Byrne UL, Zaman SN, Meade JW, Aronski WP (1989) Management of bilateral internal iliac artery aneurysms. J Cardiovasc Surg 30: 241–243Google Scholar
  2. 2.
    van Dongen RJAM (1980) Reintervention wegen Rezidivverschlüssen und rekonstruktiven Eingriffen am Aortoiliaka- und Femoropoplitea-Abschnitt (Operative Taktik und Technik). Langen-becks Arch Chir 352: 183–188CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Haimovici H (1984) Vascular Surgery, Principles and Techniques. Appelton Century Crofts, Norwalk, ConnecticutGoogle Scholar
  4. 4.
    Heberer G, van Dongen RJAM (1987) Gefäßchirurgie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S161–170Google Scholar
  5. 5.
    House AK, Potter JM, Smith PA, Kennett D, Chester A (1988) Heparinization in aortic surgery. J Cardiovasc Surg 29: 707–711Google Scholar
  6. 6.
    Ouciel K, Fiere WM, Geary JE (1988) Detection of occult colon ischemia during aortic procedures. J Cardiovasc Surg 29: 219Google Scholar
  7. 7.
    Tollefsen DFJ, Ernst CB (1991) Colon Ischemia following Aortic Rekonstruction. Ann Vasc Surg 5: 485–488CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Vollmar J (1975) Rekonstruktive Chirurgie der Arterien. Thieme, Stuttgart, New YorkGoogle Scholar

Copyright information

© Dr. Dietrich Steinkopff Verlag, GmbH & Co. KG, Darmstadt 1992

Authors and Affiliations

  • O. Rink-Brüne
    • 1
  1. 1.GefäßchirurgieSt. Johannes HospitalBochum 5Deutschland

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