Skip to main content

Rezidiveingriffe in der aortoiliakalen Gefäßetage — Taktik zielgerechter Therapie

  • Conference paper
Aortoiliakale Verschlußprozesse

Part of the book series: Berliner Gefäßchirurgische Reihe ((BERLINGEFÄß,volume 4))

  • 23 Accesses

Summary

Since 21 years 403 redo operations (15.6%) have to be done after 2654 reconstructions in aorto iliac position. The percentage of patients with arterial occlusive disease had a 3 times higher level (18.3%) compared with patients suffering from aortic aneurysms (5.7%). Early complications have been found in 6.4% as indication for redo surgery; in these cases technical failures or wrong indications were seen at the top of causes. But late complications too showed their origin in technical handicaps in more than 40%. In contrast to other authors recurrent claudication was related to progress of arterial occlusive disease in 0.8% only. The mortality rate after redo surgery didn’t exceed the rate after primary surgery. Complication (41%) and amputation rate (5.8%) show a significant higher level. The quality of the primary operation is responsible for the frequency of redo surgery.

Zusammenfassung

In einem Zeitraum von 21 Jahren wurden bei 2654 aortoiliakalen Wiederherstellungsoperationen 403 Rezidiveingriffe (15,6%) erforderlich. Die Häufigkeit von Rezidiveingriffen war bei Patienten mit AVK mit 18,3% dreimal so hoch wie bei Patienten mit Aortenaneurysmen (5,7%). Die genaue Analyse zeigt in 6,4% der Fälle Frühkomplikationen als Indikation zum Rezidiveingriff; diese waren zumeist auf technische Mängel als pathogenetische Ursache bzw. fehlerhafte Indikationsstellung zurückzuführen. Auch bei Spätkomplikationen konnten formalgenetisch in über 40% der Fälle technische Handikaps ermittelt werden. Entgegen bisheriger Mitteilungen zeigte sich, daß sich eine wiederkehrende Claudicatio intermittens nur in 0,8% eindeutig auf die Progression der arteriellen Verschlußkrankheit zurückführen ließ. Während die Letalität bei Rezidiveingriffen nicht höher lag als bei Primäroperationen, waren eine deutlich höhere Komplikations- (41%) und Amputationsrate (5,8%) zu verzeichnen. Die Qualität des ersten Eingriffs hat einen entscheidenden Einfluß auf die Häufigkeit von Nachoperationen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Agrifoglio G, Constantini A, Lorenz G, Agrs GB, Castelli PM, Zaretti D (1990) Femoral nonin-fected anastomotic aneurysms. J Cardiovasc Surg 31

    Google Scholar 

  2. Ahn SS, Machleder HH, Gupta R, Moore WS (1987) Perigraft seroma: Clinical, Histologic and Serologic Correlates. Am J Surg 154:173–178

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Ahn SS, Moore WS (1988) Reoperative Arterial Surgery. In: Tompkins RK (Hrsg) Reoperative Surgery. JB Lippincott Co, Philadelphia, S 299–340

    Google Scholar 

  4. Becker HM, Stelter WJ (1977) Alloplastischer Gefäßersatz an den Arterien der unteren Extremitäten. Dt Ärztebl 37: 2221–2225

    Google Scholar 

  5. Bernhard VM, Ray LI, Towne JB (1977) The reoperation of choice for aortofemoral graft occlusion. Surgery 82: 867–874

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Bunt TJ (1983) Synthetic vascular graft infections. I. Graft infections Surgery 93: 733–746

    CAS  Google Scholar 

  7. Crawford ES, Manning LG, Kelly TF (1977) „Redo“surgery after operations for aneurysm and occlusion of the abdominal aorta. Surgery 81: 41–52

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. De Weese JA, Green RM (1980) Anastomotic neointimal fibrous hyperplasia. In: „Complications in Vascular Surgery“. Grune & Stratton Verlag, New York, S 153–165

    Google Scholar 

  9. Van Dongen RJAM (1980) Reinterventionen wegen Rezidivverschlüssen nach re konstruktiven Eingriffen am Aorta-Iliaca und Femoralis-Poplitea Abschnitt (operative Taktik und Technik). Langenb Arch Chir 352: 183–188

    Article  Google Scholar 

  10. Ehrenfeld WK (1980) Infection in vascular surgery: Management and alternative routes for Revascularization. In: „Complications in Vascular Surgery“. Grune & Stratton Verlag, New York, S503–516

    Google Scholar 

  11. Haiart DC, Callom MJ, Murie JA, Ruckley CV, Jenkins N Mcl (1991) Reoperations for late complications following abdominal aortic operation. Br J Surg 78: 204–206

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Hansen HJB (1987) Redo arterial surgery: Definition und classification of patients considered for reoperative surgery. Acta Chir Scand (Suppl) 538: 7–11

    CAS  Google Scholar 

  13. Hepp W, de Jonge K, Langer M (1984) Transplantatverschluß nach aorto-femoralem Bifurka-tionsbypass: Ursachen, therapeutische Maßnahmen und Ergebnisse. Langenb Arch Chir 363: 83–92

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Hepp W, Pallua N, Palenker J (1989) Wandel im therapeutischen Konzept des tiefen Wundinfektes nach gefäßchirurgischen Eingriffen. Chirurg 60: 340–345

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Hohenberger W, Raithel D, Meister R (1980) Ursachen von Nahtaneurysmen. Vasa 9: 300–303

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Kiffner EM, Roßberg WA, Russlies M (1990) Nahtaneurysmen. In: Schütz RM, Hohlbach G, Kiffner E. Aneurysmata, Graphische Werkstätten GmbH Lübeck, S. 112–119

    Google Scholar 

  17. Kniemayer H, Sandmann W, Korsten F, Grabitz K (1988) Anastomosenaneurysma an der Bauchaorta — Komplikation nach Prothesenimplantation. Angio 10: 179–186

    Google Scholar 

  18. Kogel H, Vollmar JF (1986) Die aorto-enterische Fistel. Dtsch Med Wochenschr 49: 1892–1896

    Article  Google Scholar 

  19. Kogel H, Vollmar JF, Mohr W, Friese M (1991) Formenwandel der Perigraft-Reaktion. Vasa (Suppl) 33: 88

    CAS  Google Scholar 

  20. Kogel HC, Vollmar JF (1991) Ischemic colitis after aortoiliac reconstruction: Risks and Prevention. J Cardiovasc Surg (Suppl) 32: 40–41

    Google Scholar 

  21. Naylor AR, Ah-Seet K, Engeset J (1990) Aortoiliac endarterectomy: an 11-year review. Br J Surg 77: 190–193

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Paes E, Vollmar JF, Mohr W, Brecht-Krauss D (1991) Complications in the healing process of artificial vascular grafts. In: Kogel H (Hrsg) The prosthetic substitution of blood vessels — Actual state and future development. Quintessenz Verlag, Berlin- Chicago-Tokyo, S 187–193

    Google Scholar 

  23. Paes E, Vollmar JF, Mohr W, Hamann H, Brecht-Krauss D (1988) Perigraft-Reaction: Inkompa-tibility of synthetic vascular grafts? New Aspects on clinical manifestation, pathogenesis and therapy. World J Surg 12: S 750–755

    Google Scholar 

  24. Palenker J, Hepp W (1991) Management des infizierten Gefäßtransplantates. In: Hepp W, Raithel D, Loeprecht H (Hrsg) Aktuelle Herausforderung in der Gefäßchirurgie. Steinkopff Verlag Darmstadt, S 119–124

    Chapter  Google Scholar 

  25. Riepe G, v Klinggräf G, Imig H (1989) Prothesendilatation nach Aortenersatz, angio 11:153–157

    Google Scholar 

  26. Schröder A, Riepe G, Imig H, v Klinggräf G (1991) Dilatation of knitted Dacron Double-Velour grafts after aortic reconstruction. In: Kogel H (Hrsg) The prosthetic substitution of blood vessels -Actual state and future development. Quintessenz Verlag, Berlin-Chicago-Tokyo, S 169–171

    Google Scholar 

  27. Szylagyi DE (1979) Management of complications after arterial reconstruction. Surg Clin North Am 59: 659–668

    Google Scholar 

  28. Vollmar JF (1985) Aorto-enterische Fisteln — Pathogenese, Klinik und Therapie. Langenb Arch Chir 365: 249–266

    Article  CAS  Google Scholar 

  29. Vollmar JF (1980) Bewährtes und Problematisches in der Strombahnwiederherstellung (operative Taktik und Technik). Langenb Arch Chir 352: 163–167

    Article  Google Scholar 

  30. Volmar JF (1982) Rekonstruktive Chirurgie der Arterien. Thieme Verlag, Stuttgart, 3. Aufl, S535–574

    Google Scholar 

  31. Vollmar JF, Kogel H (1987) Aorto-enteric fistulas as postoperative complication. J Cardiovasc Surg 28: 479–484

    CAS  Google Scholar 

  32. Vollmar JF, Voss EU (1986) Reinterventions after aorto-iliac (femoral) vascular reconstructions. Rev Bras de Angiol E Chir Vasc 16: 165–172

    Google Scholar 

  33. Voss EU, Beiz R (1991) Infektionen in der rekonstruktiven Gefäßchirurgie — Prinzipien der Behandlung -. Akt Chir 26: 13–17

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1992 Dr. Dietrich Steinkopff Verlag, GmbH & Co. KG, Darmstadt

About this paper

Cite this paper

Kogel, H., Vollmar, J.F., Gatter, J. (1992). Rezidiveingriffe in der aortoiliakalen Gefäßetage — Taktik zielgerechter Therapie. In: Hepp, W. (eds) Aortoiliakale Verschlußprozesse. Berliner Gefäßchirurgische Reihe, vol 4. Steinkopff. https://doi.org/10.1007/978-3-642-72484-8_32

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-72484-8_32

  • Publisher Name: Steinkopff

  • Print ISBN: 978-3-642-72485-5

  • Online ISBN: 978-3-642-72484-8

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics