Skip to main content

Gestose, Präeklampsie, Eklampsie — Beeinträchtigung der fetalen Entwicklung

  • Conference paper
  • 22 Accesses

Zusammenfassung

Das fetale Risiko bei Patientinnen mit Präeklampsie hängt ganz wesentlich von den pathophysiologischen Gegebenheiten ab (Tabelle 1). Das Ausmaß der arteriellen Vasokonstriktion und die Höhe des Prostacyclin-Defekts hat nur geringe Auswirkung auf das Herz-Zeit-Volumen und damit auf die uteroplazentare Durchblutung. Eine größere Bedeutung für die Reduktion des Herz-Zeit-Volumens hat der venöse Rückfluß zum Herzen, der zum größten Teil von den Theologischen Faktoren bestimmt wird (6). Darüber hinaus sind die vorliegenden Statistiken schwer zu beurteilen, da vielfach Unregelmäßigkeiten in der Nomenklatur vorliegen, wodurch z. B. Patientinnen mit chronischer Hypertonie und Präeklampsie vermischt werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD   79.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Ernst E (1986) Determinanten der Blutfluidität. In: Ernst E (Hrsg) Hämorheologie für den Praktiker. W. Zuckschwerd, München, Berlin, Wien, S 5–22.

    Google Scholar 

  2. Fan FC, Schuessler GB, Chen RYZ, Chien S (1980) Effect of hematocrit alteration on the regional hemodynamics and oxygen transport. Amer J Physiol 238: H 545–552.

    Google Scholar 

  3. Friedmann EA, Neff RK (1976) Pregnancy outcome as related to hypertension, edema and proteinuria. In: Lindheimer MD, Katz AL, Zuspan FP (eds) Hypertension in pregnancy. John Wiley, New York, pp 13–22.

    Google Scholar 

  4. Garn SM, Ridella SA, Patzold AS, Falkner F (1981) Maternal hematologic levels and pregnancy outcomes. Seminars in Perinatology 5: 155–162.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Goodlin RC, Quaff MA, Smith JJ (1983) Hypovolaemic pregnant women and their risk determinants. Internat J Gynec Obstet 21: 45–50.

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Guyton AC (1963) Effect of peripheral resistance and capacitance on venous return. In: Guyton AC (ed) Circulatory Physiology. W. B. Saunders, London, Philadelphia, Toronto, pp 209–220.

    Google Scholar 

  7. Groenendijl R, Trinbos JBMJ, Wallenburg HCC (1984) Hemodynamic measurements in preeclampsia: Preliminary observations. Amer J Gynec Obstet 150: 232–236.

    Google Scholar 

  8. Hytten FE, Paintin DB (1963) Increase in plasma volume during normal pregnancy. Brit J Obstet Gynec 70: 402–408.

    Article  CAS  Google Scholar 

  9. Koller O (1982) The clinical significance of hemodilution during pregnancy. Obstet Gynec Survey 37:649–655.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Liley AW (1970) Clinical and laboratory significance and variations in maternal plasma volume in pregnancy. Intern J Gynec Obstet 8: 358–364.

    Google Scholar 

  11. Lubbe WOF (1987) Hypertension in pregnancy: whom and how to treat. In: Aellig W, George CF, Hansson L, Robertson JIS, Waite R, Zanchetti A (eds) The clinical relevance of intrinsic sympathomimetic activity. Brit J Clinical Pharmacology 24 (suppl 1): 15–20.

    Article  Google Scholar 

  12. Mac Gillivray I (1983) Effects of pregnancy hypertension on the fetus. In: Mac Gillivray I (ed) Pre-eclampsia. W. B. Saunders, London, Philadelphia, Toronto, pp 174–190.

    Google Scholar 

  13. Mac Gillivray I (1983) Functional pathology of pre-eclampsia. In: Mac Gillivray I (ed) Preeclampsia. W. B. Saunders, London, Philadelphia, Toronto, pp 56–163.

    Google Scholar 

  14. Murphy JF, Riordan JO, Newcombe RG, Cole EC, Pearson JF (1986) Relation of hemoglobin level in first and second trimester to outcome of pregnancy. Lancet I: 992–996.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1989 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Heilmann, L. (1989). Gestose, Präeklampsie, Eklampsie — Beeinträchtigung der fetalen Entwicklung. In: Bolte, A., Wolff, F. (eds) Hochrisikoschwangerschaft. Steinkopff, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-72428-2_18

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-72428-2_18

  • Publisher Name: Steinkopff, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-72429-9

  • Online ISBN: 978-3-642-72428-2

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics