Skip to main content

Inzidenz und Bedeutung stummer Myokardischaemien — Therapieansatz mit Gallopamil

  • Conference paper
Book cover Therapie mit Gallopamil

Zusammenfassung

Die Diagnostik und Therapie myokardialer Ischämiezustände stellt angesichts der hohen Prävalenz der koronaren Herzkrankheit eine besondere Herausforderung dar. Dabei zeigte sich in den letzten Jahren, daß das klinische Leitsymptom Angina pectoris bei einem Teil der Patienten mit gesicherter koronarer Herzkrankheit teilweise oder sogar vollständig fehlen kann. In der Framingham-Studie fand sich bei 708 der insgesamt 5127 beobachteten Personen im routinemäßig angefertigten EKG zufällig der Befund eines abgelaufenen Myokardinfarktes (1). Anamnestisch berichteten 15% dieser Personen darüber, zu keinem früheren Zeitpunkt Herzbeschwerden gehabt zu haben. Zahlreiche weitere Untersuchungen in jüngster Zeit bestätigen, daß stumme Myokardischämien wesentlich häufiger auftreten, als dies bislang angenommen wurde (2–6). Dem kommt um so mehr Bedeutung zu, als neuere Ergebnisse auf einen kumulativen Effekt von kurz dauernden Ischämieepisoden zur Ausbildung größerer Myokardnekrosen (7) und elektrischer Instabilitäten hinweisen (8). Im folgenden soll auf die qualitativen und quantitativen Aspekte stummer Myokardischämien im Vergleich zu symptomatischen Episoden eingegangen werden. Andererseits wird auch auf die technischen und methodischen Probleme hingewiesen sowie erste Therapieergebnisse bei stummer Myokardischämie aufgezeigt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Kannel WB, Abott RD (1984) Incidence and prognosis of unrecognized myocardial infarction: An update on the Framingham study. N Engl J Med 311: 1144–1147

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Cecchi AC, Dovellinie EV, Marchi F, Pucci P, Santoro GM, Fazzini PF (1983) Silent ischemia during ambulatory electrocardiographic monitoring in patients with effort angina. J Am Coll Cardiol 1: 934–939

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Cocco G, Braun S, Strozzi C, Leishman B, Chu D, Rochat N (1982) Asymptomatic myocardial ischaemia in patients with stable and typical angina pectoris. Clin Cardiol 5: 403–408

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Cohn PF (1980) Silent myocardial ischemia in patients with a defective anginal warning system. Am J Cardiol 45: 697–702

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Resnelov L (1985) Silent myocardial ischemia: Therapeutic implications. Am J Med 79:3A, 30–34

    Article  Google Scholar 

  6. Schang SJ, Pepine CJ (1977) Transient asymptomatic ST-segment depression during daily activity. Am J Cardiol 39: 396–402

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Geft IL, Fishbein MC, Ninomiyal K, Hashida J, Chaux E, Yano J, Y-Rit J, Shell W, Ganz W (1982) Intermittent brief periods of ischemia have a cumulative effect and may cause myocardial necrosis. Circulation 66: 1150–1153

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Opie LH (1985) Products of myocardial ischemia and electrical instability of the heart. JACC 5: 162B - 165B

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Deanfield JE, Shea M, Ribeiro P, Landshcere CM de, Wilson RA, Horlock P, Selwyn AP (1984) Transient ST-segment depression as a marker of myocardial ischemia during daily life. Am J Cardiol 54: 1195–1200

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Hirzel HO, Leutwyler R, Krayenbuehl HP (1985) Silent myocardial ischemia: Hemodynamic changes during dynamic exercise in patients with proven coronary artery disease despite absence of angina pectoris. J Am Coll Cardiol 6: 275–284

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Grossman W (1985) Why is left ventricular diastolic pressure increased during angina pectoris? JACC 5: 607–608

    Google Scholar 

  12. Cohn PF, Harris P, Barry WH, Rosati RA, Rosenbaum P, Waternaux C (1981) Prognostic importance of anginal symptoms in angiographically defined coronary artery disease. Am J Cardiol 47: 227–237

    Article  Google Scholar 

  13. Berman JL, Wynne J, Cohn PF (1978) A multivariate approach for interpreting treadmill exercise tests in coronary artery disease. Circulation 52: 619–626

    Google Scholar 

  14. Lindsey HE, Cohn PF (1978) Silent myocardial ischemia during and after exercise testing in patients with coronary artery disease. Am Heart J 95: 441–447

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Froehlicher VF, Thompson AJ, Longo MR jr, Triebwasser JH, Lancaster MC (1976) Value of exercise testing for screening asymptomatic men for latent coronary artery disease. Prog Cardiovasc Dis 18: 265–276

    Article  Google Scholar 

  16. Erikssen J, Enge J, Forfang K, Storstein O (1976) False positive diagnostic tests and coronary angiographic findings in 105 presumably healthy males. Circulation 54: 371–376

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Caralis DG, Baley I, Kennedy HL, Pitt B (1979) Thallium-201 myocardial imaging in evaluation of asymptomatic individuals with ischemic ST-segment depression on exercise electrocardiogram. Br Heart J 42: 562–567

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Silber S, Vogler A (1986) Die stumme Myokardischämie: Dimensionierung eines Problems. Intsivmed 23,2: 52–63

    Google Scholar 

  19. Chiariello M, Indolfi C, Cotecchia MR, Sifola C, Romano M, Condorelli M (1985) Asymptomatic transient ST changes during ambulatory ECG monitoring in diabetic patients. Am Heart J 110: 529–534

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Stern S, Tzivoni D (1974) Early detection of silent ischemic heart disease by 24-hour electrocardiographic monitoring of active subjects. Br Heart J 36: 481–486

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Wolf E, Tzivoni D, Stern S (1974) Comparison of exercise tests and 24-hour ambulatory electrocardiographic monitoring in detection of ST-T-changes. Br Heart J 36: 90–95

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Freeman LJ, Nixon PGF (1985) Dynamic causes of angina pectoris. Am Heart J 110: 1087–1092

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Maseri A, Chierchia S, Davies G, Glazier J (1985) Mechanisms of ischemic cardiac pain and silent myocardial ischemia. Am J Med 79 (Suppl 3A) 7–11

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Cohn PF (1980) Silent myocardial ischemis in patients with a defective anginal warning system. Am J Cardiol 45: 697–702

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Quyyumi AA, Mockus L, Wright C, Fox K (1985) Morphology of ambulatory ST-segment changes in patients with varying severity of coronary artery disease. Investigation of the frequency of nocturnal ischemia and coronary spasm. Brit Heart J 53: 186–193

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Cohn PF (1985) Silent myocardial ischemia: Classification, prevalence and prognosis. Am J Med 79 (Suppl 3A): 2–6

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  27. Giagnoni E, Secchi MB, Wu SC, Morabito A, Oltrona L, Mancarella S, Volpin N, Fossa L, Bettazzi L, Arangio G, Sachero A, Folli G (1983) Prognostic value of exercise ECG testing in asymptomatic normotensive subjects: A prospective matched study. N Engl J Med 309: 1085–1089

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Deumite NJ, Chaitman BR, Davis KB, Killip T, Frommer PL, Rogers WJ (1985) Asymptomatic left main coronary artery disease ( CASS ). J Am Coll Cardiol 5: 518

    Google Scholar 

  29. Bragg-Remschel DA, Anderson CM, Winkle RA (1982) Frequency response characteristics of ambulatory ECG monitoring systems and their implications for ST-segment analysis. Am Heart J 103: 20–31

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Bethge KP, Gonska BD (1985) ST-Segment-Analyse im Langzeit-Elektrokardiogramm: Ist die Methode ausgereift? Dtsch Med Wochenschr 26: 1023–1024

    Article  Google Scholar 

  31. Armin TH (1985) ST-Segment-Analyse im Langzeit-EKG. Dtsch Med Wochenschr 110: 1047–1051

    Article  Google Scholar 

  32. Brueggemann T, Andresen D, Erbherr G, Schroeder R (1987) Frequenzantwort verschiedener Langzeit-EKG-Systeme im Vergleich zum Standard-EKG. Im Druck

    Google Scholar 

  33. Hubelbank M, Feldman CL, Glasser SP, Clark PI, Polan BA. ST-Analysis of Holter tapes (1984) IEEE Computers in Cardiology, 269–272

    Google Scholar 

  34. Shook TL, Balke W, Kotilainen PW, Selwyn AP, Stone PH (1986) Accuracy of detection of myocardial ischemia by amplitude-modulated and frequency-modulated Hotter techniques. JACC 7, 2: 104A

    Google Scholar 

  35. Hubelbank M, Feldman CL, Kotilainen P (1985) The use of computer aided Holter monitoring for detection of ST-changes. IEEE Computers in Cardiology, 515–517

    Google Scholar 

  36. Zehender M, Bonzel T, Geibel A, Weiss C, Hohnloser S, Kasper W, Meinertz T, Just H (1986) ST-Strecken-and Arrhythmiemonitoring vor, während and nach PTCA. Z Kardiol (Abstract), im Druck

    Google Scholar 

  37. Cocco G, Strozzi C, Chu D, Amrein R, Castagnoli E (1979) Therapeutic effects of pindolol and nifedipine in patients with stable angina pectoris and asymptomatic resting ischemia. Eur J Cardiol 10: 59–69

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  38. Johnson SM, Mauritson DR, Corbett JR, Woodward W, Willerson JT, Hillis LD (1981) Double-blind, randomized, placebo-controlled comparison of propranolol and verapamil in the treatment of variant angina pectoris: Preliminary observations in 10 patients. Am J Cardiol 47: 1295–1258

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Parodi O. Simonetti I, Labbate A, Maseri A (1982) Verapamil versus propranolol for angina at rest. Am J Cardiol 50: 923–928

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Winniford MD, Gabliani G, Johnson SM, Mauritson DR, Fulton KL, Hillis LD (1985) Calcium antagonists for acute ischemic heart disease. Am J Cardiol 55: 116B - 124B.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1987 Dr. Dietrich Steinkopff Verlag, GmbH & Co. KG, Darmstadt

About this paper

Cite this paper

Zehender, M., Meinertz, T., Geibel, A., Hohnloser, S., Weiss, C., Just, H. (1987). Inzidenz und Bedeutung stummer Myokardischaemien — Therapieansatz mit Gallopamil. In: Bender, F., Meesmann, W. (eds) Therapie mit Gallopamil. Steinkopff. https://doi.org/10.1007/978-3-642-72414-5_15

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-72414-5_15

  • Publisher Name: Steinkopff

  • Print ISBN: 978-3-642-72415-2

  • Online ISBN: 978-3-642-72414-5

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics