Skip to main content

Multifaktorielle Genese der Urolithiasis bei Patienten mit enteraler Hyperoxalurie

  • Conference paper
  • 24 Accesses

Part of the book series: Fortschritte der Urologie und Nephrologie ((2824,volume 22))

Zusammenfassung

Das Hauptinteresse bei der Pathogenese der Urolithiasis, die das Syndrom der enteralen Hyperoxalurie begleitet, gilt bisher der zur Hyperoxalurie führenden intestinalen Hyperabsorption (1). Die Hyperoxalurie ist sicher einer der wichtigsten zur Kalziumoxalat-Steinbildung führenden pathogenetischen Faktoren. Mit Hilfe der Hyperoxalurie allein ist jedoch eine Abschätzung des Bestehens oder der Schwere der Steinkrankheit nicht möglich. So bildeten einige der Patienten mit intestinaler Malabsorption und Hyperoxalurie keine Steine. Kiirzlich wurde gezeigt, daß eine Hyperoxalurie allein nicht ausreicht, um die Häufigkeit der Nephrolithiasis bei Patienten mit Steatorrhoe zu erklären (2). Um die Hypothese zu testen, ob zusätzlich zur Hyperoxalurie andere Faktoren die Entwicklung der Urolithiasis begünstigen, untersuchten wir 18 Patienten nach intestinaler Resektion und Urolithiasis. 16 gesunde Probanden dienten als Kontrollkollektiv.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   49.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD   59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Smith, L. H., Hofmann, A. F.: Acquired hyperoxaluria, urolithiasis and intestinal disease: A new digestive disorder? Gastroenterology 66: 1257–1261 (1974).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Dharmsathaphorn, K., Freeman, D., Binder, H. J., et al: Prevalence of nephrolithiasis in malabsorptive syndromes. In: Smith, L. H., Robertson, W. G., Finlayson, B., eds: Urolithiasis Research. Plenum Press, New York, 169–172 (1981).

    Google Scholar 

  3. Meyer, J. L., Smith, L. H.: Growth of calcium oxalate crystals. I. A model for urinary stone growth. Invest. Urol. 13: 31–35 (1975).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Meyer, J. L., Smith, L. H.: Growth of calcium oxalate crystals. II. Inhibition by natural urinary crystal growth inhibitors. Invest. Urol. 13: 36–39 (1975).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Meyer, J. L., Rundquist, R. L.: Determination of inorganic sulfate in urine by atomic absorption spectroscopy. Biochem. Med. 12: 398–400 (1975).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Liddle, L., Seegmiller, J. E., Laster, L.: The enzymatic spectrophotometric method for determination of uric acid. J. Lab. Clin. Med. 54: 903; 908 (1959).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Olthuis, F. M. F. G., Markslag, A. M. G., Klein Elhorst, J. T., et al.: Urinary oxalate estimation. Clin. Chem. Acta 75: 123–128 (1977).

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Lewis, A. M., Thomas, W. C. Jr., Tomita, A.: Pyrophosphate and the mineralizing potential of urine. Clin. Sci. 30: 389–397(1966).

    Google Scholar 

  9. Nielsen, T. T.: A method for the enzymatic determination of citrate in serum and urine. Scand. J. Lab. Invest. 56: 513–519 (1976).

    Article  Google Scholar 

  10. Finlayson, B.: Calcium stones: Some physical and clinical aspects. In: David D.S. ed.: Calcium Metabolism in Renal Failure and Nephrolithiasis. New York, John Wiley and Sons, p. 337–382 (1977).

    Google Scholar 

  11. Dobbins, J.W., Binder, H. J.: Effect of bile salts and fatty acids on the colonic absorption of oxalate. Gastroenterology 70: 1096 (1976).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Chadwick, V. S., Phillips, S. F., Hofmann, A. F.: Measurements of intestinal permeability using low molecular weight polyethylene glycols (PEG 400). Gastroenterology 73: 247–251 (1977).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Smith, L. H., Meyer, J. L., McCall, J. T.: The chemical nature of crystal inhibitors isolated from human urine. In: Cifuentes Delatte, L., Rapado, A., Hodgkinson, A., eds: A Urinary Calculi. Basel, Karger p. 318–327 (1973).

    Google Scholar 

  14. Krejs, G. H., Fordtran, J. S.: Physiology and pathophysiology of ion and water movement in the human intestine. In: Sleisinger, G., Fordtran, J. S., eds: Gastrointestinal Disease. Philadelphia, W. B. Saunders Co. p. 297–330 (1978).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1984 Dr. Dietrich Steinkopff Verlag, GmbH & Co. KG., Darmstadt

About this paper

Cite this paper

Hagmaier, V., Werness, P., Smith, L.H. (1984). Multifaktorielle Genese der Urolithiasis bei Patienten mit enteraler Hyperoxalurie. In: Vahlensieck, W., Gasser, G. (eds) Pathogenese und Klinik der Harnsteine X. Fortschritte der Urologie und Nephrologie, vol 22. Steinkopff. https://doi.org/10.1007/978-3-642-72370-4_18

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-72370-4_18

  • Publisher Name: Steinkopff

  • Print ISBN: 978-3-7985-0629-9

  • Online ISBN: 978-3-642-72370-4

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics