Skip to main content
  • 22 Accesses

Zusammenfassung

Pulmonale Komplikationen gehören zu den Hauptursachen postoperativer Morbidität und Mortalität [17]. Die Angaben über die Häufigkeit pulmonaler Infektionen nach Oberbaucheingriffen schwanken zwischen 5% und 70%, wobei in Übersichtsarbeiten meist eine Zahl von ca. 20% genannt wird [6]. Als Hauptdeterminanten für das Auftreten pulmonaler Komplikationen werden genannt:

  • Eingriffe im Thorax und oberen Abdomen,

  • vorbestehende respiratorische Insuffizienz (z. B. chronisch-obstruktive Atemwegserkrankungen),

  • Übergewicht (über 120 kg),

  • Alter (über 70 Jahre),

  • Raucheranamnese,

  • Operationsdauer über 4 h,

  • Massentransfusion.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Anderson WH, Dossett BE, Hamilton GL (1963) Prevention of postoperative pulmonary complications. Jama 6: 763

    Google Scholar 

  2. Bay J, Nunn JF, Prys-Roberts C (1968) Factors influencing arterial p02 during recovery from anaesthesia. Brit J Anaesth 40:398

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bjork VO, Engström CG (1957) The treatment of ventilatory insufficiency by tracheostomy and artifical ventilation. J Thorac Cardiovasc Surg 34: 228

    CAS  Google Scholar 

  4. Carlsson C, Sonden B, Thylen U (1981) Can postoperative continuous positive airway pressure (CPAP) prevent pulmonary complications after abdominal surgery? Intensive Care Med 7: 225

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Craig DB (1981) Postoperative recovery of pulmonary function. Anesth Analg 60: 46

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Garibaldi RA, Britt MR, Coleman ML, Reading JC, Pace NL (1981) Risk factors for postoperative pneumonia. Am J Med 70: 677

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Hack G, Rommelsheim K (1976) Respiratorbehandlung als Beginn der postoperativen Rehabilitation nach großen chirurgischen Eingriffen. Prakt Anästh 11: 17

    CAS  Google Scholar 

  8. Hansen J, Wendt M, Lawin P (1984) Ein neues weaning-Verfahren (Inspiratory flow assistance - IFA). Anaesthesist 33: 428

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Karliczek G, Birks RJS, Brenken U, Agnew M (1980) Termination of anaesthesia - Do we pay enough attention to its consequences? Anaesthesist 29: 370

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Kilian J, Martin E, Dell U, Kuppe H (1983) Aufgaben im postoperativen Bereich nach gefäßchirurgischen Eingriffen einschließlich der Intensivmedizin. In: Nobbe F, Rudofsky G (Hrsg) Probleme der Vor- und Nachsorge und der Narkoseführung bei invasiver angiologischer Diagnostik und Therapie. Pflaum München, S. 54

    Google Scholar 

  11. Knill RL, Gelb AW (1978) Ventilatory responses to hypoxia and hypercapnia during halothane sedation and anesthesia in man. Anesthesiology 49: 244

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Knill RL, Manninen PH, Clement JL (1979) Ventilation and chemoreflexes during enflurane sedation and anaesthesia in man. Can Anaesth Soc J 26: 353

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Lefemine AA, Harken DE (1966) Postoperative care following open-heart operations: routine use of controlled ventilation. J Thorac Cardiovasc Surg 52: 207

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Lindner KH, Lötz P, Bowdler I, Kloos H (1984) Die Beeinflussung von funktioneller Residualkapazität und ihren Untereinheiten durch intermittierende Anwendung von CPAP bis zum fünften postoperativen Tag nach Oberbaucheingriffen. Anaesthesist 33: 471

    Google Scholar 

  15. Lötz P, Doering S, Erdle HP, Wollinsky KH, Spilker E (1984a) Klinische Untersuchungen im Aufwachraum einer chirurgischen Operationseinheit. Anästhesiologie und Intensivmedizin 25: 12

    Google Scholar 

  16. Lötz P, Heise U, Schäfer J, Wollinsky KH (1984b) Die Wirkung einer intraoperativen PEEP- Beatmung und einer postoperativen CP AP-Atmung auf die postoperative Lungenfunktion nach Oberbaucheingriffen. Anaesthesist 33: 177

    PubMed  Google Scholar 

  17. Moore FD, Lyons JH, Pierce EC et al. (1969) Post-traumatic pulmonary insufficiency. Saunders, Philadelphia

    Google Scholar 

  18. Nunn JF, Coleman AJ et al. (1965) Hypoxaemia and atelectasis produced by forced expiration. Br J Anaesth 37: 3

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Quasha AL, Loeber N, Feeley TW, Ullyot DJ, Roizen MF (1980) Postoperative respiratory care: A controlled trial of early and late extubation following coronary-artery bypass grafting. Anesthesiology 52: 135

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Roe CF, Goldberg MJ, Blair CS, Kinney JM (1966) The influence of body temperature on early postoperative oxygen consumption. Surgery 60: 85

    Google Scholar 

  21. Shackford SR, Virgilio RW, Peters RM (1981) Early extubation versus prophylactic ventilation in the high risk patient: A comparison of postoperative management in the prevention of respiratory complications. Anesth Analg 60: 76

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Suter PM, Kobel M (1981) Treatment of acute pulmonary failure by CPAP via face mask: when can intubation be avoided? Klin Wochenschr 59:613

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Turner E, Braun U, Leitz KH, Hilfiker O (1982) Überwachung der Gesamtsauerstoffaufnahme bei koronarchirurgischen Eingriffen. Anaesthesist 31:280

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Weisman IM, Rinaldo JE, Rogers RM, Sanders MH (1983) Intermittent mandatory ventilation. Am Rev Respir Dis 127:641

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1987 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Kilian, J. (1987). Postoperative Beatmung. In: Lawin, P. (eds) Aktuelle Aspekte und Trends der respiratorischen Therapie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-71300-2_2

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-71300-2_2

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-16651-1

  • Online ISBN: 978-3-642-71300-2

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics