Advertisement

Sphinktererhaltende Operationen

  • William H. ReMine
  • W. Spencer Payne
  • Jon A. van Heerden
  • Claude E. Welch
  • Leslie W. Ottinger
  • John P. Welch
Part of the Die Praxis der Chirurgie book series (PRAXCHIR)

Zusammenfassung

Es wurden verschiedene Arten von sphinktererhaltenden Operationsmethoden beschrieben [19]. Sie unterscheiden sich hauptsächlich darin, wieviel Dickdarm im Bereich des Rektums entfernt wird. Zum einen kann das gesamte Rektum und der anale Sphinkterapparat entfernt und Kolon oder Ileum am äußeren Analring anastomosiert werden. Dies ist das Prinzip der Swenson-Operation zur Behandlung der Hirschsprung-Erkrankung [29]. Es ist auch möglich, die äußeren und inneren Sphinkteren zu erhalten, die Rektumschleimhaut zu entfernen und das obere Sigma oder das Ileum durch diesen Muskelschlauch mit einer Anastomose am Anus hindurchzuziehen; dies ist das Operationsverfahren nach Soave [27]. Das Verfahren nach D’Allaines verbindet die tiefe anteriore Präparation mit einer Anastomosierung des Sigmas ans Rektum in Höhe des Dammes; man erhält dabei den Analkanal und 3–4 cm des unteren Rektums [6]. Black beschrieb einen endorektalen Zugang, der die untersten 2–3 cm der Rektumschleimhaut und den unteren Teil des Sphinkterapparates erhält [4]. Bacon erhielt die Sphinkteren nach einer kombinierten abdominoperinealen Darstellung [1].

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Bacon HE (1949) Anus-rectum-sigmoid colon. Diagnosis and treatment, 3rd edn, Vol 1. Lippincott, PhiladelphiaGoogle Scholar
  2. 2.
    Baker JW (1977) Side-to-end colorectal anastomosis. In: Malt RA (ed) Surgical techniques illustrated, Vol 2, No 2. Little, Brown, Boston, p 31Google Scholar
  3. 3.
    Bennett RC, Buls J, Kennedy JT, et al (1973) The physiologic status of the anorectum after pull-through operations. Surg Gynecol Obstet 136:907PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Black BM (1969) Combined abdomino-endorectal resection. In: Turell R (ed) Diseases of the colon and anorectum. 2nd edn, Vol 1. Saunders, Philadelphia, p 555Google Scholar
  5. 5.
    Coran AG, Weintraub WH (1976) Modification of the endorectal procedure for Hirschsprung’s disease. Surg Gynecol Obstet 143:277PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    D’Allaines F (1946) Traitement chirurgical du cancer du rectum. Editions Médicales Flammarion, ParisGoogle Scholar
  7. 7.
    Dixon CF (1939) Surgical removal of lesions occurring in the sigmoid and rectosígmoid. Am J. Surg 46:12CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Donaldson GA, Rodkey GV, Behringer GE (1966) Resection of the rectum with anal preservation. Surg Gynecol Obstet 123:571PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Gardner B, Kottmeier P, Harshaw D (1973) A modified one-stage pull through operation for carcinoma or prolapse of the rectum. Surg Gynecol Obstet 136:95PubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Gilchrist RK, David VC (1938) Lymphatic spread of carcinoma of the rectum. Ann Surg 108:621PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Goldsmith HS (1977) Protection of low rectal anastomosis with intact omentum. Surg Gynecol Obstet 144:584PubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Goligher JC (1977) Anterior resection of the rectum: One-layer and two-layer anastomoses. In: Malt RA (ed) Surgical techniques illustrated, Vol 2, No 2. Little, Brown, Boston, p 13Google Scholar
  13. 13.
    Hochenegg J (1900) Meine Operationserfolge bei Rektumkarcinom. Wien Klin Wochenschr 13:399Google Scholar
  14. 14.
    Kratzer GL, Win MS (1970) Low anterior resection in cancer of the rectum. Am J. Surg 119:649PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Localio SA (1971) Abdominal-transsacral resection and anastomosis for midrectal carcinoma. Surg Gynecol Obstet 132:123PubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Localio SA (1977) Abdominosacral rectal resection (right lateral exposure). In: Malt RA (ed) Surgical techniques illustrated, Vol 2, No 2. Little, Brown, Boston, p 37Google Scholar
  17. 17.
    Localio SA, Eng K (1975) Malignant tumors of the rectum. Curr Probl Surg (Sept) 12:1CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Localio SA, Eng K, Gouge TH, et al (1978) Abdominosacral resection for carcinoma of the midrectum:10 years experience. Ann Surg 188:475PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Malt RA (ed) (1977) Surgical techniques illustrated, Vol 2, No 1. Little, Brown, BostonGoogle Scholar
  20. 20.
    Martin LW, LeCoultre C, Schubert WK (1977) Total colectomy and mucosal protectomy with preservation of continence in ulcerative colitis. Ann Surg 186:477PubMedCrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Mason AY (1976) Selective surgery for carcinoma of the rectum. Aust NZ J Surg 46:322Google Scholar
  22. 22.
    Mason AY (1977) Transsphincteric surgery for lower rectal cancer. In: Malt RA (ed) Surgical techniques illustrated, Vol 2, No 2. Little, Brown, Boston, p 71Google Scholar
  23. 23.
    McLachlin AD, Olsson LS, Pitt DF (1976) Anterior anastomosis of the rectosigmoid colon: An experimental study. Surgery 80:306PubMedGoogle Scholar
  24. 24.
    Parks AG (1977) Endoanal technique of low colonic anastomosis. In: Malt RA (ed) Surgical techniques illustrated, Vol 2, No 2. Little, Brown, Boston, p 63Google Scholar
  25. 25.
    Rodkey GV (1977) Abdominosacral resection of rectum (d’Allaines’ exposure). In: Malt RA (ed) Surgical techniques illustrated, Vol 2, No 2. Little, Brown, Boston, p 49Google Scholar
  26. 26.
    Schweiger M, Schellerer W, Kiypers G (1977) Continence after low anterior resection of the rectum. Langenbecks Arch Chir 343:281PubMedCrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Soave F (1964) Hirschsprung’s disease: New surgical technique. Arch Dis Child 38:116CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Stewart WRC, Samson RB (1968) Rectal tube decompression of left-colon anastomosis. Dis Colon Rectum 11:452PubMedCrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Swenson O (1950) A new surgical treatment for Hirschsprung’s disease. Surgery 28:371PubMedGoogle Scholar
  30. 30.
    Waugh JM, Miller EM, Kurzweg FT (1954) Abdominoperineal resection with sphincter preservation for carcinoma of the midrectum. Arch Surg 68:469Google Scholar
  31. 31.
    Yancey AG, et al (1952) A modification of the Swenson technique for congenital megacolon. J Natl Med Assoc 44:356PubMedGoogle Scholar

Zusätzliche Literatur

  1. Kennedy HL, Langevin JM, Goldberg SM, et al (1985) Recurrence following stapled coloproctostomy for carcinomas of the mid portion of the rectum. Surg Gynecol Obstet 160:513PubMedGoogle Scholar
  2. Williams NS, Dixon MF, Johnston D (1983) Reappraisal of the 5 centimetre rule of distal excision for carcinoma of the rectum: a study of distal intramural spread and of patients survival. Br J Surg 70:150PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1987

Authors and Affiliations

  • William H. ReMine
    • 1
  • W. Spencer Payne
    • 2
  • Jon A. van Heerden
    • 3
  • Claude E. Welch
    • 4
  • Leslie W. Ottinger
    • 5
  • John P. Welch
    • 6
  1. 1.Section of Gastroenterologic and General SurgeryMayo Clinic and Mayo FoundationRochesterUSA
  2. 2.Section of Thoracic and Cardiovascular SurgeryMayo Clinic and Mayo FoundationRochesterUSA
  3. 3.Section of Gastroenterologic and General SurgeryMayo Clinic and Mayo FoundationRochesterUSA
  4. 4.Massachusetts General HospitalBostonUSA
  5. 5.Massachusetts General HospitalBostonUSA
  6. 6.University of ConnecticutHartfordUSA

Personalised recommendations