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Electroencephalographic Monitoring During the Immediate Postoperative Phase

  • Ina Pichlmayr
  • Ulrich Lips
  • Helmut Künkel

Abstract

The immediate and early postoperative period is characterized by anesthetic hangover with the corresponding metabolic and general effects as a result of fluid, electrolyte, or acid-base imbalance. Metabolic changes also occur due to the operation and the strain exerted on the body by analgetically effective substances. The resulting cerebral metabolism, which is limited postoperatively, produces corresponding EEG changes. After extensive surgery, these changes are observed for up to 3 days, in a few cases even up to 2 weeks postoperation (Sadove et al. 1967). EEG deviations when sustained longer, suggest cerebral damage due to surgery.

Keywords

Dominant Frequency Halothane Anesthesia Paper Speed Alpha Rhythm Postoperative Phase 
These keywords were added by machine and not by the authors. This process is experimental and the keywords may be updated as the learning algorithm improves.

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References

A. Textbooks and Summaries

  1. Grabow L (1981) Hirnfunktionen unter dem Einfluß der Allgemeinen Anästhesie. Fischer, StuttgartGoogle Scholar
  2. Sadove MS, Becka D, Gibbs FA (1967) Electroencephalography for anesthesiologists and surgeons: Pitman, LondonGoogle Scholar

B. Papers

  1. 1.
    Doenicke A, Holle F, Kugler J, Kolle K (1964) The postnarcotic recovering time of the brain function with fentanyl and droperidol. 3. Congressus mundiales anaesthesiologicae, Sao Paulo, 1964, 20–26 SepGoogle Scholar
  2. 2.
    Doenicke A, Kugler J, Schellenberger A, Gürtner T (1966) The use of the EEG to measure recovering time after intravenous anaesthesia. Br J Anaesth 38:580–590PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Grabow L (1978) Zeitgleiche mehrfaktorielle Analyse der Hirnfunktion nach Halothan-Narkose. NLA und komb. Akupunktur-Analgesie. Anaesthesist 27:25–35PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Grabow L, Pykel N (1980) Veränderungen der hirnelektrischen Aktivität unter dem Einfluß der allgemeinen Anästhesie. Anaesthesist 29:366–369.PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Gubernatis G (1980) EEG-Befunde im postoperativen Zeitraum unter Berücksichtigung der vorangegangenen Narkoseart. Inauguraldissertation, Medizinische Hochschule HannoverGoogle Scholar
  6. 6.
    Gubernatis G, Pichlmayr I, Kunkel H (1977) Langfristige EEG-Frequenzanalyse nach bar-bituratinduzierter Halothan-Narkose und barbituratinduzierter Neuroleptanalgesia Paper read at Zentraleuropäischer Anästhesie-Kongreß, Geneva, 13–17 Oct 1977Google Scholar
  7. 7.
    Lips U, Gubernatis G, Pichlmayr I, Tewes U, Alp O, Reichertz LP (1981) Ergebnisse einer psychologischen Beurteilungstestung und der EEG-Hintergrundaktivität im postoperativen Zeitraum nach 2 verschiedenen Narkosearten. Paper read at Zentraleuropäische Anästhesie-Kongreß, Berlin, 15–19 Sep 1981Google Scholar
  8. 8.
    Pichlmayr I, Gubernatis G, Luba A (1977) EEG-Verhalten in der Aufwachphase nach barbituratinduzierter Neuroleptanalgeise. Paper read at Zentraleuropäischer Anästhesie-Kongreß Geneva, 13–17 Oct 1977Google Scholar
  9. 9.
    Pichlmayr I, Gubernatis G, Luba A (1977) EEG-Verhalten in der Aufwachphase nach barbituratinduzierter Halothan-Narkose. Paper read at Zentraleuropäischer Anästhesie-Kongreß, Geneva, 13–17 Oct 1977Google Scholar
  10. 10.
    Pichlmayr I, Lips U, Gubernatis G (1978) Prä- und postoperative EEG-Überwachung am Beispiel einiger gebräuchlicher Narkosearten. Chir Forum Exp Klin Forsch pp 155–159Google Scholar
  11. 11.
    Trede M, Kubicki S, Just O (1959) Über EEG-Beobachtungen bei Herzoperationen mit extrakorporalem Kreislauf. Anaesthesist 8:72–82Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1984

Authors and Affiliations

  • Ina Pichlmayr
    • 1
  • Ulrich Lips
    • 1
  • Helmut Künkel
    • 2
  1. 1.Zentrum für Anästhesiologie der Medizinischen Hochschule Hannover, Abt. IVKrankenhaus OststadtHannover 51Germany
  2. 2.Zentrum Neurologische Medizin, Abt. IIInstitut für Klinische Neurophysiologie und Experimentelle NeurologieHannover 61Germany

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