Skip to main content

Das psychosoziale Umfeld des Patienten

  • Chapter
Der Zugang zum psychosomatischen Denken
  • 37 Accesses

Zusammenfassung

Der an der psychosomatischen Krankheitslehre orientierte Arzt wird geneigt sein, im Verständnis eines kranken Menschen sein Hauptaugenmerk auf psychologische Aspekte des Patienten zu richten: auf seine Persönlichkeitsstruktur, auf intrapsychische Konflikte, die Beschaffenheit seiner Abwehrmechanismen. In den meisten Kapiteln dieses Buches wird der Zusammenhang zwischen der Krankheit eines Menschen und seiner psychischen Lage expliziert. In diesem Abschnitt soll die Bedeutung sozialer Merkmale für die psychosomatische Medizin und die medizinische Psychologie in den Mittelpunkt der Betrachtung gerückt werden.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Adler R (1979) Anamneseerhebung in der psychosomatischen Medizin. In: v Uexküll Th (Hrsg) Lehrbuch der psychosomatischen Medizin. Urban & Schwarzenberg, München. S 329–348

    Google Scholar 

  2. Ahrens S (1976) Die Bedeutung des ärztlichen Gespräches für die Diagnostik in der Allgemeinmedizin. MMW 118:1311–1314

    CAS  Google Scholar 

  3. Asken MJ, Strock BK (1978) The family physician as medical psychological counselor. Primary Care 5:111–119

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Balint M (1957) The doctor his patient and the illness. Pitman, London

    Google Scholar 

  5. Balint E, Norell JS (1973) Six minutes for the patient. London

    Google Scholar 

  6. Balint M, Hunt J, Joyce D, Marinker M, Woodcock J (1975) Das Wiederholungsrezept. Klett, Stuttgart

    Google Scholar 

  7. Begun JW (1977) A causal model of the health care system: A replication. J Health Soc Behav 18:2–9

    Article  Google Scholar 

  8. Bergman JJ, Werblun MN (1978) Chronic pain: A review for the family physician. J Fam Pract 7:685–693

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Bibace R, Comer R, Cotsonas CE (1978) Ethical and legal issues in family practice. J Fam Pract 7:1029–1035

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Boeckelheide PD (1978) Termination and transfer of patients in family practice. J Fam Pract

    Google Scholar 

  11. Boyle CM (1970) Differences between doctor’s and patient’s interpretations of some common-medical terms. Br Med J II: 286–289

    Google Scholar 

  12. Bränler E, Scheer JW (1979) Skalierung psychosomatischer Beschwerdenkomplexe mit dem Gießener Beschwerdebogen (GBB). Psychother Med Psychol 29:14

    Google Scholar 

  13. Condrau G (1969) Psychosomatik der Frauenheilkunde. Bern

    Google Scholar 

  14. Currie BF, Renner JH (1979) Patient education. Developing a health care partnership. Postgrad Med 65:177–180

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Dohrenwendt, BP, Dohrenwendt BS (1974) Social and cultural influences on psychopathology. Ann Rev 25: 417–452

    Google Scholar 

  16. Drossman DA (1978) Can the primary care physician be better trained in the psychosocial dimensions of patient care. Int J Psychiatry Med 8:169–184

    Article  CAS  Google Scholar 

  17. Dungal L (1978) Physicians’ responses to patients. A study of factors involved in the office interview. J Fam Pract 6: 1065–1073

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Durkheim E (1897) Le suicide.

    Google Scholar 

  19. Finlay-Jones RA, Burvill PW (1978) Consulting rates of general practitioners by demographic groups in a defined community. Med J Aust 1: 411–414

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Fisher JV, Barnett BL, Collins J (1976) The post-suicide family and the family physician. J Fam Pract 3:263–267

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Geyman JP(1977) The family as the object of care in family practice. J Fam Pract 5:571–575

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Gilchrist IC (1976) Psychiatric and social factors related to low-back pain in general practice. Rheumatol Rehabil 15:101–107

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  23. Haehn KD (1977) Der Zeitfaktor in der Allgemeinpraxis. ZFA (Stuttgart) 53:1141–1147

    CAS  Google Scholar 

  24. Henderson PA (1979) Problems of a survey of the olderly in a general practice. Practitioner 22: 19–21

    Google Scholar 

  25. Holmes TH, Rahe RH (1967) The social readjustment rating scale. J Psychosom Res 11: 213–218

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Howard KI, Orlinsky OE (1972) Psychotherapeutic processes. Ann Rev 23: 615–668

    CAS  Google Scholar 

  27. Laux G (1978) Einstellungen der Bevölkerung zum Allgemeinarzt. ZFA (Stuttgart) 54: 1792–1798

    CAS  Google Scholar 

  28. Köhle, K (1979) Klinisch-psychosomatische Krankenstationen. In: v Uexküll Th (Hrsg) Lehrbuch der psychosomatischen Medizin. Urban & Schwarzenberg, München. S 299–326

    Google Scholar 

  29. Mattern H (1977) Der alte Mensch in der Allgemeinpraxis. ZFA (Stuttgart) 53/21:1026–1211

    Google Scholar 

  30. McGreehan DM, Warburton SW (1978) How to help families cope with caring for elderly members. Geriatrics 33/6:99–100, 102, 116

    Google Scholar 

  31. Newton DR (1978) Integration of supporting services. Ulster Med J 47: 49–53

    PubMed  Google Scholar 

  32. Niehoff JU (1976) Die Sprechstundentätigkeit des Facharztes für Allgemeinmedizin. Z Aerztl Fortbild (Jena) 70/Teil 3:1189–1192

    Google Scholar 

  33. Niehoff JU (1977) Empirische Ergebnisse zum gesundheitserzieherischen Wirken des Facharztes für Allgemeinmedizin. Z Aerztl Fortbild (Jena) 71: 87–91

    CAS  Google Scholar 

  34. Richter HE (1963) Eltern, Kind und Neurose. Klett, Stuttgart

    Google Scholar 

  35. Richter HE, Beckmann D (1969) Herzneurose. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  36. Schaefer H, Blohmke M (1978) Sozialmedizin. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  37. Schiffner K (1977) Die Anamnese als Spezifikum der Allgemeinmedizin. ZFA (Stuttgart) 53/20: 1156–1161

    CAS  Google Scholar 

  38. Stegie R (1980) Probleme der life-event-Forschung. Med Psychol 6: 20–32

    Google Scholar 

  39. Vinger I (1974) The family physician as health educator. Primary care 1/2: 263–273

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Welz R (1978) Gesellschaftliche Einflußgrößen auf die Selbstmordhandlung. In: Pohlmeier H (Hrsg) Selbstmordverhütung — Anmaßung oder Verpflichtung. Urban & Schwarzenberg, München Wien Baltimore

    Google Scholar 

  41. Westcott R (1977) The length of consultations in general practice. J R Coll Gen Pract 27/182: 552–555

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1983 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Keller, K., Zenz, H. (1983). Das psychosoziale Umfeld des Patienten. In: Luban-Plozza, B., Mattern, H., Wesiack, W. (eds) Der Zugang zum psychosomatischen Denken. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-69055-6_23

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-69055-6_23

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-12368-2

  • Online ISBN: 978-3-642-69055-6

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics