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Tierexperimentelle Untersuchungen mit O-(β-hydroxyethyl)-rutosiden bei verringerter Kapillarresistenz — Folgerungen für die Klinik

Investigations Using O-(β-hydroxyethyl)-rutosides at Reduced Capillary Resistance in Laboratory Animals — Consequences for the Clinic

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O-(β-Hydroxyethyl)-rutoside
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Summary

The effect of three different oral doses of O-(β-hydroxyethyl)-rutosides (HR = Venoruton®) on the skin capillary resistance (C. R.) of Sprague-Dawley rats, aged 8–10 weeks, 6 months or 1 year (and selected because of their low C. R.) was investigated. The C.R. was measured over a period of 24 hours after a single administration of each dose. The results were compared with a further group aged 6 months who received HR intraperitoneally.

The optimal dose was defined in all four groups receiving the drug systemically. In most cases a significant effect could be shown already after 2–4 hours, persisting until at least 8 hours and in some cases 24 hours.

Comparative data were also obtained with three different pure hydroxyethyl components (5,7,3’,4’-tetra-HR,5,7,4’-tri-HR, and 7,4’-di-HR) under identical experimental conditions.

Finally, the effect of a single topical application of a gel containing 2% HR was investigated. This produced a significant increase of C.R. after 1 hour which lasted around 4–5 hours.

The clinical implications of these results are discussed with special reference to senile, hypertensive and diabetic vascular disease.

Zusammenfassung

Die Wirkung von drei verschiedenen Dosen O-(β-hydroxyethyl)-rutosiden (HR = Venoruton®) auf die Kapillarresistenz der Haut (KR) wurde bei Sprague-Dawley-Ratten (Alter 8–10 Wochen, 6 und 12 Monate) geprüft, die wegen ihrer verringerten Kapillarresistenz ausgewählt worden waren. Nach einmaliger Zufuhr der verschiedenen Dosen wurde die Kapillarresistenz über einen Zeitraum von 24 h ermittelt. Die Ergebnisse wurden mit denen einer weiteren Gruppe von Ratten (Alter 6 Monate) verglichen, die HR i. p. erhielten.

In allen 4 Versuchsgruppen wurde nach systemischer Verabfolgung der Substanz die optimale Dosis bestimmt. In den meisten Fällen setzte die Wirkung bereits 2–4 h nach der Applikation ein und hielt mindestens 8 h, in einigen Fällen auch 24 h an.

Unter den gleichen Versuchsbedingungen wurden außerdem Vergleichsdaten von tetra-HR, tri-HR, di-HR und mono-7-HR ermittelt.

Darüber hinaus wurde die Wirkung einer einmaligen lokalen Applikation eines Gels (2% HR) geprüft. Das bewirkte eine signifikante Erhöhung der Kapillarresistenz; die Wirkung setzte nach 1 h ein und hielt etwa 4–5 h an. Die Folgerungen dieser Ergebnisse für die Klinik unter besonderer Berücksichtigung der altersbedingten sowie durch Hypertonie oder Diabetes verursachten Gefäßschäden werden diskutiert.

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Literatur

  1. Borbély F (1930) MMW 77: 886

    Google Scholar 

  2. Brüschke G (1955) Z Gesamte Inn Med 10: 292

    PubMed  Google Scholar 

  3. Charlier R, Hosslet A, Colot M (1963) Arch Int Physiol Biochim 71: 1

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Courbat P, Favre J, Guerne R (1966) Helv Chim Acta 49: 1203

    Google Scholar 

  5. Cuendet JF, Sévin R (1964) Ophthalmologica 148: 121

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Duret R-L (1952) Acta Clin Belg 7: 356

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Davis E, Landau J (1970) Capillary resistance in diabetes mellitus. VI. Conference on Microcirculation. European Society for Microcirculation, Aalborg, Denmark, 1970, Abstracts p 6

    Google Scholar 

  8. Fabre J, Falbriard A (1952) Rev Med Suisse Romande 72: 512

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Gâbor M (1974) Pathophysiology and Pharmacology of capillary resistance. Akadémiai Kiadô, Budapest

    Google Scholar 

  10. Gâbor M (1981) Arzneimittelforsch 31: 442

    PubMed  Google Scholar 

  11. Golden GJ (1980) Klinische Erfahrungen mit Venoruton® bei ophthalmologischer Indikation. Ophthalmologische Fortbildungstage: 25.–26. Sept. 1980, Budapest

    Google Scholar 

  12. Gough KR (1962) Br Med J 1: 21

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Griffith JQ jr, Lindauer MA (1944) Am Heart J 28: 758

    Article  Google Scholar 

  14. Hart A, Cohen H (1969) Br Med J 2: 89

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Harper KH (1966) Arzneimittelforsch 16: 1556

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Hein H (1948) Klin Wochenschr 26: 466

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Holmgren J (1957) Acta Med Scand 158: 269

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Hunter PR, Bloom A, Kelsey JH, Porter R (1971) Diabetologia 7: 20

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Jersild T, Elmby A (1938) Klin Wochenschr 17: 1359

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Kramâr J, Simay-Kramâr M (1953) Endocrinology 52: 453

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Kramâr J, Meyers VW, McCarthy HH, Dietz N jr, Simay-Kramâr M, Williams JW (1957) Am J Physiol 188: 387

    PubMed  Google Scholar 

  22. Küchmeister H, Schärfe W (1950) Dtsch Med Wochenschr 75: 316

    Article  Google Scholar 

  23. Lavollay J, Neumann J (1949) Expos Annu Biochim Med 10: 59

    CAS  Google Scholar 

  24. Lecomte J, van Cauwenberge H (1972) Angiologia 9: 311

    CAS  Google Scholar 

  25. Lund O-E (1971) Internist (Berlin) 12: 475

    CAS  Google Scholar 

  26. Mayr A (1911) MMW 58: 1359

    Google Scholar 

  27. Odeh F (1970) Zbl Phlebol 9: 87

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Parrot JL, Canu P (1964) Arch Int Pharmacodyn 152: 234

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Paterson JC (1940) Arch Pathol 29: 345

    Google Scholar 

  30. Porstmann W (1954) Dtsch Z Verdau Stoffwechselkr 14: 87

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Stobbe H, Rürup C (1979) Schweiz Med Wochenschr 109: 1808

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Szalay L, Gâbor M (im Druck)

    Google Scholar 

  33. Tey A (1944) Prensa Med Argent 31: 1851

    Google Scholar 

  34. Thomas C, Gérard C (1951) Bull Soc Ophtalmol Fra 64: 825

    Google Scholar 

  35. Vicari S, Babel J, Cardinet J (1967) Ophthalmologica 154: 21

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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© 1983 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

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Gábor, M. (1983). Tierexperimentelle Untersuchungen mit O-(β-hydroxyethyl)-rutosiden bei verringerter Kapillarresistenz — Folgerungen für die Klinik. In: Voelter, W., Jung, G. (eds) O-(β-Hydroxyethyl)-rutoside. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-68969-7_25

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-68969-7_25

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-12196-1

  • Online ISBN: 978-3-642-68969-7

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