Skip to main content

Therapiekontrollen beim Ulcus ventriculi und duodeni

  • Conference paper
Ulcus-Therapie

Part of the book series: Interdisziplinäre Gastroenterologie ((GASTROENTEROLOG))

Zusammenfassung

Die Therapie des Ulcusschubes ist erfolgreich, wenn a) das Ulcus mit dem Einsetzen der Therapie an Größe abnimmt und innerhalb von höchstens 3 Monaten vollständig und komplikationsfrei abheilt und b) wenn der Patient nach höchstens 2 Wochen beschwerdefrei wird. Eine Ulcusheilung mit fortbestehenden Ulcusbeschwerden bedeutet einen Teilerfolg der Therapie. Bei einer verzögerten oder fehlenden Heilung ohne oder mit Be- schwerdefreiheit liegt ein Mißerfolg der Therapie vor. Die Therapie der Ulcuskrankheit ist erfolgreich, wenn nach einem erfolgreich behandelten Ulcusschub kein Rezidiv auftritt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Bardhan, K.D., Blum, A.L., Gillespie, G., et al: Long term treatment with Cimetidine in duodenal ulceration. Lancet 1977 I, 900–901

    Article  Google Scholar 

  2. Englert, E., Freston, J.W., Graham, D.Y., et al.: Cimetidine, antacid, and hospitalisation in the treatment of benign gastric ulcer. Gastroenterology 74, 416–425 (1978)

    PubMed  Google Scholar 

  3. Gray, G.R., Smith, I.S., Mackenzie, I., Gillespie, G.: Long-term Cimetidine in the management of severe duodenal ulcer dyspepsia. Gastroenterology 74, 391–401 (1978)

    Google Scholar 

  4. Peterson, W.L., Sturdevant, R.A.L., Frank, H.D., et al.: The healing of duodenal ulcer with an antacid regimen. N. Engl. J. Med. 297, 341–345 (1977)

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Roth, H.P., Berger, D.G.: Studies on patient cooperation in ulcer treatment. 1. Observation of actual as compared to prescribed antacid intake on an hospital ward. Gastroenterology 38, 630–633 (1960)

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Scheurer, W., Witzel, L., Halter, F., et al.: Gastric and duodenal ulcer healing under placebo treatment. Gastroenterology 72, 838–841 (1977)

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Seifert, E.: Die Früherkennung des Magenkarzinoms. In: Klinik der Gegenwart, Bd. 8, S. 639–646. München, Berlin, Wien: Urban & Schwarzenberg 1973

    Google Scholar 

  8. Winship, D.H.: Cimetidine in the treatment of duodenal ulcer. Gastroenterology 74, 402–406 (1978)

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1982 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Seifert, E. (1982). Therapiekontrollen beim Ulcus ventriculi und duodeni. In: Blum, A.L., Siewert, J.R. (eds) Ulcus-Therapie. Interdisziplinäre Gastroenterologie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-68477-7_41

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-68477-7_41

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-68478-4

  • Online ISBN: 978-3-642-68477-7

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics