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Postoperative systemische Analgesie

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Aufwachraum — Aufwachphase

Part of the book series: Klinische Anästhesiologie und Intensivtherapie ((KAI,volume 24))

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Zusammenfassung

Im Idealfall sollte der operierte Patient völlig schmerzfrei mit stabilen Vitalfunktionen aus der Narkose erwachen. Dazu wäre jedoch eine anhaltende Wirkung der während der Anästhesie verwendeten analgetischen Substanzen erforderlich oder die intravenöse Injektion eines Analgetikums etwa 15–20 min vor Ende des operativen Eingriffes.

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Literatur

  1. Aldrete, J. A.: Guest discussion. Recovery room analgesia: A comparative study of drug effects. Anesth. Analg. Curr. Res. 52, 860 (1973).

    Article  Google Scholar 

  2. Austin, K. L., Stapleton, J. V., Mather, L. E.: Relationship between blood meperidine concentrations and analgesic response: A preliminary report. Anesthesiology 53, 460 (1980).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Craig, D. B.: Postoperative recovery of pulmonary function. Anesth. Analg. 60, 46 (1981).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Dick, W.: Schmerzlinderung — postoperative Phase, Polytrauma. Vortrag Symposium über HypnomidateR und Analgetika. Linz, 18.10.1980.

    Google Scholar 

  5. Dundee, J. W.: Problems associated with strong analgesics. In: Pain. New perspectives in measurement and management (eds. A. W. Harcus, R. Smith, B. Whittle), p. 57. Edinburgh, London, New York: Churchill Livingstone 1977.

    Google Scholar 

  6. Ferrari, H. A., Fuson, R. L., Dent, S. J.: The relationship of the anesthetic agent to postoperative analgesic requirements. South Med. Journ. 62, 1201 (1970).

    Article  Google Scholar 

  7. Hug, C. C.: Improving analgesic therapy. Anesthesiology 53, 411 (1980).

    Article  Google Scholar 

  8. Jeffries, M.: Postoperative analgesia. Amer. Surg. 36, 296 (1970).

    CAS  Google Scholar 

  9. Kay, B., Rolly, G.: Duration of action of analgesic supplements to anesthesia. Acta anaesth. belg. 1, 25 (1977).

    Google Scholar 

  10. Keeri-Szanto, M., Heaman, S.: Postoperative demand analgesia. Surg. Gynec. Obstet. 134, 647 (1972).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Knill, R. L., Manninen, P. H., Clement, J. L.: Ventilation and chemoreflexes during enflurane sedation and anaesthesia in man. Canad. Anaesth. Soc. J. 26, 353 (1979).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Knill, R. L., Gelb, A. W.: Ventilatory responses to hypoxia and hypercapnia during halothane sedation and anesthesia in man. Anesthesiology 49, 244 (1978).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Romo-Salas, F., Aldrete, J. A., Franatovic, Y.: Effects of butorphanol, fentanyl and morphine on the intrabiliary pressure of guinea pigs. Surg. Gynec. Obstet. 150, 551 (1980).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Sheffer, L. A., Dean, H. N., Steffenson, J. L.: Recovery room analgesia: A comparative study of drug effects. Anesth. Analg. Curr. Res. 52, 853 (1973).

    CAS  Google Scholar 

  15. Spence, A. A., Smith, G.: Postoperative analgesia and lung function: A comparison of morphine with extradural block. Brit. J. Anaesth. 43, 144 (1971).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Tamsen, A., Hartvig, P., Dahlström, B., Lindström, B., Holm-Dahl, M. H.: Patient controlled analgesic therapy in the early postoperative period. Acta anaesth. scand. 23, 462 (1979).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Weil, J. V., McCullough, R. E., Kline, J. S., et al.: Diminished ventilatory response to hypoxia and hypercapnia after morphine in normal man. New Engl. J. Med. 292, 1103 (1975).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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© 1982 Springer-Verlag Berlin · Heidelberg

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Dick, W., Knoche, E. (1982). Postoperative systemische Analgesie. In: Ahnefeld, F.W., et al. Aufwachraum — Aufwachphase. Klinische Anästhesiologie und Intensivtherapie, vol 24. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-68309-1_19

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-68309-1_19

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-11112-2

  • Online ISBN: 978-3-642-68309-1

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