Skip to main content

Digitalisierung in der Perinatalperiode

  • Conference paper
Zentraleuropäischer Anaesthesiekongreß

Zusammenfassung

Die Herzinsuffizienz unterscheidet sich in allen Altersklassen weder pathophysiologisch noch pathomorphologisch. Die Therapie ist daher nicht grundsätzlich different. Die Behandlung ist kein Problem der Glykosidwahl, sondern ein Problem der Glykosiddosierung. Zwar neigen Kinder gegenüber Digitalisglykosiden im allgemeinen eine höhere Toleranz auf als Erwachsene, jedoch ist auch bei ihnen der Spielraum zwischen effektiver und toxischer Dosis eng. Das gilt insbesondere für Früh- und Reifgeborene. Angaben über die Häufigkeit unerwünschter Wirkungen schwanken bei Anwendung von Digoxin zwischen 30% und 41% und mehr [5, 7, 10, 11]. Mit der quantitativen radioimmunologischen Bestimmung der Glykosidkonzentrationen ergibt sich die Möglichkeit, zusammen mit der klinischen Symptomatik das Problem der Glykosiddosierung bei Frühgeborenen erneut zu beleuchten. Nach klinischen Rekompensations- und Intoxikationserscheinungen liegt bei Frühgeborenen der therapeutische Bereich für die Lanataglykoside bei 2,0 ng/ml [3, 6, 9]. Konzentrationen über 4,0 ng/ml werden als toxisch gewertet [1, 4, 8].

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Berdeaux A, Batisse A, Richer C, Kachaner J, Giudicelli JE (1977) Le dosage de la digoxine plasmatique chez le nouveau-né. Applications pratiques. Nouv Presse Méd 6: 2142

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Gutheil H, Sandhage K, Singer H (1971) Klinische Erfahrungen mit dem Herzglykosid g-MethylDigoxin im Kindesalter. Fortschr Med 89: 1363

    Google Scholar 

  3. Halkin H, Radomsky M, Blieden L, Frand M, Millman P, Boichis H (1978) Steady state serum digoxin concentration in relation to digitalis toxicity in neonates and infants. Pediatrics 61: 184

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Hayes CJ, Butler VP, Gersony WM (1973) Serum digoxin studies in infants and children. Pediatrics 52: 561

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Krasula R, Yanagi R, Hastreiter AR, Levitsky S, Soyka LF (1974) Digoxin intoxication in infants and children: Correlation with serum levels. J Pediatr 83: 265

    Google Scholar 

  6. Lang D, Hofstetter R, Bernuth G von (1978) Digoxin-Intoxikation bei Neugeborenen. Mschr Kinderheilk 126: 148

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Levine OR, Blumenthal S (1962) Digoxin dosage in premature infants. Pediatrics 29: 18

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Mirkin BL, Larese R (1971) Immunoassay of serum digoxin levels in children: therapeutic implications. Pediat Res 5: 653

    Google Scholar 

  9. Nyberg L, Wettrell G (1978) Digoxin dosage schedules for neonates and infants based on pharmacokinetic considerations. Clinical Pharmacokinetics 3: 453

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Rutkowski MM, Cohen SN, Doyle EF (1973) Drug therapy of heart disease in pediatric patients. II. The treatment of congestive heart failure in infants and children with digitalis preparations. Amer Heart J 86: 270

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Savage MO, Hibble AG, Pickering D (1975) Plasma digoxin concentrations and urinary excretion during a “simpler’ regimen of infant digitalization. Arch Dis Child 50: 393

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1981 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Rietbrock, I., Metze, H. (1981). Digitalisierung in der Perinatalperiode. In: Haid, B.C., Mitterschiffthaler, G. (eds) Zentraleuropäischer Anaesthesiekongreß. Anaesthesiologie und Intensivmedizin / Anaesthesiology and Intensive Care Medicine, vol 142. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-68191-2_18

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-68191-2_18

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-10945-7

  • Online ISBN: 978-3-642-68191-2

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics