Zusammenfassung
Die Schmerzbehandlung gehört zu den wichtigsten ärztlichen Aufgaben. Wenn die Ursache des Schmerzes nicht gefunden und ausgeschaltet werden kann, sind palliative Maßnahmen indiziert. Der Schmerz hat dann seine Warnfunktion verloren und ist ausschließlich zu einer quälenden Last geworden.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Bischof W, Schütte W (1965) Komplikationen nach Chordotomien. Zentralbl Neurochir 25: 233–243
Bohm E (1960) Chordotomy for intractable pain due to malignant disease. Acta Psychiatr Neurol Scand 35: 145–155
Fox JL (1969) A new method of percutaneous chordotomy for relief of intractable pain. Med Annals Distr Colombia 38: 131–134
Grote W, Roosen CW (1976) Die percutane Chordotomie. Langenbecks Arch Chir 342: 101–108
Long DM (1977) Electrical stimulation for the control of pain. Arch Surg 112: 884–888
Mansuy L, Sindou M, Fischer G, Bronon J (1976) Cordotomie spino-thalamique dans les douleurs cancéreuses. Neurochirurgie 22: 437–444
Müke R (1973) Eine verbesserte Möglichkeit zur Ausschaltung der Schmerzbahn — die perkutane zervikale Chordotomie. Z. Prakt Anaesth 8: 105–108
Müke R (1976) Schmerzausschaltung durch Chordotomie. Treffen westf. Nervenärzte, Bad Salzuflen
Mullan S, Hekmatpanah J, Dobben G, Beckmann F (1965) Percutaneous, intramedullary cordotomy utilizing the unipolar anodal electrolytic lesion. J Neurosurg 22: 548–553
Nathan PW (1963) Results of antero-lateral cordotomy for pain in cancer. J Neurol Neurosurg Psychiat 26: 353–362
Nittner K (im Druck) Schmerzausschaltung im Rückenmark: Koagulation oder Stimulation medullärer Strukturen. Kongreß Norderney, 1978
O’Connell JE (1969) Anterolateral cordotomy for intractable pain in carcinoma of the rectum. Proc R Soc Med 62: 1223–1225
Ogle, WS, French LA, Peyton WT (1956) Experiences with high cervical cordotomy. J Neuro-surg 13: 81–87
Rosomoff HL (1974) Percutaneous radiofrequency cervical cordotomy for intractable pain. Adv Neurol 4: 683–688
Stock W, Thielemann I, Müller J, Theiss R (1979) Organisation und Ergebnisse der Nachsorge beim kolorektalen Karzinom (in diesem Band)
Theiss R, Ellrich E, Nittner K, Stock W (im Druck) Treatment of intractable pain in colorectal carcinoma by percutaneous cervical cordotomy. Kongress, Köln 1978
Thorsteinsson G, Stonnington HH, Stillwell K, Elveback LR (1977) Transcutaneous electrical stimulation: A double-blind trial of its efficacy for pain. Arch Phys Med Rehabil 58: 8–13
White JC, Sweet WH, Hawkins R, Nilges RG (1950) Anterolateral cordotomy: Results, complications and causes of failure. Brain 73: 346–367
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1979 Springer-Verlag Berlin · Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Theiss, R., Nittner, K., Stock, W. (1979). Schmerzbehandlung bei Rezidiven des Rektumkarzinoms durch die perkutane zervikale Chordotomie. In: Stock, W. (eds) Nachsorge beim kolorektalen Karzinom. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-67520-1_17
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-67520-1_17
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-09818-8
Online ISBN: 978-3-642-67520-1
eBook Packages: Springer Book Archive