Skip to main content

Leitlinien zur Therapie des Oesophaguskarzinoms

Guidelines to the Treatment of Esophageal Cancer

  • Conference paper
Klinik und Forschung in der Chirurgie unter dem Aspekt von Effizienz und Ökonomie

Part of the book series: Langenbecks Archiv für Chirurgie ((KONGRESSBAND,volume 1997))

Summary

Tumor stage and tumor localization (suprabifurcal and infrabifurcal) are the two decisive criteria referred to in the surgical treatment of esophageal cancer. Complete tumor resection (RO resection) is a prerequisite for curative efforts. The thoracic squamous cell tumors are adequately treated by an abdominothoracic resection with abdominal and mediastinal lymph node dissection. The transmediastinal approach does not meet the requirements of an oncological resection and is only indicated under special conditions. In contrast the distal adenocarcinomas (Barrett Carcinoma) can be curatively resected by both surgical approaches, the transthoracic and the transmediastinal. Presently, an adjuvant therapy after RO resection of esophageal cancer is not indicated outside of clinical studies. Neoadjuvant methods in case of a local advanced tumor are currently being clinically tested.

Zusammenfassung

Für die Wahl des operativen Vorgehens beim Oesophaguskarzinom ist die Lokalisation (supra-, infra-, bifurkal) sowie das Tumorstadium entscheidend. Voraussetzung für ein Vorgehen mit kurativem Ziel ist die vollständige Tumorentfernung (R0-Resektion). Thorakale Plattenepithelkarzinome werden adäquat in der Regel durch eine abdomino-thorakale Resektion mit abdomineller und mediastinaler Lymphknotendissektion behandelt. Die transmediastinale Dissektion erfüllt nicht die Ansprüche eines radikalchirurgischen Eingriffs und ist nur unter besonderen Bedingungen indiziert. Distale Adenokarzinome (Barrett-Karzinom) können sowohl transthorakal wie transhiatal radikal behandelt werden. Adjuvante Methoden nach RO-Resektion bei Oesophaguskarzinom sind derzeit außerhalb von Studien nicht indiziert. Neoadjuvante Maßnahmen bei lokal fortgeschrittenen Tumoren befinden sich in der Erprobung.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Akiyama H, Tsurumaru M, Udagawa H, Kajiyama Y (3/1994) Radical Lymph Node Dissection for Cancer of the Thoracic Esophagus. Ann Surg 220:364–373

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Baba M, Aikou T, Yoshinaka H, Natusgoe S, Fukumoto T, Shimazu H, Akazawa K(3/1994) Long-Term Results of Subtotal Esophagectomy with Three-Field Lymphadenectomy for Carcinoma of the Thoracic Esophagus.Ann Surg 219:310–316

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Collard JM (2/1996)Le courage ganglionnaire pour cancer de l’oesophage. Annales de Chirurgie 50:121–129

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Fink U, Stein HJ, Wilke H, Roder JD, Siewert JR (1995) Multimodal Treatment for Squamous Cell Esophageal Cancer. World J Surg 19:198–204

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Fujita H, Kakgawa T, Yamana H, Shima I, Tanaka H, Ikeda S, Nogami S, Toh Y (1994) Lymph Node Metastasis and Recurrence in Patients with a Carcinoma of the Thoracic Esophagus Who Underwent Three-Field Dissection. World J Surg 18:266–272

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Goldminc M, Maddern G, Le Prise E, Meunier B, Campion JP, Launois B (3/1993) Oesophagectomy by a transhiatal approach or thoracotomy: a prospective randomized trial. Br J Surg 80: 267–370

    Article  Google Scholar 

  7. Law SJ, Fok M, Wong J (1996) Pattern of recurrence after esophageal resection for cancer: Clinical implications. Brit J Surg 83:107

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Milikan K, Silverstein J, Hart V, Blair K, Bines S, Roberts J, Doolas A (1995) A 15-Year Review of Esophagectomy for Carcinoma of the Esophagus and Cardia. Arch Surg 130: 617–624

    Article  Google Scholar 

  9. Müller JM, Jacobi C, Zieren U, Adili F, Kaspers A (1992) Die chirurgische Behandlung des Speiseröhrenkarzinoms: Teil I. Europäische Ergebnisse 1980-1991. Zentralblatt Chirurgie 117:311–324

    Google Scholar 

  10. Pouliquen X, Levard H, Hay JM, McGee K, Fingerhut A, Langlois-Zantin O (2/1996) 5-Flourouracil and Cisplatin Therapy After Palliative Surgical Resection of Squamous Cell Carcinoma of the Esophagus. Ann Surg 223: 127–133

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Reed CE (1995) Comparison of Different Treatment for Unresectable Esophageal Cancer. World J Surg 19:828–835

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Taat CW, Van Lanschot JB, Gouma DJ, Obertop H (1995) Role of Extended Lymph Node Dissection in the Treatment of Gastrointestinal Tumours: A Review of the Literature. Scand J Gastroenterol 30 Suppl 212: 109–116

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1997 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Junginger, T., Dutkowski, P. (1997). Leitlinien zur Therapie des Oesophaguskarzinoms. In: Hartel, W. (eds) Klinik und Forschung in der Chirurgie unter dem Aspekt von Effizienz und Ökonomie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1997. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-60881-0_26

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-60881-0_26

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-63332-7

  • Online ISBN: 978-3-642-60881-0

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics