Skip to main content

Interdisziplinäre Leitlinien: Entzündliche Darmerkrankungen (Morbus Crohn, Colitis ulcerosa)

Interdisciplinary Guidelines: Inflammatory Bowel Diseases (Crohn’s Disease, Ulcerative Colitis)

  • Conference paper
Klinik und Forschung in der Chirurgie unter dem Aspekt von Effizienz und Ökonomie

Part of the book series: Langenbecks Archiv für Chirurgie ((KONGRESSBAND,volume 1997))

  • 15 Accesses

Summary

Crohn’s disease and ulcerative Colitis are characterized by common problems and findings but also disease-specific differences. The most frequent indication for surgery concerns the refractory Situation occurring both after and during systematic conservative treatment. The aim of surgery in patients with Crohn’s disease is to induce remission of symptoms by removing the segment of diseased bowel. Because of the relatively high rate of postoperative recurrence, extensive resections should be avoided. Proctocolectomy with ileal pouch — anal anastomosis has become the surgical treatment of choice for most patients with uncontrolled ulcerative Colitis. This technique offers these patients eure of the disease and in most cases a better quality of life.

Zusammenfassung

Beide Krankheitsentitäten besitzen Gemeinsamkeiten, aber auch krankheitsspezifische Unterschiede. Die häufigste elektive Operationsindikation betrifft die therapierefraktäre Situation nach konsequenter medikamentöser Behandlung. Der chirurgische Behandlungsansatz bei Morbus Crohn ist rein symptomatisch, wobei die Operationsindikation vom Krankheitswert und die Verfahrenswahl von der Krankheitslokalisation bestimmt werden. Das Prinzip der Operationstaktik liegt aufgrund der hohen Rezidivquote in der maximalen Darmerhaltung. Für die chirurgische Behandlung der Colitis ulcerosa steht mit der restaurativen Proktocolektomie eine funktionserhaltende Maßnahme zur Verfügung, wodurch der Behandlungsansatz nicht nur kurativ, sondern auch lebensqualitätsfördernd zu gestalten ist.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Betzler M, Schürmann G, Herfarth Ch (1992) Chirurgisches Vorgehen bei Morbus Crohn. Chirurg 63: 13–19

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Fazio VW, Ziv Y, Church JM, Oakley JR, Lavery IC, Milsom JW, Schroeder TK (1995) Ileal Pouch-Anal Anastomoses — Complications and Functions in 1005 Patients. Annais of Surgery 222:120–127

    Article  CAS  Google Scholar 

  3. Heimann TM, Greenstein AJ, Blair L, Kaufmann D, Heimann DM, Aufses AH (1993) Prediction of Early Symptomatic. Recurrence after intestinal resection in Crohn’s disease. Annais of Surgery 219:294–299.

    Article  Google Scholar 

  4. Herfarth Ch, Stern J (Hrsg) (1990) Colitis ulcerosa. Adenomatosis coli. Funktionserhaltende Therapie. Springer Verlag, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  5. Johnston D, Williamson MER, Lewis WG, Miller AS, Sagar PM, Holdsworth PJ (1996) Prospective controlled trial of duplicated versus quadruplicated pelvic ileal reservoirs in restorative proctocolectomy for ulcerative Colitis. Gut 39:242–247

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Lewis WG, Miller AS, Williamson MER, Sagar PM, Holdsworth PJ, Axon ATR, Johnston D (1995) The perfect pelvic pouch — what makes the difference? Gut 37:552–556

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Post S, Herfarth Ch, Schumacher H, Golling M, Schürmann G, Timmermanns G (1995) Experience with ileostomy and colostomy in Crohn’s disease.British Journal of Surgery 82: 1629–1633

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Sandborn WJ (1994) Pouchitis Following Ileal Pouch — Anal Anastomosis: Definition; Pathogenesis, and Treatment. Gastroenterology 107: 1856–1860

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Stebbing JF, Jewell DP, Kettlewell MGW, McC Mortensen NJ (1995) Long-term results of recurrence and reoperation after strictureplasty for obstructive Crohn’s disease. British Journal of Surgery 82: 1471–1474

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1997 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Betzler, M. (1997). Interdisziplinäre Leitlinien: Entzündliche Darmerkrankungen (Morbus Crohn, Colitis ulcerosa). In: Hartel, W. (eds) Klinik und Forschung in der Chirurgie unter dem Aspekt von Effizienz und Ökonomie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1997. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-60881-0_19

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-60881-0_19

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-63332-7

  • Online ISBN: 978-3-642-60881-0

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics