Skip to main content

Urogenitaltuberkulose

  • Chapter

Zusammenfassung

Die Tuberkulose ist auch heute noch eine der häufigsten Infektionskrankheiten. Trotz Rückgangs der Neuerkrankungen in den Industrieländern ist nach Schätzungen der WHO etwa die Hälfte der Weltbevölkerung mit Tuberkulose infiziert. Weltweit gibt es jährlich ca. 8 Mio. Neuerkrankungen und 3 Mio. Todesfälle durch Tuberkulose. In 95% der Fälle sind davon Länder der 3. Welt betroffen. Das zeigt sehr deutlich, daß die Tuberkulose in erster Linie eine Erkrankung ist, die in ihrer Ausbreitung eng mit dem sozialen Milieu der jeweiligen Bevölkerungsgruppe verbunden ist, und deren Bekämpfung mit der Verbesserung der hygienischen Verhältnisse und der allgemeinen Lebensbedingungen einhergeht.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD   69.95
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Albrecht KF (1962) Diagnostik und Klinik der Urogenitaltuberkulose. Urologe 1: 22–30

    Google Scholar 

  • Anonymus (1990) AIDS und Tuberkulose. Gemeinsame Erklärung der WHO und der International Union against Tuberculosis and Lung Disease. Hyg Med 15: 21

    Google Scholar 

  • Borthwick W (1946) The pathogenesis of tuberculous epididymitis. Edinb Med J 53: 55 - 70

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Böttger EC (1991) Systematik, Differenzierung und Nachweis von bakteriellen Infektionserregern–die Familie Mycobacteriaceae. Immun Infect 19: 413

    Google Scholar 

  • Bracht M, Tauber R (1996) Urogenitaltuberkulose - Verdrängt oder vergessen? TW Urol Nephrol 8: 191–198

    Google Scholar 

  • Bray HJ, Lail VJ, Cooperberg PL (1992) Tiny echogenic foci in the liver and kidney in patients with AIDS: not always due to disseminated Pneumocystis carinii. Am J Röntgenol 158: 81–82

    CAS  Google Scholar 

  • Brühl P, Walpert J (1994) Aktuelle Epidemiologie, Diagnostik und Therapie der Urogenitaltuberkulose. Dtsch MedWochenschr 119: 1121–1125

    Article  Google Scholar 

  • Cohn DL, Catlin BJ, Peterson KL, Judson FN, Sbarbaro JA (1990) A 62 dose, 6-month therapy for pulmonary and extrapulmonary tuberculosis. Ann Intern Med 112: 407

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Coulaud MD (1935) Etude experimentale de la tuberculose renale du lapin. J d’Urol 39: 572–587

    Google Scholar 

  • Davidson PT (1990) Treating tuberculosis: What drugs, for how long? Ann Intern Med 112: 393

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Desmond N, Lynch H, Murphy D, Mulentry F (1993) Tuberculous epididymitis: a case report in an HIV seropositive male. Int J STD and AIDS 4: 178–179

    CAS  Google Scholar 

  • Deutsches Zentralkomitee zur Bekämpfung der Tuberkulose (1996) 22. Informationsbericht, Mainz

    Google Scholar 

  • DIN-Norm 58943, Teil 3 (1992) Tuberkulosediagnostik: Methoden zur Isolierung von Mycobakterien. Beuth, Berlin

    Google Scholar 

  • DIN-Norm 58943, Teil 9 (1992) Tuberkulosediagnostik: Mindestanforderung zur Identifizierung von Mycobacterium tuberculosis. Beuth, Berlin

    Google Scholar 

  • Elke M, Rutishauser G, Baumann J (1967) Vorschlag einer einfachen Stadieneinteilung der Nierentuberkulose auf Grund röntgenologischer und therapeutischer Gesichtspunkte. Urologe 6: 40–46

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Engel D (1968) The practical significance of the chemical milieu for the course of tuberculosis of the male genital organs. Urol Int 23: 356–363

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Falkoff GE, Rigsby CM, Rosenfield AT (1987) Partial, combined cortical and medullary nephrocalcinosis: US and CT patterns in AIDS-associated MAI infection. Radiology 162: 343–344

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Ferlinz R et al. (1994) Richtlinien zur Chemotherapie der Tuberkulose. Deutsches Zentralkomitee zur Bekämpfung der Tuberkulose. Pneumologie 48: 367–372

    Google Scholar 

  • Fischer M, Flamm J (1990) Der Stellenwert der chirurgischen Therapie bei der Behandlung der Urogenitaltuberkulose. Urologe A 29: 261

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Flechner SM, Gow JG (1980) Role of nephrectomy in the treatment of nonfunctioning or very poorly functioning unilateral tuberculosis kidney. J Urol 123: 822

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Franz H, Urbanczik R (1989) Aide memoire zu Diagnose und Therapie der Tuberkulose. Fatol Arzneimittel, Schiffweiler

    Google Scholar 

  • Ganguin H-G (1982) Zur Chemotherapie der Tuberkulose. Zentralbl Chir 107: 260–266

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gärtner K (1982) Treffsicherheit der Nachweisverfahren für Tuberkulosebakterien. Münch Med Wochenschr 124: 1139–1140

    Google Scholar 

  • Goodmann P, Maklad NF, Verani RR, Gottlieb HE (1990) Tuberculous abscess of the testicle in AIDS: sonographic demonstration. Urol Radiol 12: 53–55

    Article  Google Scholar 

  • Gow JG (1976) Genitourinary tuberculosis: a study of short course regimens. J Urol 115: 707–711

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gow JG (1986) Genitourinary tuberculosis. In: Campbell’s Urology, 5. edn. Saunders, Philadelphia, p 1037

    Google Scholar 

  • Gow JG, Barbosa S (1984) Genitourinary tuberculosis: a study of 1117 cases over a periode of 34 years. Brit J Urol 56: 449

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Green JB, Sidhu GS, Lewin S et al. (1982) Mycobacterium avium intracellulare: a cause of disseminated life-threatening infection in homosexuals and drug abuser. Ann Int Med 97: 539–546

    Google Scholar 

  • Halkier E, Meyer J (1956) Treatment of tuberculosis of the kidney. Urol Int 3: 96–109

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Höffler D (1985) Antibiotika, Tuberkulostatika, Antimykotika - Dosierung bei Niereninsuffizienz. Inn Med 12: 86

    Google Scholar 

  • Hopewell PC (1989) Tuberculosis and human immunodeficiency virus infection. Semin Resp Infect 4: 111

    CAS  Google Scholar 

  • Koch MG (1987) AIDS - vom Molekül zur Pandemie. Spektrum der Wissenschaft, Heidelberg, S 30

    Google Scholar 

  • Köhler H, Winsel K (1985) Klinisch-experimentelle Untersuchungen zur Therapieoptimierung der Urogenitaltuberkulose. Z Urol Nephrol 78: 489

    PubMed  Google Scholar 

  • Kraemer HJ (1956) Experimentelle und histopathologische Studie über die ersten Veränderungen der hämatogenen Nierentuberkulose. Urol Int 2: 39–70

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lenk S, Rothkopf M, Brien G (1984) Schwerpunkte in der Behandlung von Patienten mit Urogenitaltuberkulose. Z Erkr Atmungsorgane 162: 287–296

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lenk S, Guddat H-M, Rothkopf M, Brien G (1987) Die „tuberkulöse Prostatitis“im Rahmen der Urogenitaltuberkulose - Pathogenetische und diagnostische Aspekte. Z Urol Nephrol 80: 9–15

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lenk S, Schubert G, Oesterwitz H, Brien G (1988) Urolithiasis associated with urogenital tuberculosis. Urol Res 16: 157–159

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Lüchtrath H (1959) Zur Pathologie der Genitaltuberkulose des Mannes. Tbk-Arzt 13: 279–284

    Google Scholar 

  • Medlar EM (1929) The pathogenesis of renal tuberculosis. Am J Surg 7: 605–606

    Article  Google Scholar 

  • Moreno S, Pacho E, Lopez-Herce JA, Rodriguez-Creixems M, Martin-Scapa C, Bonza E (1988) Mycobacterium tuberculosis. Visceral abscesses in the acquired immunodeficiency syndrome. Letters & Corrections 437

    Google Scholar 

  • Pitchenik A, Fertel D, Bloch AB (1988) Mycobacterial disease: epidemiology, diagnosis, treatment and prevention. Clin Chest Med 9: 25

    Google Scholar 

  • Ranke KE (1916) Primäraffekt, sekundäre und tertiäre Stadien der Lungentuberkulose aufgrund von histologischen Untersuchungen der Lymphknoten der Lungenpforte. Dtsch Arch Klin Med 119: 123–129

    Google Scholar 

  • Rodeck G (1976) Klinik der Urotuberkulose. Radiologie 16: 248–256

    CAS  Google Scholar 

  • Rodeck G (1982) Spezifische Entzündungen des Urogenitaltraktes. In: Hohenfellner R, Zingg E J, Urologie in Klinik und Praxis, Bd I. Thieme, Stuttgart, S 415

    Google Scholar 

  • Roig P, Nieto A, Navarro V, Bernacer B, Borras R (1993) Mycobacteriosis from Mycobacterium szulgai in a patient with human immunodeficiency virus infection. Ann Med Int 10: 182–184

    Google Scholar 

  • Schröder U, Schindler C, Rüsch-Gerden S, Kövary PM (1995) Nachweis von Mycobacterium tuberculosis - Komplex mit der Polymerasekettenreaktion ( PCR ). Pneumologie 49: 502–504

    Google Scholar 

  • Seelig R, Renz M, Bottner C, Stockinger K, Czichos J, Schulz V, Seelig HP (1991) Tuberkulose-Schnell-diagnostik mit der Polymerase-Kettenreaktion ( PCR ). Immun Infekt 19: 179

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Selwyn PA, Härtel D, Lewis VA et al. (1989) A prospective study of the risk of tuberculosis among intravenous drug users with human immunodeficiency virus infection. New Engl J Med 320: 545

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Semb C (1955) The selective principle in the treatment of urogenital tuberculosis. Partial resection of the kidney and of the ureter. Urol Int 1: 359–395

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Skutil V, Obsitnik M (1987) Persistent tuberculous cystitis: the most common indication for nephrectomy in the management of urogenital tuberculosis. Eur Urol 13: 57–61

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Skutil V, Varsa J, Obsitnik M (1995) Six-month chemotherapy for urogenital tuberculosis. Eur Urol 11: 170–176

    Google Scholar 

  • Staehler W (1975) Recent changes in the assessment of urogenital tuberculosis. Int Urol Nephrol 7: 277–288

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Stille W, Simon C (1989) Chemotherapie gegen Mycobacterien. In: Antibiotikatherapie in Klinik und Praxis, 7. Aufl. Schattauer, Stuttgart, S 292

    Google Scholar 

  • Theuer CP (1989) Tuberculosis in patients with human immunodeficiency virus infection, review of current concepts. West J Med 150: 700

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Walpert J, Brühl P (1996) Epidemiologie der Skelett- und Urogenitaltuberkulose in Deutschland. Dtsch Ärztebl 93: 469–470

    Google Scholar 

  • Zakowski P, Fligiel S, Bulin OGW, Johnson BI jr (1982) Disseminated Mycobacterium avium intracellular infection in homosexual men dying of AIDS. J Am Med Assoc 248: 2980–2982

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Zierski M (1985) Moderne Antituberkulotika. In: Weber U et al., Knochen- und Gelenktuberkulose, perimed, Erlangen, S 48

    Google Scholar 

  • Zwergel T, Ziegler M (1984) Zur operativen Therapie der Urotuberkulose. Urologe A 23: 194–200

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Zwergel T, Zwergel U, Ziegler M (1985) Aktueller Stand der konservativen und operativen Therapie der Urogenitaltuberkulose. Z Urol Nephrol 78: 529–537

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1999 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Lenk, S., Rothenberger, KH., Brühl, P. (1999). Urogenitaltuberkulose. In: Hofstetter, A. (eds) Urogenitale Infektionen. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-59883-8_20

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-59883-8_20

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-64165-7

  • Online ISBN: 978-3-642-59883-8

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics