Summary
In only 25% of patients with esophageal cancer can a complete response (CR) due to preoperative RCTX be expected. Perioperative mortality after RCTX is increased. Therefore, factors predicting response to preoperative RCTX are urgently needed. Since 1994, 66 patients with esophageal cancer received preoperative RCTX. CR was 26% and 5-year survival in those patients was 48%. The proliferation rate (PR; MIB-1, n = 53) and the VEGF expression (n = 21) of tumors (before RCTX) were retrospectively determined by immunohistology and results compared with response after resection. None of the tumors with a PR < 40% revealed a CR (P = 0.002). On the contrary, tumors with a high expression of VEGF did not respond to radiochemotherapy. From the obtained data it appears that tumors with a ratio of MIB1: VEGF (6:1) respond to preoperative RCTX.
Zusammenfassung
Nur etwa 25% der Patienten mit einem Ösophaguskarzinom zeigen einen kompletten Response (CR) nach präoperativer Radio-Chemotherapie (RCTX), die perioperative Komplikationsrate nach RCTX ist erhöht. Daher werden Faktoren benötigt, die an der primären Tumorprobe bereits einen möglichen Response erkennen lassen. 66 Patienten erhielten seit 1994 eine RCTX, die CR betrug 26% (48% 5-J-Überlebensrate). Die Proliferationsrate (MIB-1, n = 53) und die VEGF-Expression (n = 21) der Karzinome (vor RCTX) wurde retrospektiv untersucht. Keiner der Tumoren mit einer CR hatte eine PR < 40%, VEGF-Expression > 20% ergab keine CR. Auf Grund dieser Daten kann eine CR vor RCTX bei einem PR: VEGF-Verhältnis von > 6:1 erwartet werden.
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© 2000 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Imdahl, A., Ihling, C., Rückauer, K.D., Farthmann, E.H. (2000). MIB-1-Proliferationsindex/VEGF-Expression-Marker für den Response der neoadjuvanten Therapie des Ösophaguskarzinoms?. In: Perspektiven der Chirurgie im 21. Jahrhundert. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 2000. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-59573-8_17
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-59573-8_17
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
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