Summary
The indication of a specific therapy in view of a histologically positive margin R1(L) after resection for adenocarcinoma of the esophagogastric junction (AEG) depends essentially upon an independent prognostic relevance of the R1(L) situation. The analysis of 97 resections of AEG, performed at our institution between September 1992 and December 1998 did not reveal such independent prognostic relevance of R1(L). However, a positive margin greatly influenced the quality of survival in 7 out of 13 evaluable, luminal R1(L) patients, who developed stenosing local progression of the tumor residual early during their survival period. Thus, oncologically adequate surgical therapy is suitable to avoid those R1(L)-situations of independent prognostic relevance. Under such circumstances, the occurrence of R1(L) is an indicator of an aggressive tumor biology.
Zusammenfassung
Die Entscheidung über eine spezifische Therapie bei histologisch positivem Schnittrandergebnis (R1(L)) nach Resektionen bei Adenokarzinom des oesophagogastralen Überganges (AEG) hängt entscheidend von der unabhängigen prognostischen Relevanz des R1(L) ab. In einer Analyse von 97 an unserer Einrichtung von 9/92 bis 12/98 durchgeführten Resektionen wurde eine solche unabhängige prognostische Relevanz nicht nachgewiesen. Der histologisch positive Schnittrand beeinflußte jedoch in 7/13 auswertbaren luminalen R1(L)-Fällen durch einen im weiteren Krankheitsverlauf frühzeitig auftretenden stenosierenden Residualtumorprogress die Qualität des Überlebens erheblich. Es wird gefolgert, daß bei adäquater chirurgisch-onkologischer Vorgehensweise unabhängig prognostisch relevante R1(L)-Situationen vermieden werden können. Tritt unter solchen Therapiebedingungen ein R1(L) auf, so ist dies als Hinweis für eine aggressive Tumorbiologie zu werten.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Hermanek P, Wittekind C (1994) Residual tumor (R) classification and prognosis. Semin Surg Oncol 10: 12–20
Fein M, Fuchs KH, Ritter MP et al. (1998) Application of the new classification for cancer of the cardia. Surgery 124: 707–714
Hölscher AH, Bollschweiler E, Beckurts KTE, Siewert JR (1996) Radikalitätsausmaß beim Cardiacarcinom-Oesophagektomie oder Gastrektomie. Langenbecks Archiv für Chirurgie 169–172
Jakl RJ, Miholic J, Koller R et al. (1995) Prognostic factors in adenocarcinoma of the cardia. Am J Surg 169: 316–319
Böttcher K, Roder JD, Busch R et al. (1993) Epidemiologie des Magenkarzinoms aus chirurgischer Sicht — Ergebnisse der Deutschen Magenkarzinomstudie 1992. Deutsche Medizinische Wochenschrift 118: 729–736
Songun I, Bonenkamp JJ, Hermans J, van Krieken JH, van de Velde CJ (1996) Prognostic value of resection-line involvement in patients undergoing curative resections for gastric cancer. Eur J Cancer 32A: 433–437
Peracchia A, Bonavina L et al. (1999) Results of surgical therapy in patients with adenocarcinoma of the esophagus and cardia. Gastric Cancer 2: 89–94
Miholic J, Moeschl P, Schwarz C et al. (1987) Prognostische Faktoren beim Kardiacarcinom. Chirurg 58: 656–662
Siewert JR, Hölscher AH, Bollschweiler E et al. (1994) Chirurgie des Barrett-Carcinoms. Chirurg 65: 102–109
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2000 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Moesta, K.T., Lehr, C., Schlag, P.M. (2000). Der histologisch positive Schnittrand — therapeutische Konsequenz?. In: Perspektiven der Chirurgie im 21. Jahrhundert. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 2000. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-59573-8_11
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-59573-8_11
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-41127-7
Online ISBN: 978-3-642-59573-8
eBook Packages: Springer Book Archive