Skip to main content

Insulintherapie

  • Chapter

Zusammenfassung

Das Hormon Insulin steht der Medizin seit Anfang der 20er Jahre zur Verfügung. Insulin ist die Grundlage der Therapie für alle Typ 1-Diabetiker und in unterschiedlichem Maße auch für Typ 2-Diabetiker. Moderne Therapieschemata basieren dabei auf der Grundidee, die Insulinausschüttung des Gesunden nachzuahmen. Die sog. intensivierten Insulinregime (intensivierte konventionelle Insulintherapie [ICT], funktionelle Insulintherapie [FIT], kontinuierliche subkutane Insulininfusion [CSII]) haben durch zahlreiche kleinere und durch zwei große prospektive Untersuchungen ihre Überlegenheit im Vergleich zu konventionellen Therapieansätzen zeigen können. Sowohl in der Diabetes Control and Complications Trial (DCCT-Typ 1-Diabetiker-Studie), als auch in der United Kingdom Prospective Diabetes Study (UKPDS-Typ 2-Diabetes-Studie) konnte das Auftreten von Folgeerkrankungen des Diabetes mellitus durch die intensivierten Insulinregime vermindert oder deren Fortschreiten gebremst werden. In der DCCT-Studie wurde das Risiko von Retinopathie, Nephropathie und Neuropathie durch ICT oder CSII im Durchschnitt um 60% gemindert (Diabetes Control and Complications Trial Research Group 1993). In Nachuntersuchungen der Studiengruppe zeigte sich auch ein Trend zum verminderten Auftreten makrovaskulärer Ereignisse. Für die in der UKPDS-Studie beobachteten Typ 2-Diabetiker ergab sich in der intensivierten Behandlungsgruppe, die die Insulinbehandlung als Option miteinschloss, eine Risikoreduktion für Retinopathie und Nephropathie um 30% und ebenfalls ein Trend zur Reduktion makrovaskulärer Ereignisse. Beide Untersuchungen sind ein klarer Beleg für die zentrale Bedeutung des Grades der Glykämie (sog. Glukosetoxizität) bezüglich der Entwicklung von Folgeerkrankungen (American Diabetes Association 1999; Diabetes Control and Complications Trial Research Group 1993; Diabetes Control and Complications Trial Research Group 1995).

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   64.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD   84.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • American Diabetes Association (1999) Clinical Practice Recommendations 1999. Diabetes Care Suppl 1: 1–114

    Google Scholar 

  • Albisser AM, Sperlich M (1992) Adjusting insulins. Diabetes Educator 18: 211–222

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Berger M, Cüppers HJ, Hegner H, Jörgens V, Berchtold P (1982) Absorption kinetics and biological effects of subcutaneous injected insulin preparations. Diabetes Care 5: 77–91

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Binder C, Lauritzen T, Faber O, Pramming S (1984) Insulin pharmacokinetics. Diabetes Care 7: 188–199

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Bolli GB, Owens DR (2000) Insulin glargine. Lancet 2356: 443–445

    Article  Google Scholar 

  • Braak EW, Woodworth JR, Bianchi R, et al., (1996) Injection site effects on the pharmacokinetics and glucodynamics of insulin Lispro and regular insulin. Diabetes Care 19: 1437–1440

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Brange J (1987) Galenics of insulin. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  • Brange J, Owens DR, Kang S, Volund A (1990) Monomeric insulins and their experimental and clinical implications. Diabetes Care 13: 923–954

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Burge MR, Rassam AG, Schade DS (1998) Lispro insulin: bene- fits and limitations. Trends Endocrinol Metab 9: 337–341

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Diabetes Control and Complications Trial Research Group (1993) The effect of intensive treatment of diabetes on the development and progression of long-term complications in insulin-dependent diabetes mellitus. N Engl J Med 329: 683–689

    Article  Google Scholar 

  • Diabetes Control and Complications Trial Research Group (1995) Implementation of treatment protocols in the diabetes control and complications trial. Diabetes Care 18: 361–376

    Article  Google Scholar 

  • European Diabetes Policy Group (1998) A desktop guide to type (insulin-dependent) diabetes mellitus. International Diabetes Federation, Brüssel

    Google Scholar 

  • Gerich J, Mokan M, Veneman T, Korytkowski M, Mitrakou M (1991) Hypoglycemic unawareness. Endocrinol Rev 12.: 356–371

    Article  Google Scholar 

  • Howorka K (1990) Funktionelle, nahe-normoglykämische Insulinsubstitution. Springer, Berl in Heidelberg

    Google Scholar 

  • Howorka K (1997) Insulinabhängig? Funktioneller Insulingebrauch: Der Weg zur Freiheit mit nahezu normalem Blutzucker. 6. Auflage, Kirchheim Verlag Mainz.

    Google Scholar 

  • Jehle PM, Micheler C, Jehle DR, Breitig D, Boehm BO (1999) Inadequate suspension of neutral protamine Hagedorn ( NPH) insulin in pens. Lancet 354: 1604–07

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Jörgens V, Grüßer M, Berger M (1996) Mein Buch über den Diabetes mellitus. Kirchheim, Mainz

    Google Scholar 

  • Kurtzhals P, Schäffer L, Sorensen A et al. (2000) Correlation of receptor binding and metabolic and mitogenic potencies of insulin analogs designed for clinical use. Diabetes 49: 999–1005

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Nathan DM, Singer DE, Hurxthal K, Goodson JD (1984) The clinical information value of the glycosylated hemoglobin assay. N Engl J Med 310: 341–346

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Renner R, Hubert G, Lüddecke H-J, Liebl A (1998) Informationen zur Insulinpumpentherapie (CSII). Disetronic Medical Systems

    Google Scholar 

  • Santiago JV (1993) Lessons from the diabetes control and complications trial. Diabetes 42: 1549–1554

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Schernthaner G, Wein W, Sandholzer K, Equiluz-Bruck S, Bates PC, Birkett MA (1998) Postprandial insulin Lispro: a new therapeutic option for type 1 diabetic patients. Diabetes Care 4: 570–573

    Article  Google Scholar 

  • Schiffrin A, Belmonte M (1982) Multiple daily self-glucose control in insulin-dependent diabetic patients treated with pump and multiple subcutaneous injections. Diabetes Care 5: 479–484

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Spraul M, Chantelau E, Koumoulidou J, Berger M (1988) Subcutaneous or non-subcutaneous injection of insulin. Diabetes Care 11: 733–736

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Thow JC, Home PD (1990) Insulin injection technique: depth of injection is important. BMJ 301: 3–4

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Workshop Report on Insulin Injection Technique (1998) Insulin injection techniques. Pract Diabetes Int 15: 181–184

    Article  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2001 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Böhm, B.O., Heinze, E. (2001). Insulintherapie. In: Böhm, B.O., Palitzsch, KD., Rosak, C., Spinas, G.A. (eds) Klinische Diabetologie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-59539-4_9

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-59539-4_9

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-64016-2

  • Online ISBN: 978-3-642-59539-4

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics