Skip to main content

Standortbestimmung der aktuellen chirurgischen Herzinsuffizienztherapie

  • Chapter
Book cover Thorakale Organtransplantation
  • 25 Accesses

Zusammenfassung

Die chirurgische Behandlung der terminalen Herzinsuffizienz gewinnt zunehmend an Bedeutung. Als Ursachen hierfür sind zum einen quantitative demographische Veränderungen der Patientengruppe und zum anderen die keineswegs lediglich durch das Spenderaufkommen bedingte Stagnation im Bereich der Herztransplantation zu nennen. Die Herztransplantation einer kleinen, hoch selektierten Patientengruppe zeigt gute mittelfristige Ergebnisse mit einer heute allgemein erreichten 1-Jahressterblichkeit von 15-20% und einer etwa 50-60%igen Chance, 5-7 postoperative Jahre zu erleben [7]. Lebenslange Immunsuppression als Gratwanderung zwischen Infektion und Rejektion sowie die im Langzeitverlauf zunehmende Transplantatarteriosklerose bestimmen jedoch erheblich die postoperative Lebensqualität und -erwartung.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 49.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Batista RJV, Verde J, Nery P et al (1997) Partial Left Ventriculectomy to Treat End-Stage Heart Disease. J Thorac Cardiovasc Surg 64: 634–638

    CAS  Google Scholar 

  2. Bohm J, Claus M, Göttel P et al (1996) Beeinflusst die dynamische Kardiomyoplastie die Indikationsstellung zur HTX? J Thorac Cardiovasc Surg 44:100

    Google Scholar 

  3. Bohm J, Göttel P, Bittigau K, Laube H, Konertz W (1996) Endoventrikuläre Patchplastik zur Wiederherstellung von Ventrikelgeometrie und Pumpfunktion beim Herzwandaneurysma. Z Kardiol 85, Suppl 4:43–46

    Google Scholar 

  4. David T (1993) Surgery for Left Ventricular Aneurysm. In: David T (ed) Mechanical Complications of Myocardial Infarction. Austin, RG, Landes Comp, pp 152–174

    Google Scholar 

  5. Dohmen PM, Laube H, De Jonge K, Baumann G, Konertz W (1999) Mechanical circulatory support for one thousand days or more with the Novacor N100 left ventricular assist device. J Thorac Cardiovasc Surg 117: 1029–1030

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Dohmen P, Laube H, Konertz W (1998) Alternative-to-Transplant patient profil: 1000 +days at home with the Novacor N100. Frontiers Heart Fail Treat 1:19

    Google Scholar 

  7. Hosenpud JD, Bennett LE, Keck BM, Fiol B, Novick RJ (1997) The Registry of the International Society for Heart and Lung Transplantation: fourteenth official report-1997. J Heart Lung Transplant 16:691–712

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Khoynezhad A, Sidiropoulos A, Borak V, Baumann G, Konertz W (1998) Indikationen für die Partielle Ventrikulektomie: Ischämische Dilative Kardiomyopathie versus Idiopathische Dilative Kardiomyopathie. Thorac Cardiovasc Surgeon46, (Suppl. I), 74

    Article  Google Scholar 

  9. Kirklin JK, Westaby S, Blackstone EH, Kirklin JW, Chenowith DE, Pacifico AD (1983) Complement and the damaging effects of cardiopulmonary bypass. J Thorac Cardiovasc Surg 86:845–852

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Konertz W (1995) Chirurgische Behandlung der Herzinsuffizienz. Intensiv 3:175–178

    Google Scholar 

  11. Konertz W (1996) Orthotope und heterotope Herztransplantation. Z Kardiol 85, Suppl 4:69–73

    Google Scholar 

  12. Konertz W, Pietsch L, Redlin M, Baumann G (1996) Erste Erfahrungen mit minimal invasiver Koronarchirurgie. Z Kardiol 85, Suppl 5:74

    Google Scholar 

  13. Palte D (1991) Changes in Phenotype Expression of Stimulated Skeletal Muscle. In: Carpentier SC, Grandgeen P (eds) Cardiomyoplasty Bakken Reserch Center Series Vol 3. New York: 19–29

    Google Scholar 

  14. Waldenberger FR, Hotz H, Haisjackl M, Konertz W (1996) Chirurgische Koronarrevaskularisation am schlagenden Herzen. Z Kardiol 85, Suppl 4:35–41

    Google Scholar 

  15. Waldenberger FR, Laube H, Konertz W (1996) Akute und chronische mechanische Kreislaufassistenz. Z Kardiol 85, Suppl 4:61–68

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2002 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Hotz, H., Dushe, S., Konertz, W. (2002). Standortbestimmung der aktuellen chirurgischen Herzinsuffizienztherapie. In: Rüter, F., von Scheidt, W., Buser, P., Zerkowski, HR. (eds) Thorakale Organtransplantation. Steinkopff, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-57513-6_2

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-57513-6_2

  • Publisher Name: Steinkopff, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-7985-1350-1

  • Online ISBN: 978-3-642-57513-6

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics