Skip to main content

Chirurgische Therapie entzündlicher Dickdarmerkrankungen Rationelle Diagnostik — Endoskopie, KE, CT ? Indikation zur Operation

  • Conference paper
Digitale Revolution in der Chirurgie

Part of the book series: Deutsche Gesellschaft für Chirurgie ((KONGRESSBAND,volume 2002))

  • 12 Accesses

Summary

Sume 10 to 25 percent of all patients with diverticulosis will come down with diverticulitis in the course of their lives. Apart from physical examinations, sonography and — if results are still unclear — computer tomography are seen as the most important diagnostic devices. 75 percent of patients with acute diverticulitis can initially be treated conservatively, and only one in four ever falls ill again with another inflammation. According to those numbers a conservative method is justified when dealt with a primary uncomplicated diverticulitis. If a second attack occurs, should an elective resection be considered. An increased mortality and morbidity exists among young and immunocompromised patients so that elective surgery is recommended already after the first incident.

Zusammenfassung

10 bis 25 Prozent der Divertikelträger erkranken im Laufe ihres Lebens an einer Divertikulitis. Neben der körperlichen Untersuchung ist die Sonographie und bei Unklarheiten die Computertomographie als wichtigstes diagnostisches Instrument anzusehen. 75 Prozent der Patienten mit einer akuten Divertikulitis können initial konservativ behandelt werden, wobei nur jeder Vierte zeitlebens an einer erneuten Entzündung erkrankt. Aufgrund dieser Zahlen ist bei der primär unkomplizierten Divertikulitis ein konservatives Vorgehen gerechtfertigt und erst nach Auftreten des zweiten Schubes eine elektive Resektion anzustreben. Bei jungen und immunsupprimierten Patienten besteht eine erhöhte Mortalitäts-und Morbiditätsrate, so dass hier eine elektive Operation bereits nach dem ersten Ereignis zu empfehlen ist.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

  1. Parks TG (1975) Natural history of diverticular disease of the colon. Clin Gastroenterol 4:53–69

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Young-Fadok TM, Roberts PL, Spencer MP et al. (2000) Colonic diverticular disease. Curr Probl Surg 37:457–514

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Zielke A, Hasse C, Nies C et al. (1997) Prospective evaluation of ultrasonography in acute colonic diverticulitis. Br J Surg 84:385–388

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Pradel JA, Adell JF, Taourel P et al. (1997) Acute colonie diverticulitis: prospective evaluation with US and CT. Radiology 205:503–512

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Heverhagen JT, Zielke A, Ishaque N et al. (2001) Acute colonie diverticulitis: Visualization in magnetic resonance imaging. MAGMA 19:1275–1277

    CAS  Google Scholar 

  6. Ambrosetti P, Becker C, Terrier F. (1990) Colonie diverticulitis: impact of imaging on surgical management — a prospective study of 542 patients. Eur Radiol 12:1145–1149

    Google Scholar 

  7. Stabile BE, Puccio E, vanSonnenberg E et al. (1990) Preoperative percutaneous drainage of diverticular abscesses. Am J Surg 159:99–105

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Ambrosetti P, Robert JH, Witzig JA et al. (1994) Acute left colonie diverticulitis in young patients. J Am Coll Surg 179:156–160

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Tyau ES, Prystowsky JB, Joehl RJ et al. (1991) Acute diverticulitis. A complicated problem in the immunocomprimised patient. Arch Surg 126:855–858

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2002 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Hartmann, D., Riemann, J.F. (2002). Chirurgische Therapie entzündlicher Dickdarmerkrankungen Rationelle Diagnostik — Endoskopie, KE, CT ? Indikation zur Operation. In: Digitale Revolution in der Chirurgie. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 2002. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-55715-6_15

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-55715-6_15

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-44330-8

  • Online ISBN: 978-3-642-55715-6

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics