Summary
Objective: Stenoses of the trachea can occur after tracheotomie or long-term intubation. Is the resection of the stenosis the optimal treatment? Methods/Results: Histories of 110 patients treated by resection and reconstruction of the trachea were retrospectively analyzed and the patients were interviewed. Aetiology of stenoses was in most cases postintubation injury (81.8%). Anastomosis was sufficient in 101 patients (91.9%); 29 patients (26.4%) had complications; 6 of them (5.5%) died; 96.7% of the patients were satisfied with the long-term result of the operation. Conclusion: Resection and reconstruction offer optimal treatment of tracheal stenosis. Lethal complications occurred due to severe comorbidity.
Zusammenfassung
Zielsetzung: Nach Tracheotomie oder Langzeitbeatmung kann eine Trachealstenose auftreten. Ist die Resektion des verengten Segments die optimale Therapie? Methode/Ergebnisse: Vorgeschichten und Verläufe von 110 konsekutiven Patienten wurden ausgewertet und die Patienten befragt. Das chirurgische Verfahren war in allen Fällen die Segment-Resektion der Trachea mit End-zu-End-Anastomose. Ätiologisch am häufigsten waren Narbenstenosen (18,8%). Die Anastomosen heilten bei 101 Patienten (91,9%) primär ein. Insgesamt hatten 29 Patienten (26,4%) Komplikationen bei einer Letalitätsrate von 5,5%. Bei der Nachbefragung waren 96,7% mit dem Operationsergebnis zufrieden.
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© 2003 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Friedel, G., Kyriss, T., Leitenberger, A., Toomes, H. (2003). Kontinuitätsresektionen der Trachea bei 110 Patienten. In: Bauer, H. (eds) Zurück in die Zukunft. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 2003. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-55611-1_47
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-55611-1_47
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-20002-4
Online ISBN: 978-3-642-55611-1
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