Summary
Postgastrectomy bone disease affects about half of the patients after gastrectomy, and no established treatment is currently available. We randomized 13 patients to sodium-fluoride (SF) and 12 patients to ibandronate (I) treatment for 12 months, all patients received calcium (800 mg/die) and vitamin D (1000 IE/die) for 15 months. After 15 months, treatment resulted in an increase in bone mineral density (BMD) of the lumbar spine in both groups (SF: 0.98 ± 0.15 vs 1.02 ± 0.15 g/cm2, p < 0.0003, increase 4.4 ± 7.8%; I: 0.95 ± 0.18 vs 1.00±0.11g/cm2, p < 0.0000002, increase 5.9 ±5.5%). However, femoral neck BMD was unchanged after I treatment (0.75 ± 0.18 vs 0.76 ± 0.18 g/cm2, p = 0.12, increase 2.4 ± 7.9%), but significantly decreased after SF treatment (0.79 ± 0.17 vs 0.75 ±0.15 g/cm2, p < 0.0008, decrease -4.4 ±7.7%).
Zusammenfassung
Nach Gastrektomie kommt es in etwa der Hälfte der Fälle zu einer Abnahme der Knochendichte (KD), eine effektive Therapie gibt es bisher nicht. Wir randomisierten 13 Patienten zur Behandlung mit Na-Fluorid (NaF) und 12 Patienten zur Behandlung mit Ibandronat (I) für je 12 Monate, alle Pat. erhielten Calcium (800 mg/die) and Vitamin D (1000 IE/die) für 15 Monate. Nach 15 Monaten war eine Zunahme der KD von LWK1 – 4 feststellbar (NaF: 0.98 ± 0.15 vs 1.02 ± 0.15 g/cm2, p < 0.0003, Zunahme 4.4 ± 7.8%; I: 0.95 ± 0.18 vs 1.00 ±0.11 g/cm2, p < 0.0000002, Zunahme 5.9 ±5.5%). Am Oberschenkelhals war die KD nach Behandlung mit I unverändert (0.75 ±0.18 vs 0.76 ±0.18 g/cm2, p = 0.12, Zunahme 2.4 ±7.9%), nahm aber nach Behandlung mit NaF signifikant ab (0.79 ±0.17 vs 0.75 ± 0.15 g/cm2, p < 0.0008, Abnahme - 4.4 ± 7.7%).
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Maier GW, Kreis ME, Zittel TT, Becker HD (1997) Calcium regulation and bone mass loss after total gastrectomy in pigs. Ann Surg 225:181–192
Zittel TT, Zeeb B, Maier GW etal. (1997) High prevalence of bone disorders after gastrectomy. Am J Surg 174:431–438
Zittel TT, Maier GW, Starlinger M, Becker HD (1997) Kalziumregulation und Knochenstoffwechsel nach Gastrektomie. Chirurg 68:784–788
Zittel TT, Berner D, Zeeb B et al. (1997) Vitamin D and calcium supple-mentation corrects altered serum parameters of calcium regulation and bone metabolism after gastrectomy. Gastroenterology 112: A51
Libanati C, Lau K-H, Baylink D (1996) Fluoride therapy for osteoporosis. In: Osteoporosis. Marcus R, Feldman D, Kelsey J, Hrsg, Academic Press, San Diego; S. 1259–1278.
Thiebaud D, Burckhardt P, Kriegbaum H etal. (1997) Three monthly intravenous injections of ibandronate in the treatment of postmenopausal osteoporosis. Am J Med 103:298–307
Piert M, Zittel TT, Jahn M, Stahlschmidt A et al. (2003) Detection of high-turnover ostepenia by [18F]Fluoride ion positron emission tomography and quantitative CT after total gastrectomy in mini pigs. J Nucl Med 44:117–124
Slemenda CW, Johnston CC, Hui SL (1996) Assessing fracture risk. In: Osteoporosis. Marcus R, Feldman D, Kelsey J, Hrsg, Academic Press, San Diego, S. 623–633.
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2003 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Zittel, T. et al. (2003). Prospektiv-randomisierte Studie zur Behandlung der Postgastrektomie-Osteoporose. In: Bauer, H. (eds) Zurück in die Zukunft. Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, vol 2003. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-55611-1_20
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-55611-1_20
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-20002-4
Online ISBN: 978-3-642-55611-1
eBook Packages: Springer Book Archive