Skip to main content

Hypotonie und Schwangerschaft — Welches Risiko und welche Therapie?

  • Conference paper
Gießener Gynäkologische Fortbildung 1991
  • 40 Accesses

Zusammenfassung

Zu Beginn einer Schwangerschaft kommt es gehäuft zu einem maternalen Blutdruckabfall mit gleichzeitig einhergehenden hypotensiven Störungen wie Schwindel und Kollapsneigung. Als Ursache dieser hypotonen Kreislaufregulationsstörungen ist eine Minderdurchblutung des Gehirns anzusehen, da diese schwangeren Frauen nicht in der Lage sind, einen ausreichenden Perfusionsdruck in diesem Organ aufrechtzuerhalten (Pyörälä 1966).

Dieser Artikel enthält teilweise Auszüge aus der Übersicht: Hohmann, M., Künzel, W.: Hypotonie und Schwangerschaft. Gynökologe (1990) 23:33–40.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 54.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 69.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Barron WM, Mujais SK, Zinaman M, Bravo EL, Lindheimer MD (1986) Plasma catecholamine responses to physiologic stimuli in normal human pregnancy. Am J Obstet Gynecol 154:80–84

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Burton AC (1965) Physiology and biophysics of the circulation. Year Book Med, Chicago

    Google Scholar 

  • Clapp JF, Seaward BL, Sleamaker RH, Hiser J (1988) Maternal physiologic adaptations to early human pregnancy. Am J Obstet Gynecol 159:1456–1460

    PubMed  Google Scholar 

  • Clapp JF (1989) Physiological adaptation in fetal growth retardation. In: Spencer JAD (ed) Fetal monitoring. Castle House Publ. Tunbridge Wells, UK, p 103

    Google Scholar 

  • Friedman EA, Neff RK (1978) Hypertension-hypotension in pregnancy. JAMA 239:2249–2251

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gauer OH, Thron HL (1965) Postural changes in the circulation. In: Handbook of physiology. Circulation, 3rd edn. American Physiology Society, Bethesda, Maryland, pp 2409–2439

    Google Scholar 

  • Goeschen K, Jäger A, Saling E (1984) Wert der Dihydroergotaminbehandlung bei Hypotonie in der Schwangerschaft. Geburtshilfe Frauenheilkd 44:351–355

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Goeschen K, Behrens O (1988) Hypotonie in der Schwangerschaft. In: Schneider J, Weitzel H (Hrsg) Edition Gynäkologie und Geburtsmedizin. Wissenschaftliche Verlagsgesellschaft, Stuttgart, S 11

    Google Scholar 

  • Greiss FC (1982) Uterine pressure flow relationships. In: Moawad AH, Lindheimer MD (eds) Uterine and placental blood flow. Masson, New York, p 67

    Google Scholar 

  • Grünberger W, Leodolter S, Parschalk O (1979) Schwangerschaftshypotension und „fetal outcome“. Fortschr Med 97:141–144

    PubMed  Google Scholar 

  • Grünberger W, Parschalk O (1980) Schwangerschaftshypotension — ein Frühgeburtsrisiko. Wien Klin Wochenschr 6:210–213

    Google Scholar 

  • Hainsworth R (1986) Vascular capacitance: its control and importance. Rev Physiol Biochem Pharmacol 105:101–173

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Harsynyi J, Kiss D (1985) Hypotonie in der Schwangerschaft. Zbl Gynäkol 107:363–369

    Google Scholar 

  • Heimann C (1991) Orthostase und Schwangerschaft. Med Dissertation, Universität Gießen

    Google Scholar 

  • Hohmann M, Künzel W (1985) Hypotonie im dritten Trimenon der Schwangerschaft. (Vortrag) Sitzung der Perinatologischen Arbeitsgemeinschaft Hessen, Bad Nauheim, 30.12.1985

    Google Scholar 

  • Hohmann M. Künzel W (1988) Dihydroergotamine (DHE) causes fetal growth retardation in guinea pigs. Scientific Abstracts. Soc Gynecol Invest 266:192

    Google Scholar 

  • Hohmann M, Künzel W (1989) Etilefrine and amezinium reduce uterine blood flow of pregnant guinea pigs. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 30:173–181

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hohmann M, Keve TM, Osol G, McLaughlin MK (1990) Norepinephrine sensitivity of mesenteric veins in pregnant rats. Am J Physiol 259:R753–R759

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hohmann M (1991) Bedeutung und Funktion von Venen während der Schwangerschaft. Habilitationsschrift, Universität Gießen

    Google Scholar 

  • Hohmann M, Künzel W (1991) Orthostatic hypotension and birthweight. Arch Gynecol Obstet 248:181–189

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hytten F, Chamberlain G (1980) Clinical physiology in obstetrics. Blackwell, Oxford

    Google Scholar 

  • Jarmatz H, de Marées G, Kunitsch G (1976) Zur Normierung der orthostatischen Belastung. Vergleich einer normierten statischen Belastung unter Labor- und Routinebedingungen. Med Welt 38:1789

    Google Scholar 

  • Jeffrey RL, Watson AB, Delaney JJ (1974) Role of bed rest in twin gestation. Obstet Gynecol 43:822–826

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Kastendieck E (1986) Bedeutung der Hypotonie, Hypertonie, Anämie, Minderwuchs, pathologische Gewichtszunahme, Über- und Untergewicht der Mutter als Schwangerschaftsrisiko — Daten der Bayerischen Perinatalerhebung. In: Dudenhausen JW, Saling E (Hrsg) Perinatale Medizin. Thieme, Stuttgart

    Google Scholar 

  • Kirchhoff H (1976) Das hypotensive Syndrom in der Schwangerschaft und unter der Geburt. Med Klin 71:1928–1936

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • MacGillivray I, Buchanan TJ (1958) Total exchangable sodium and potassium in nonpregnant woman and in normal and pre-eclamptic pregnancy. Lancet II:1090

    Article  Google Scholar 

  • Marées H de, Jarmatz H (1976) Zur Normierung der orthostatischen Belastung. Verhalten von versacktem Blutvolumen, arteriellem Einstrom und Herzfrequenz bei verschiedenen orthostatischen Belastungen. Med Welt 38:1784

    Google Scholar 

  • McAnulty JH, Ueland K (1986) The effects of pregnancy on the cardiovascular system and oxygen transport. In: Burwell CS, Metcalfe J (eds) Heart disease and pregnancy. Little Brown, Boston

    Google Scholar 

  • McClure Browne JC (1961) Survey of eclampsia — clinical aspects. Pathol Microbiol 24:542–556

    Google Scholar 

  • Metcalfe J, Stock MK, Barron DH (1988) Maternal physiology during gestation: In: Knobil E, Neill J (eds) The physiology of reproduction. Raven Press, New York

    Google Scholar 

  • Morris N, Osborn SB, Wright HP, Hart A (1956) Effective uterine blood flow during exercise in normal and pre-eclamptic pregnancies. Lancet II:481

    Article  Google Scholar 

  • Moutquin JM, Rainville C, Giroux L, Raynauld P, Amyot G, Bilodeau R, Pelland N (1985) A prospective study of blood pressure in pregnancy: prediction of preeclampsia. Am J Obstet Gynecol 151:191–196

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Naeye RI (1981) Maternal blood pressure and fetal growth. Am J Obstet Gynecol 141:780–787

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Nissel H, Hjemdahl P, Linde B, Lunell NO (1985) Sympathoadrenal and cardiovascular reactivity in pregnancy-induced hypertension. II: Responses to tilting. Am J Obstet Gynecol 152:554–560

    Google Scholar 

  • Pyörälä T (1966) Cardiovascular response to the upright position during pregnancy. Acta Obstet Gynecol Scand 45:1–116

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Rimbach E, Heiligenstein E (1967) Die klinische Bedeutung der Hypotonie in der Schwangerschaft und während der Geburt. Med Welt 34:1950–1954

    Google Scholar 

  • Rothe CF (1983) Handbook of physiology: The cardiovascular system, Vol 3. American Physiological Society, Bethesda, Maryland, pp 397–452

    Google Scholar 

  • Siddiqi TA, Woods JR, Miodovnik M et al (1989) Intrauterine growth retardation: can it be reserved? (Abstract) In: Proceedings of the 36th Annual Meeting of the Society for Gynecologic Investigation, Vol 104. San Diego, USA, pp 132

    Google Scholar 

  • Suonio S, Simpanen AL, Olkkonen H, Haring P (1976) Effect of the left recumbent position compared with the supine and upright positions on placental blood flow in normal late pregnancy. Ann Clin Res 8:22–26

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Weber S, Schneider KTM, Bung P, Fallenstein F, Huch A, Huch R (1987) Kreislaufwirkung von Kompressionsstrümpfen in der Spätschwangerschaft. Geburtshilfe Frauenheilkd 47:395–400

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Witzleb E (1974) Hypotone und orthostatische Regulationsstörungen. Scripta Medica Merck, Darmstadt

    Google Scholar 

  • Witzleb E (1983) Functions of the vascular system. In: Schmidt RF, Thews G (eds) Human physiology. Springer, Berlin Heidelberg New York Tokyo

    Google Scholar 

  • Wolff F, Bauer M, Boite A (1990) Schwangerschaftshypotonie. Geburtshilfe Frauenheilkd 50:842–847

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1991 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this paper

Cite this paper

Hohmann, M., Künzel, W. (1991). Hypotonie und Schwangerschaft — Welches Risiko und welche Therapie?. In: Künzel, W., Kirschbaum, M. (eds) Gießener Gynäkologische Fortbildung 1991. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-52128-7_7

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-52128-7_7

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-54835-5

  • Online ISBN: 978-3-642-52128-7

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics