Summary
After portavacal anastomosis 149 cirrhotic patients were treated on an outpatient basis. Liver insufficiency was observed in 24%. Encephalopathy was chronic in 14% and episodic in 11%. The most common postoperative complication was edema of the ankle (48%). Further operations bore a minimal risk (mortality 3/22). Sixty-eight percent of the patients agreed to abstain from alcohol; 85% took vacation trips and 95% were satisfied with the operation.
Zusammenfassung
Nach portokavaler Anastomose wurden 149 Patienten ambulant nachbetreut. Bei 24% der Patienten wurden schwere Störungen der Leberfunktion beobachtet. Eine chronische Enzephalopathie trat bei 14% und eine episodische bei 11% der Kranken auf. Unterschenkelödeme waren die häufigste postoperative Störung (48%). Bei weiteren Operationen war das Operationsrisiko gering (3/22 Letalität). Zu einer Alkoholabstinenz konnten 68% der Kranken motiviert werden, 85% hatten Urlaubsreisen unternommen und 95% waren mit dem Operationsergebnis zufrieden.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Bjorneboe M, Rikardt Andersen J, Christensen U, Skinhoj P, Moller Jensen O (1985) Does a portal-systemic shunt increase the risk of primary hepatic carcinoma in cirrhosis of the liver. Scan J Gastroenterol 20:59
Cello JP, Deveney KE, Trunkey DD, Heilbron DC, Stoney RJ, Ehrenfeld WK, Way LW (1981) Factors influencing survival after therapeutic shunts. Results of a discriminant function and linear logistic regression analysis. Am J Surg 141:257
Conn H (1973) Complications of portacaval anastomosis. Am J Gastroenterology 59:207
Garrison RN, Cryer HM, Howard D, Polk H (1984) Clarification of risk factors for abdominal operations in patients with hepatic cirrhosis. Ann Surg 199:648
Gerok W (1985) Metabolische Grundlagen der hepatischen Enzephalopathie. Internist 26:377–387
Gross P, Ketteier M, Sieg A (1987) Störungen des Wasserhaushaltes bei Leberzirrhose. Internist 28:443
Häring R, Karavias Th (1990) Ösophagusvaricenblutung: Therapiekonzepte und Ergebnisse. Chirurg 61:213
Karavias Th (1988) Postoperative Syndrome nach portokavaler Anastomose bei Leberzirrhose. In: Häring R (Hrsg) Postoperative Folgezustände und Syndrome. Überreuter, Wien, S 312
Orloff JM, Bell R (1986) Long-term survival after emergency portocaval shunting for bleeding varices in patients with alcoholic cirrhosis. Am J Surg 151:176
Paumgartner G (1987) Folgen portosystemischer Shuntoperationen. Chir Gastroenterol 3:95
Phillips M, Ramsby AG, Conn H (1975) Portacaval anastomosis and peptic ulcer: a non association. Gastroenterology 68:121
Ring-Larsen H, Henriksen J (1986) Pathogenesis of ascites formation and hepatorenal syndrome. Humoral and hemodynamic factors. Semin Liv Dis 6:341
Sherlock S, Huorigan K, George Ph (1970) Medical complications of shunt surgery for portal hypertension. Ann N Y Acad Sci 170:392
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1990 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Karavias, T., Weber, D., Hopfenmüller, W., Häring, R. (1990). Folgeerscheinungen und Langzeitergebnisse nach portosystemischen Anastomosen und Bedeutung der ambulanten Nachsorge. In: Ungeheuer, E. (eds) Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie Gegründet 1860 Kongreßorgan der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie, vol 1990. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48163-5_76
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-48163-5_76
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-52926-2
Online ISBN: 978-3-642-48163-5
eBook Packages: Springer Book Archive