Summary
16 patients with angiographically proved NOD underwent immediate abdominal sonography (age: 76 ± 24 years). All patients suffered from “ low cardiac output syndrome”. The sonographic criteria were as follows: bowel wall edema [16], hyperperistalsis [16], free peritoneal fluid [14], and signs of incomplete ileus [14]. 11 patients were successfully treated with conservative therapy on the basis of followup ultrasound observation and analysis. 5 patients underwent operation because of worsening ultrasound findings. These patients died from the underlying cardiac illness.
Zusammenfassung
16 Patienten mit angiographisch nachgewiesener NOD (Alter: 76 ± 24 Jahre) wurden akut sonographiert. Pathopysiologisch lag in allen Fällen ein „Low cardiac output“ zugrunde. Mit Ultraschall dokumentierten wir folgende Kriterien: Ödematöse Darmwand [16], Hyperperistaltik [16], freie Transsudatflüssigkeit [14], Subileusdarmkriterien [14]. 11 Patienten konnten auf dem Boden einer sonographischen Trendbeurteilung konservativ erfolgreich therapiert werden. 5 Patienten wurden aufgrund einer sonographisch faßbaren Befundverschlechterung operiert. Diese Patienten verstarben an ihrer kardialen Grunderkrankung.
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Meiser, G., Waclawiczek, H.W., Lexer, G., Boeckl, O. (1990). Non-Occlusive Disease (NOD) — Ultraschalldiagnose und Trendanalyse als Behandlungsgrundlage. In: Ungeheuer, E. (eds) Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie Gegründet 1860 Kongreßorgan der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie, vol 1990. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48163-5_58
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