Summary
Between 6/88 and 8/89 61 critically ill patients (sepsis, ARDS, pneumonia, multiple trauma, etc.) underwent elective percutaneous endoscopic tracheostomy (PET). Following dilation up to 36 Fr. a number 6–10 tracheostomy tube was introduced. The patients were ventilated 17 (2–68 days) before and 28 (4–160) days after PET. One patient died from cardiac arrest, and in 4 patients, because of tube obstruction or cuff defect, reintubation was necessary. Additionally 2 signficant infections and a minor bleeding and a emphysema occured. Elective percutaneous tracheostomy performed in the ICU seems to be a simple and cost-effective procedure.
Zusammenfassung
Zwischen 6/88 und 8/89 wurden bei 61 intensivstationspflichtigen Patienten (Sepsis, ARDS, Pneumonie, Trauma, etc.) eine elective perkutane endoskopische Tracheostomie (PET) durchgeführt. Unter endoskopischer Kontrolle wurde nach Dilatierung bis 36 Ch. eine 6–8 mm Tracheoflexkanüle eingebracht. Die Patienten wurden 17 (2–68) Tage vor und 28 (4–160) Tage nach PET beatmet. 1 Patient verstarb an einem Herzstillstand unmittelbar nach PET. Bei 4 Patienten war eine Umintubation wegen Tubusverlegung oder Cuffdefekt erforderlich. Zudem kam es zu 2 signifikanten Infekten und zu je einer Blutung und Emphysementstehung. Die elektive auf der Intensivstation durchgeführte PET erscheint eine simple, sichere und kostengünstige Methode darzustellen.
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Literatur
Chew LTJY, Cantrell RW (1972) Tracheostomie-complications and their management. Arch Otolaryngol 96:538–545
Ciaglia P, Firsching R, Syniec C (1985) Elective percutaneous dilatational tracheostomy. A new simple bedside procedure; reliminary report. Chest 87:715–719
Hazard PB, Garrett Jr HE, Adams JW, Robbins ET, Aguillard RN (1988) Bedside percutaneous tracheostomy: Experience with 55 elective procedures. Ann Thorax Surg 46:63–67
Heffner JE, Miller KS, Sahn SA (1986) Tracheostomy in the intensive care unit — Part 1: Indications, technique, management. Chest 90:269
Heffner JE, Miller KS, Sahn SA (1986) Tracheostomy in the intensive care unit — Part 1: Indications, technique, management. Chest 90:274
Heffner JE, Miller KS, Sahn SA (1986) Tracheostomy in the intensive care unit — Part 2: Complications. Chest 90:430–436
Meade JW (1961) Tracheostomy — Its complications and their management. A study of 212 cases. N Engl Je Med 265:519–523
Miller JD, Kapp JP (1984) Complications of tracheostomies in neurosurgical patients. Surg Neurol 22:186–188
Mulder DS, Rubush JL (1969) Complications of tracheostomy: Relationship to long term ventilatory assistence. J Traumatol 9:389–401
Paul A, Marelli D, Chiu R C-J, Vestweber K-H, Mulder DS (1989) Percutaneous endoscopic tracheostomy. Ann Thorac Surg 47:314–315
Toye FJ, Weinstein JD (1969) A percutaneous tracheostomy device. Surgery 65:284–389
Toye FJ, Weinstein JD (1986) Clinical experience with percutaneous tracheostomy and cricothyroidotomy in 100 patients. J Traumatol 26:1034–1040
Waddell G (1975) Movement of critically ill patients within hospital. Br Med J 2:417–419
Weber AL, Grillo HC (1978) Tracheal stenosis — An analysis of 151 cases. Radiol Clin N Am 16:291–308
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© 1990 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Paul, A., Marelli, D., Vestweber, KH., Mulder, D.S. (1990). Perkutane Endoskopische Tracheostomie (PET). In: Ungeheuer, E. (eds) Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie Gegründet 1860 Kongreßorgan der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie, vol 1990. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48163-5_284
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-48163-5_284
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