Summary
A logistic regression analysis was performed retrospectively in 237 patients over 70 years of age (group 1) who underwent surgery for diseases of the biliary tract, stomach, and colon and rectum. The data were compared with those of 273 patients with identical operations under the age of 60 years (group 2). The results of our analysis differed according to the cohort of patients. Age was shown to be a significant risk factor for perioperative mortality according to the analysis of young and old patients (group 1 and 2). Analysis of group 1 showed that the urgency of the operation and the sum of coexisting morbidities were significant. The combination of age and urgency is a significant risk factor following colorectal but not gastric and biliary surgery.
Zusammenfassung
Bei 237 Patienten über 70 Jahren (Gruppe 1) und bei einer gleichgroßen Anzahl Patienten unter 60 Jahren (Gruppe 2) mit großen abdominalchirurgischen Eingriffen an Gallenwegen, Magen, Colon und Rektum wurde eine Risikofaktorenanalyse retrospektiv mittels logistischer Regression durchgeführt. In der Analyse des Gesamtkollektivs (Gruppe 1 und 2) zeigte sich „Alter“als signifikanter Risikofaktor. Die Analyse der Gruppe 1 jedoch erweist Begleiterkrankungen und Notfalloperation als signifikante Risikofaktoren der perioperativen Mortalität. In der getrennen Analyse der erkrankten Organgruppen sind jedoch bei Eingriffen an Colon und Rektum die Kombination Alter und Notfalloperation signifikant, bei Magen- und Gallenoperationen erlangt das Alter keine signifikante Bedeutung.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Baron JH (1988) Perioperative deaths. Theor Surg 3:1–2
Statistisches Bundesamt (1984–1986) Sterbetafel des statistischen Bundesamtes Wiesbaden
Eldor J, Hoffmann B, Davidson JT (1989) Perioperative aspects of elderly patients. Theor Surg 3:203–209
Knaus WA (1988) The signs of prediction and its implications for the clinician today. Theor Surg 3:93–101
Kraas E, Schwermann R, Henneberg T (1983) Alter als Risikofaktor beim chirurgischen Eingriff: Gibt es verbindliche Grenzen? Langenbecks Arch Chir 361 (Kongreßbericht): 255–261
Krenzien J, Röding H, Mummelthey R (1989) Operative risk in octogenarians — a Statistical prognostic index and its prospective validation. Theor Surg 4:10–16
Lorenz W (1983) Risikoforschung — nicht Risikolehre. Langenbecks Arch Chir 361 (Kongreßbericht 1983):241–242
Miholic J, Haumer M, Moeschi P, Schemper M (1988) Risk factors for mortality after total gastrectomy, evaluated by logistic regression analysis. Theor Surg 3:78–82
Reiss R, Haddad M, Deutsch A, Lilos P, Fuchs C (1987) Prognosticindex: Prediction of operative mortality in geriatric patients by use of stepwise logistic regression analysis. World J Surg 11:248–251
Troidl H, Kusche J (1983) Risikoforschung in der Chirurgie: Heutige und künftige Strategien aus der Sicht des Klinikers. Langenbecks Arch Chir 361 (Kongreßbericht):243–249
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1990 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Lausen, M., Kirchner, R., Schöffel, U., van Hüllen, C., Farthmann, E.H. (1990). Ist das höhere Lebensalter an sich ein Risikofaktor bei großen abdominalchirurgischen Eingriffen. In: Ungeheuer, E. (eds) Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie Gegründet 1860 Kongreßorgan der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie, vol 1990. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48163-5_281
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-48163-5_281
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-52926-2
Online ISBN: 978-3-642-48163-5
eBook Packages: Springer Book Archive