Summary
Especially patients with preexisting bronchopulmonary diseases or those undergoing operations in the upper abdomen or thoracotomies are suspectible to postoperative pulmonary complications. All patients at risk should learn the prophylactic respiratory maneuvers preoperatively. Perioperative use of incentive spirometers, breathing exercises or IPPB seems to reduce the incidence of postoperative pulmonary complications.
Opioids are used usually for postoperative pain management, but unfortunately they are given mainly as i.m. injections, although an i.v. administration would be far better. If given in an equipotent dose, nearly every opioid provides sufficient postoperative analgesia. Wide interindividual variation in the needed dose requires that opioids be titrated intravenously.
Zusammenfassung
Besonders bei vorbestehenden bronchopulmonalen Funktionseinschränkungen sowie nach Oberbauch- und Thoraxeingriffen drohen postoperativ pulmonale Komplikationen. Gefährdete Patienten müssen bereits präoperativ die Atemtherapie erlernen. Durch Einsatz von incentive Spirometern, Atemübungen oder IPPB kann die Komplikationsrate nach verschiedenen Untersuchungen gesenkt werden.
Zumeist werden in der postoperativen Phase Opioide verabreicht. Unverständlicherweise wird zumeist eine i.m.-Applikation durchgeführt, vorzuziehen ist immer eine i.v.-Injektion. Mit fast jedem Opioid kann eine suffiziente Schmerztherapie erreicht werden, falls es in äquipotenter Dosierung eingesetzt wird. Da der Opioidbedarf interindividuell sehr stark variieren kann, sollte die Dosierung nach Bedarf fraktioniert intravenös titriert werden.
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Striebel, H.W., Reinhart, K. (1990). Perioperative Atemtherapie und postoperative Schmerztherapie. In: Ungeheuer, E. (eds) Deutsche Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie Gegründet 1860 Kongreßorgan der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie, vol 1990. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48163-5_228
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