Summary
The results of duodenopancreatectomy for periampullary tumors were compared with those for ductal adenocarcinoma of the pancreas. The resectability rate of periampullary tumors was 86.9%, perioperative death rate 13.3% (4/60), mean survival time 26 months (2–212), and 5-year-survival probability 32%. Cancer of the papilla of Vater (n = 38) had the best results (mean survival of 47 months), tumors of the distal bile duct (n = 15), the worst prognosis (mean survival, 7 months). The significant difference in survival time depends on the TNM-stage and morphologic tumor grade.
Zusammenfassung
In Ergänzung zu Vortrag Nr. 60 werden die Ergebnisse der Duodenopankreatekto-mie beim periampullären Karzinom (n = 60) jenen des duktalen Pankreaskarzinoms gegenübergestellt: Resektabilitätsrate 86,9%, perioperative Letalität 13,3% (4/60), mediane Überlebenszeit 26 Monate (2–212), 5-Jahres-Überlebenswahrscheinlichkeit 32%. Das Papillenkarzinom (n = 38) zeigt die besten, das distale Choledochuskarzinom (n = 15) die schlechtesten Ergebnisse (mediane Überlebenszeit 47 Monate gegenüber 7 Monate). Hinsichtlich der Überlebenszeit ergeben sich signifikante Unterschiede für TNM-Stadium und Malignitätsgrad.
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Bodner, E., Schwab, G., Weger, A., Kemmler, G. (1988). Die Duodenopankreatektomie bei der Behandlung maligner Tumoren. In: Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1988. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_358
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