Summary
Epidemiological investigations in German-speaking countries have covered over 14,000 people. Chronic venous insufficiency (edema, dermal alteration) was found in 13% and extensive varicosis in 15%. Thus, nearly 30% must be regarded as afflicted with varicose veins. The major pathophysiology, the absence of a directed blood flow due to venous dilatation and valve incompetence, becomes relevant hemodynamically and clinically if the proximal valves of the saphenous veins and/or perforating veins are also incompetent. Chronic venous insufficiency develops.
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Zusammenfassung
Die bisherigen epidemiologischen Studien im deutschen Sprachraum (14 000 Probanden) zeigen in 13% der Teilnehmer schwere Veränderungen im Sinne einer chronisch venösen Insuffizienz (CVI) (Ödeme, Stauungsdermatosen, Ulcera cruris). Schwere Varikosis findet sich in 15%, so daß insgesamt 30% als venenkrank angesehen werden müssen. Das pathophysiologische Merkmal ist der nicht richtungsori-entierte Blutfluß in den varikös dilatierten Venen, der hämodynamisch und klinisch relevant wird, wenn proximale Venenklappen der Stammvenen und Vv. perforantes insuffizient sind und damit sich eine CVI entwickelt.
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Rudofsky, G. (1988). Epidemiologie und Pathophysiologie der primären Varikosis. In: Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1988. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_30
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