Summary
In a retrospective analysis of 274 cases of ductal pancreatic cancer (uniform resection technique, no total pancreatectomy de principe) the resection rate was 28.1%, the death rate following duodenopancreatectomy 5.8%, cumulative 5-year-survival rate 11% in resected patients compared to 2.6% in all patients. Although discouraging, these results are still superior to non-surgical treatment. Three of four long-term survivors (>5a) died from recurrent cancer. The question arises whether pancreatic cancer is surgically curable at all?
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274 Fälle von duktalem Pankreaskarzinom (weite Resekabilitätskri-terien, einheitliche Technik, keine totale Pankreatektomie de principe) werden retrospektiv analysiert: Resektabilitätsrate 28,1%, Operationsletalität der Duodenopan-kreatektomie 5,8%, kumulative 5-J-ÜLR 11% der Resezierten bzw. 2,6% des Gesamtmaterials. Obgleich unbefriedigend, wird dieses Ergebnis durch keine der nichtchirurgischen Behandlungsmöglichkeiten erreicht. 3 von 4 Langzeitüberlebenden (> 5 a) sind am Grundleiden verstorben; ist das Pankreaskarzinom überhaupt chirurgisch heilbar?
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© 1988 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Bodner, E. (1988). Leistungen der Tumorchirurgie bei Tumoren der Bauchspeicheldrüse. In: Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1988. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_29
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_29
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-50433-7
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