Summary
Ulcerative colitis (UC) and Crohn’s disease (CD) can lead to perforation, abscesses and peritonitis. In such cases conservative treatment should only be secondary to surgery, whereas intensive conservative treatment is needed from the very start in toxic megacolon. The decision to operate must be made within 24–48 h. Partial or complete intestinal obstruction is frequently encountered in CD patients if the ileum is involved. Prednisone treatment can sometimes reverse this condition when combined with parenteral nutrition. Treatment of acute exacerbations of UC and CD is essentially conservative and consists of salazosulfapyridine or 5-aminosalicylic acid and prednisone.
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Colitis ulcerosa (C.U.) und Morbus Crohn (M.C.) können Perforation, Abszesse und eine Peritonitis entwickeln. In diesen Fällen kann eine konservative Therapie nur begleitend zum chirurgischen Eingriff sein. Beim toxischen Megacolon ist eine intensive konservative Therapie von Anfang an notwendig. Die Entscheidung zur Operation muß bei fehlender Besserung innerhalb von 24–48 h getroffen werden. Bei M.C. werden häufig ein Subileus oder kompletter Ileus gesehen. Prednison vermag oft diese Situation zu beseitigen, v. a. zusammen mit parenteraler Ernährung. Die Therapie akuter Entzündungsschübe bei C.U. und M.C. ist konservativ mit Salazosulfapyridin oder 5-Aminosalicylsäure und Prednison.
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Literatur
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© 1988 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Goebell, H. (1988). Konservative Behandlung akuter Situationen. In: Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1988. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_19
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_19
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-50433-7
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