Skip to main content

Vierte wissenschaftliche Sitzung

  • Conference paper
Auge und Immunologie

Part of the book series: Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft ((OPHTHALMOLOG,volume 70))

  • 19 Accesses

Summary

In the paper it is stated that among the 309 cases of hospitalised uveitis, among 142 cases with iridocyclitis and among 167 cases with chorioretinitis, the tuberculotoxical etiology was, the most frequent etiological factor. 47% in iridocyclitis and 80% in chorioretinitis. After irido-cycutis follows the rheumatical etiology (27%), than a mixed infection (some etiological factors blended) producing 17%, and lastly a phocal infection with 4%. From the total number of diseased eyes there were 44% of chronical cases and 38% of recidives.

In the series of clinical and laboratory investigations: The SE, the blood picture, the WAR, the hepatogramm, the electrophoresis of the albumines, the lipides, the transaminasis, the leptirospire, the cold agglutination, the Sabin-Feldmann-reaction, or the Dye-test, our principal diagnostical support, concerning a tuberculosis etiology was a positive cutaneous Mantoux reaction, in a solution of 1:300,000 to 1:500,000, together with some positive constatation of a Chylus-lymphadenopathy. As for the rheumatical etiology the principal support represented an elevated “SE”, together with the radiological constations of the dorsal part of the vertebral column, looking for a spondylosis. The positive Mantoux test in the mentioned solutions is a sign of a high degree of some general allergy for the tuberculosis, maintained by a Chylus focus. It is difficult to imagine that the eye, being such a subtile reactive organ, could remain foreign to such a process. The chronicity number and the mentioned relapses speak in the favour of an exact diagnostical orientation. Together with the data concerning the uveitis frequency and referring to the age and to the mono and b-lateral apparitions, the importance of some completal therapy is underlined, embracing a general and a specific therapy, together with a climate-therapy which was applied in all cases of some tuberculo-toxical etiology.

Résumé

On constate dans l’article que de 309 cas d’uvéite hospitalisée, de 142 cas de ceux de iridocyclite, et de 167 cas de choriorétinite, l’étiologie tuberculo-toxique était le facteur étiologique le plus fréquent, 47% d’iridocyclite et 80% de choriorétinite. Chez l’iridocyclite suit alors l’étiologie rheumatique (27%), puis une infection mixte — plusieurs facteurs étiologiques mélangés, produisant 17% — et enfin une infection phocale, avec 4%. Du nombre total des yeux malades, il y avait 44% des cas chroniques et 38% des recidives.

Dans la série des explorations cliniques et de laboratoire; le « SE », l’image du sang, WAR, l’hépatogramme, l’électrophorése des albumine, des lipides, la transaminase, l’agglutination de leptospires, l’agglutination froide, la réaction Sabin-Feldmann, ou le « Dye-test », c’était la réaction cutané positive de Mantoux, dans une atténuation de 1: 300000 jusqu’à 1:500000, qui fut notre principal examen et appui diagnostique, auprès la constatation positive d’une lymphadénopathie du chylus, concernant une étiologie tuberculeuse. Quant à l’étiologie rheumatique, l’appui principal signifiait un SE élevé et les données radiologiques de la partie dorsale de la colonne vertébrale pour l’investigation de la Spondylose. Le test Mantoux positif dans les atténuations citées est bien un signe d’un degré assez haut d’une allergie générale pour la tuberculose, maintenue par un foyer de chylus. On peut difficilement imaginer que l’oeil, un organe tellement subtil de réaction, ne saurait pas été touché, dans ce procès. Le nombre de la chronicité et des récidives mentionné parle en faveur d’une orientation exacte diagnostique. Auprès des dates concernant la fréquence de l’uvéite et relatives à l’áge et les apparitions mono- et bi-laterales, on relève l’importance d’une thérapie complète que l’on appliqua, après d’une thérapie générale et spécifique, qui comprenait aussi une climato-thérapie et que l’on appliquait dans tous les cas d’une étiologie tuberculo-toxique.

Zusammenfassung

Im Referat wird hervorgehoben, daß bei 309 stationären Pat. mit Uveitis in 142 Fällen eine Iridocyclitis und in 167 Fällen eine Chorioretinitis gefunden wurde. Am häufigsten war die tuberkulotoxische Ätiologie: 47% bei der Iridocyclitis, 80% bei der Chorioretinitis. Rheumatischer Genese waren 27% aller Iridozyklitiden, an nächster Stelle lag mit 17% das Zusammentreffen verschiedener ätiologischer Momente, während in 4% ein Fokalinfekt als Ursache in Frage kam. Von der Gesamtzahl der erkrankten Augen waren 44% chronische Fälle, 38% Rezidive. Neben der klinischen Untersuchung und der Laboratoriumsdiagnostik (BSG, Blutbild, WaR, Hepatogramm, Elektrophorese der Albumine, Lipide, Transaminasen, Leptospirenagglutination, Kälteagglutination, Sabin-Feldmann-Reaktion, Dye-Test), war die hauptsächliche Stütze für eine tuberkulöse Ätiologie der positive Ausfall des Mantoux-Tests (cutane Reaktion bei einer Verdünnung von 1:3000000 bis 1:5000000) neben dem Nachweis einer Hiluslymphadenopathie. Für eine rheumatische Ätiologie sprach eine erhöhte BSG und der röntgenologische Befund einer Spondylose im dorsalen Teil der Wirbelsäule.

Man kann sich schwer vorstellen, daß das Auge, ein besonders subtiles Reaktionsorgan, bei diesem Prozeß umgangen wird. Auch spricht die Anzahl der angeführten chronischen Fälle und der Rezidive für die Richtigkeit unserer diagnostischen Maßnahmen.

Schließlich wird neben den Angaben über die Altersverteilung der Uveitis sowie über ein- oder doppelseitigen Befall, die Bedeutung einer umfassenden Therapie, die neben allgemeiner und spezifischer Behandlung auch eine Klimatherapie einschließt, hervorgehoben, wie wir sie bei allen Fällen mit tuberkulotoxischer Ätiologie durchführen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Böke, W.: Klin. Mbl. Augenheilk. 143, 14 (1963).

    Google Scholar 

  2. Böke, W.: Dieckhues, B., Böke, W.: Albrecht v. Graefes Arch. Ophthal. 166, 3, 249 (1963).

    Article  Google Scholar 

  3. Böke, W.: Gasteiger, H.: Klin. Mbl. Augenheilk. 120, 19 (1952).

    Google Scholar 

  4. Böke, W.: Lugossy, Gy.: Ann. Oculist. (Paris) 197, 807 (1964).

    Google Scholar 

  5. Böke, W.: Offret, G.: Arch. Ophtal. (Paris) 6, 565 (1962).

    Google Scholar 

  6. Böke, W.: Remky, H.: Klin. Mbl. Augenheilk. 133, 518 (1958).

    Google Scholar 

  7. Rosselet, E.: Ophthalmologoca (Basel) 145, 5, 416 (1965).

    Article  Google Scholar 

  8. Böke, W.: Sautter, H., Straub, W.: Klin. Mbl. Augenheilk. 138, 632 (1961).

    Google Scholar 

  9. Böke, W.: Siegert, P.: Klin. Mbl. Augenheilk. 126, 257 (1955); 138, 621 (1961).

    Google Scholar 

  10. Böke, W.: Szabo, Gy.: Klin. Mbl. Augenheilk. 145, 43 (1964).

    Google Scholar 

  11. Böke, W.: Varrey, F.: Ophthalmologica (Basel) 149, 5, 375 (1965).

    Article  Google Scholar 

  12. Böke, W.: Vorlaender, K.: Klin. Mbl. Augenheilk. 143, 1 (1963).

    Google Scholar 

  13. Böke, W.:Witmer, R.: Klin. Mbl. Augenheilk. 138, 609 (1961).

    Google Scholar 

  14. Böke, W.: Ophthalmologica (Basel) 145, 5, 390 (1965).

    Google Scholar 

  15. Arden, G. B., Barrada, A.: (1) Analysis of the electro-oculograms of a series of normal subjects. Role of the lens in the development of the standing potential. Brit. J. Ophthal. 46, 468–482 (1962).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Arden, B. G., Barrada, A., Kelsey, J. H.: (2) New clinical test of retinal function based upon the standing potential of the eye. Brit. J. Ophthal. 46, 449–467 (1962).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Aserinsky, E.: Effects of illumination and sleep upon amplitude of electro-oculogram. Arch. Ophthal. 53, 542–546 (1955).

    Article  Google Scholar 

  18. Elenius, V., Mantyjärvi, M.: Electro-oculographic and electro-retinographic evaluation of retinal function in subjects undergoing chloroquine treatment. Acta Ophthal. (Kbh.) 41, 488–496 (1963);

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Elenius, V., Mantyjärvi, M.: A case of chloroquine retinopathy examined by electro-oculography. Acta Ophthal. (Kbh). 46, 114–118 (1967).

    Google Scholar 

  20. François, J., Verriest, G., de Rouck, A.: Modification of the amplitude of the human electrooculogram by light and dark adaptation. Brit. J. Ophthal. 39, 398–408 (1955);

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. François, J., Verriest, G., de Rouck, A.: Electrooculography as a functional test in pathological conditions of the fundus. II. Base-value and drop during dark adaptation. Brit. J. Ophthal. 40, 305–312 (1956).

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Henkes, H. E.: Electro-oculography as a diagnostic aid in phenothiasin retinopathy. Transact. Ophthal. Soc. U.K. 87, 285–287 (1967).

    CAS  Google Scholar 

  23. Imaizumi, K.: The clinical application of electro-oculography (EOG). Vision. Res., Suppl. 1, 311–326 (1966).

    Google Scholar 

  24. Kolder, H.: Spontane und experimentelle Änderungen des Bestandpotentials des menschlichen Auges. Pflügers Arch. ges. Physiol. 268, 258–272 (1959).

    Article  CAS  Google Scholar 

  25. Kris, Ch.: Corneo-fundal potential variations during light and dark adaptation. Nature (Lond.) 182, 1027–1028 (1958).

    Article  CAS  Google Scholar 

  26. Schmidt, B.: Die Elektrookulographie als klinische Untersuchungsmethode. Klin. Mbl. Augenheilk. 151, 249–258 (1967).

    Google Scholar 

  27. Ammann, E.: Klin. Mbl. Augenheilk. 95, 650–655 (1935).

    Google Scholar 

  28. Appelmans, M., Michiels, J., Vereecken, E.: Bull. Soc. belge Ophtal. 124, 912–923 (1960).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Belousowa, E. F.: Vestn. Oftal. 79, 4, 71–72 (1966);

    Google Scholar 

  30. Belousowa, E. F.: ref. Zbl. ges. Ophthal. 97, 509 (1966–67).

    Google Scholar 

  31. Böke, W., Bäumer, A.: Klin. Mbl. Augenheilk. 146, 175–187 (1965).

    Google Scholar 

  32. Duke-Elder, St.: System of Ophthalmology VIII, 461 (1965).

    Google Scholar 

  33. Halmay, O., Ludwig, K.: Brit. J. Ophthal. 48, 558 bis 562 (1964).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Kraus, Görl: Münch. med. Wschr. 54, 2, 1849 (1907).

    Google Scholar 

  35. Kurz, O.: Z. Augenheilk. 95, 6, 315 322 (1938).

    Google Scholar 

  36. Minton, L. R.: Amer. J. Ophthal. 3, 60, 532 bis 535 (1965).

    Google Scholar 

  37. Pillat, A.: Albrecht v. Graefes Arch. Ophthal. 133, 566–577 (1935).

    Article  Google Scholar 

  38. Reeves, J. A.: Arch. Ophthal. 74, 159–160 (1965).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  39. Rohrschneider, W., Ehring, F. J.: Hautarzt 10, 451–455 (1953).

    Google Scholar 

  40. Ten Doesschate, J.: Ophthalmologica (Basel) 132, 153–156 (1956).

    Article  Google Scholar 

  41. Vilenkina, A. Ya., Shapiro, Z.I., Arievich, A. M.: Vestn. Oftal. 76, 3, 71–72 (1963);

    PubMed  Google Scholar 

  42. Vilenkina, A. Ya., Shapiro, Z.I., Arievich, A. M.: ref. Zbl. ges. Ophthal. 89, 284 (1963/64).

    Google Scholar 

  43. Wollensak, J.: Klin. Mbl. Augenheilk. 153, 775–788 (1968).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  44. Barraquer, J., Rutllán, J.: Surgery of the anterior segment of the eye, Vol. I. New York: McGraw-Hill Book Co 1964.

    Google Scholar 

  45. Drysdale, I. O., Shea, M.: Cryolysis of adhesion of anterior hyaloid membrane to corneal endothelium after uncomplicated cataract extraction. Arch. Ophthal. 76, 4–6 (1966).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  46. Strampelli, B.: Sutura continua nella operazione di cataratta. Ann. Ottal. 88, 423–442 (1962).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  47. Theodore, F. H.: Complications after cataract surgery. Boston: Little, Brown & Co. 1965.

    Google Scholar 

  48. Tarkkanen, A., Esilä, R.: Corneal reactions to various suture materials. Acta ophthal. (Kbh.) 44, 613–619 (1965).

    Article  Google Scholar 

  49. Bigneil, J. L., Mackay, I.: Chronic uveitis as an autoimmune disease: The result of treatment with azothioprine (Imuran). XX. Concilium Ophthalmologicum Germania 1966. Internat. Congress Series N 146, 645.

    Google Scholar 

  50. Campinchi, R., Pouliquen, Y., Binet, J. L.: Essais de traitement des uvéitis par les immuno-suppresseurs. Arch. Ophtal. (Paris) 28, 149 (1968).

    CAS  Google Scholar 

  51. Gills, J. P.: Combined medical and surgical therapy for complicated cases of peripheral uveitis. Arch. Ophthal. 79, 723 (1968).

    Article  PubMed  Google Scholar 

  52. Lazar, M., Weiner, M. J., Leopold, J. H.: Treatment of uveitis with methotrexate. Amer. J. Ophthal. 67, 383 (1969).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  53. Mackay, J. R., Bignell, J. L., Smith, P. H., Crawford, B. A.: Prevention of corneal-graft failure with the immuno suppressive drug azathioprine. Lancet 1967 II, 479.

    Article  Google Scholar 

  54. Mathews, J. D., Crawford, B. A., Bignell, J. L., Mackay, J. R.: Azathioprine in active chronic iridocyclitis. A double-blind controlled trial. Brit. J. Ophthal. 53, 327 (1969).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  55. Moore, C. E.: Sympathetic ophthalmitis treated with azathioprine. Brit. J. Ophthal. 52, 688 (1968).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  56. Newell, F. W., Krill, A. E.: Treatment of uveitis with azathioprine (Imuran). Trans. Ophthal. Soc. U.K. 87, 499 (1967).

    CAS  Google Scholar 

  57. Newell, F. W., Krill, A. E., Thomson, A.: The treatment of uveitis with six-mercaptopurine. Amer. J. Ophthal. 61, 1250 (1966).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  58. Wong, V. G.: Immunosuppressive therapy of ocular inflammatory diseases. Arch. Ophthal. 81, 628 (1969).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  59. Babel, I., Bourquin, I.B.: Brit. J. Ophthal. 36, 529 (1952).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  60. Cassinelli, G., Orezzi, P.: G. Microbiol. 11, 167 (1963).

    CAS  Google Scholar 

  61. Cerulli, L., Cimmino, P. T., Garaci, E.: Nicht publiziert data, 1969.

    Google Scholar 

  62. Di Marco, A., Gaetani, M., Orezzi, P., Soldati, M.: Proc. Intern. Soc. of Chem. Therapy. Stuttgart 22–27 July 1963.

    Google Scholar 

  63. Grein, A., Spalla, C., Di Marco, A., Canezazzi, G.: G. Microbiol. 11, 109 (1963).

    Google Scholar 

  64. Tan, C., Tasaka, H., Kou-Ping-You, Murphy, L., Karnofski, D.: Cancer (Philad.) 20, 333 (1967).

    Article  CAS  Google Scholar 

  65. Venditti, J. M., Abbott, J., Di Marco, A., Goldin A.: Cancer Chemother. Rep. 50, 659 (1966).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  66. Aronson, S. B., Yamamoto, E., Goodner, E. K., O’Connor, G. R.: The occurence of an autoantiuveal antibody in human uveitis. Arch. Ophthal. 72, 621–625 (1964).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  67. Bläker, F.: Cytostatische Behandlung nicht maligner Erkrankungen. Mschr. Kinderheilk. 115, 497–502 (1967).

    PubMed  Google Scholar 

  68. Böke, W.: Immunpathologie des Auges. Bibl. Ophthal. (Basel) 78, 97–123 (1968).

    Google Scholar 

  69. Calabresi, P., Welch, A. D.: Cytotoxic drugs, hormones and radioactive isotopes, in the pharmacological basis of therapeutics. Goodman, L. S., Gilman, A., Eds. New York: Macmillan & Co. 1965.

    Google Scholar 

  70. Campinchi, R., Pouliquen, Y., Binet, J.-L.: Essais de traitement des uvéites par les immuno-suppresseurs. Arch. Ophtal. (Paris) 28, 149–154 (1968).

    CAS  Google Scholar 

  71. Gerhartz, H., Weise, W.: Die Chemotherapie der Autoaggressionskrankheiten. Internat. J. clin. Pharmacol. 67, 54–69 (1967).

    Google Scholar 

  72. Lazar, M., Weiner, M. J., Leopold, I. H.: Treatment of uveitis with methotrexate. Amer. J. Ophthal. 67, 383–387 (1969).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  73. Newell, F. W., Krill, A. E.: Treatment of uveitis with Azathioprine (Imuran). Trans. Ophthal. Soc. U.K. 87, 499–511 (1967).

    CAS  Google Scholar 

  74. Newell, F. W., Krill, A. E., Thomson, A.: The treatment of uveitis with six-mercaptopurine. Amer. J. Ophthal. 61, 1250–1255 (1966).

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  75. Page, A. R., Condie, R. M., Good, R. A.: Clinical studies on the antiinflammatory activity of 6-Mercaptopurine. Blood 20, 118–119 (1962).

    Google Scholar 

  76. Schwartz, R. S.: Immunosuppressive drugs. Progr. Allergy 9, 246–303 (1965).

    CAS  Google Scholar 

  77. Wong, V. G.: Immunsuppressive therapy of ocular inflammatory diseases. Arch. Ophthal. 81, 628–637 (1969).

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  78. Wong, V. G., Hersh, E. M.: Methotrexate in the therapy of cyclitis. Trans. Amer. Acad. Ophthal. Otolaryng. 69, 279–293 (1965).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 1970 J. F. Bergmann-Verlag, München

About this paper

Cite this paper

Bregeat (1970). Vierte wissenschaftliche Sitzung. In: Jaeger, W. (eds) Auge und Immunologie. Deutsche Ophthalmologische Gesellschaft, vol 70. J.F. Bergmann-Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-642-47086-8_5

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-47086-8_5

  • Publisher Name: J.F. Bergmann-Verlag

  • Print ISBN: 978-3-8070-0278-1

  • Online ISBN: 978-3-642-47086-8

  • eBook Packages: Springer Book Archive

Publish with us

Policies and ethics