Summary
In this series 99 out of 131 children have been operated upon gastroeosophageal reflux at an age of 2.5 years. They were reevaluated 4.5 years later for their longterm results in 1997. All patients have been primary free of reflux postoperatively. By questionaire, x-ray studies and 24 h/ph-metry signs of reflux could not be found in 88/99 children. 4 patients proved to suffer from a recurrant reflux and 3 out of these had to be reoperated. Another 7 showed a mild, not pathological reflux without needing medical treatment. Looking at the recurrencies especially preoperative peptic oesophagitis and stenoses as well as brachyoesophagus after oesophageal atresia turned out to be a problem in respect to prognosis. Control studies for longterm results should be done at least 1 year postoperatively.
Zusammenfassung
In dieser Serie wurden 99 von 133 Kindern, die wegen eines gastrooesophagealen Refluxes im Alter von 2,5 Jahren operiert waren, 4½ Jahre postoperativ als Langzeitergebnis im Jahr 1997 nachuntersucht. Alle waren primär postoperativ nachweislich refluxfrei. Mit Hilfe eines Fragebogens, Röntgenstudien und 24 Stunden-pH-Metrie wurde bei 88 von 99 Patienten keine Reflux mehr nachgewiesen. 4 Patienten boten ein Refluxrezidiv, wovon 3 Kinder nachoperiert werden mußten. Weitere 7 Kinder zeigten wohl in der pH-Metrie einen milden, nicht therapiebedürftigen Reflux. Besonders die Kinder mit einer präoperativen peptischen Oesophagitis oder Stenose und die Kinder mit einem Brachyoesophagus nach Oesophagusatresie stellen die Problemgruppe für ein gutes Langzeitergebnis dar. Kontrollstudien nach operiertem gastrooesophagealen Reflux 1 Jahr postoperativ sind notwendig.
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Waag, KL., Heller, K., Eberhard, R. (1998). Langzeiterfolg nach operiertem gastro-oesophagealem Reflux im Säuglings- und Kindesalter. In: Hartel, W. (eds) Vielfalt und Einheit der Chirurgie Humanität und Wissenschaft. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1998. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-45774-6_44
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-45774-6_44
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