Skip to main content

Technik der totalen mesorektalen Exzision (TME)

  • Chapter
  • First Online:
Moderne Chirurgie des Rektumkarzinoms

Zusammenfassung

Die TME hat zum Prinzip, das Rektum mitsamt dem umgebenden und durch eine Hüllfaszie („holy plane“) eingescheideten Weichgewebe und damit dem gesamten regionären Lymphabflussgebiet in toto zu entfernen. Entscheidend ist aus onkologischer Sicht die komplette Integrität des mesorektalen Weichgewebskompartiments bis zum Beckenboden. Für diese schichtgerechte Präparation sind dezidierte Kenntnisse der Anatomie im kleinen Becken eine grundlegende Voraussetzung. Die anatomie- und schichtgerechte Präparation bei der TME wird aber nicht nur wegen des onkologischen Vorteils propagiert. Sie ist auch mit einer reduzierten operativen Morbidität assoziiert. Neben einem deutlich geringeren intraoperativen Blutungsrisiko ist vor allem die Schonung autonomer pelviner Nervenstrukturen ein wichtiger Aspekt. Die TME gewährleistet hier eine weitgehende Sicherheit, wenngleich gerade bei der anterolateralen Präparationsphase Nervenschädigungen auch bei sehr subtiler Präparation resultieren können.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 99.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 99.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

  • Becker H, Homayounfar K, Ghadimi M (2012) Operation Primer. Total mesorectal excision for rectal cancer, 1. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  • Bonnet S, Berger A, Hentati N, Abid B, Chevallier JM, Wind P, Delmas V, Douard R (2012) High tie versus low tie vascular ligation of the inferior mesenteric artery in colorectal cancer surgery: impact on the gain in colon length and implications on the feasibility of anastomoses. Dis Colon Rectum 55:515–521

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Cirocchi R, Trastulli S, Farinella E, Desiderio J, Vettoretto N, Parisi A, Boselli C, Noya G (2012) High tie versus low tie of the inferior mesenteric artery in colorectal cancer: a RCT is needed. Surg Oncol 21:e111–e123

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Heald RJ, Husband EM, Ryall RD (1982) The mesorectum in rectal cancer surgery--the clue to pelvic recurrence? Br J Surg 69:613–616

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Heald RJ, Ryall RD (1986) Recurrence and survival after total mesorectal excision for rectal cancer. Lancet 1:1479–1482

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Huh JW, Kim YJ, Kim HR (2012) Distribution of lymph node metastases is an independent predictor of survival for sigmoid colon and rectal cancer. Ann Surg 255:70–78

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Kang J, Hur H, Min BS, Kim NK, Lee KY (2011) Prognostic impact of inferior mesenteric artery lymph node metastasis in colorectal cancer. Ann Surg Oncol 18:704–710

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Klein P, Schlag P, Stelzner F, Sterk P (2003) Rektumkarzinom. Interdisziplinäre Diagnostik und Therapie. Urban und Fischer/Elsevier, München

    Google Scholar 

  • Knight CD, Griffen FD (1980) An improved technique for low anterior resection of the rectum using the EE stapler. Surgery 88:710–714

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Liang JT, Huang KC, Lai HS, Lee PH, Sun CT (2007) Oncologic results of laparoscopic D3 lymphadenectomy for male sigmoid and upper rectal cancer with clinically positive lymph nodes. Ann Surg Oncol 14:1980–1990

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Liersch T, Rothe H, Rödel C, Ghadimi BM, Becker H, Langer C (2007) Surgery of rectal cancer – quality management. Viszeralchirurgie 42:66–72

    Article  Google Scholar 

  • Nagtegaal ID, van de Velde CJ, van der Worp E, Kapiteijn E, Quirke P, van Krieken JH, Cooperative Clinical Investigators of the Dutch Colorectal Cancer Group (2002) Macroscopic evaluation of rectal cancer resection specimen: clinical significance of the pathologist in quality control. J Clin Oncol 20:1729–1734

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Påhlman L, Glimelius B (1990) Pre- or postoperative radiotherapy in rectal and rectosigmoid carcinoma. Report from a randomized multicenter trial. Ann Surg 211(18):7–195

    Google Scholar 

  • Pox C, Aretz S, Bischoff SC, Graeven U, Hass M, Heußner P, Hohenberger W, Holstege A, Hübner J, Kolligs F, Kreis M, Lux P, Ockenga J, Porschen R, Post S, Rahner N, Reinacher-Schick A, Riemann JF, Sauer R, Sieg A, Scheppach W, Schmitt W, Schmoll HJ, Schulmann K, Tannapfel A, Schmiegel W (2013) S3-guideline colorectal cancer version 1.0. Z Gastroenterol 51:753–854

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Rao AR, Kagan AR, Chan PM, Gilbert HA, Nussbaum H, Hintz BL (1981) Patterns of recurrence following curative resection alone for adenocarcinoma of the rectum and sigmoid colon. Cancer 48:1492–1495

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Rutegård M, Hemmingsson O, Matthiessen P, Rutegård J (2012) High tie in anterior resection for rectal cancer confers no increased risk of anastomotic leakage. Br J Surg 99:127–132

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Smith SR, Swift I, Gompertz H, Baker WN (1988) Abdominoperineal and anterior resection of the rectum with retrocolic omentoplasty and no drainage. Br J Surg 75:1012–1015

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Kia Homayounfar Dr. med. .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2015 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Homayounfar, K., Ghadimi, M. (2015). Technik der totalen mesorektalen Exzision (TME). In: Kreis, M., Straßburg, J. (eds) Moderne Chirurgie des Rektumkarzinoms. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-40390-3_8

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-40390-3_8

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-40389-7

  • Online ISBN: 978-3-642-40390-3

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics