Zusammenfassung
Die chronische Pankreatitis stellt eine interdisziplinäre Erkrankung dar, bei der unterschiedliche Therapiekonzepte miteinander konkurrieren. Zum einen interventionell-endoskopische und chirurgische Verfahren, zum anderen unterschiedliche chirurgische Verfahren untereinander. Dabei ist es in den letzten 20 Jahren gelungen, die Evidenzlage schrittweise zu verbessern. Bei dem Vergleich interventionell-endoskopischer und chirurgischer Verfahren konnte gezeigt werden, dass bei Patienten mit chronischer Pankreatitis und Gangokklusion im Pankreaskopf und Pankreaskorpus eine Drainage-Operation der interventionellen Therapie vorzuziehen ist. Ein weiteres häufiges klinisches Problem stellt der entzündliche Pankreaskopftumor dar. Hier konnte beim Vergleich unterschiedlicher chirurgischer Verfahren in mehreren Studien gezeigt werden, dass die duodenumerhaltende Pankreaskopfresektion und die Duodenohemipankreatektomie als mindestens gleichwertig anzusehen sind.
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Literatur
Büchler MW et al (1995) Randomized trial of duodenum-preserving pancreatic head resection versus pylorus-preserving Whipple in chronic pancreatitis. Am J Surg 169(1): 65–69; discussion 69–70
Cahen DL et al (2011) Long-term outcomes of endoscopic vs surgical drainage of the pancreatic duct in patients with chronic pancreatitis. Gastroenterology 141(5): 1690–1695
Cahen DL et al (2007) Endoscopic versus surgical drainage of the pancreatic duct in chronic pancreatitis. N Engl J Med 356(7): 676–684
Diener MK et al (2010) ChroPac-trial: duodenum-preserving pancreatic head resection versus pancreatoduodenectomy for chronic pancreatitis. Trial protocol of a randomised controlled multicentre trial. Trials 11: 47
Diener MK et al (2008) Duodenum-preserving pancreatic head resection versus pancreatoduodenectomy for surgical treatment of chronic pancreatitis: a systematic review and meta-analysis. Ann Surg 247(6): 950–961
Dite P et al (2003) A prospective, randomized trial comparing endoscopic and surgical therapy for chronic pancreatitis. Endoscopy 35(7): 553–558
Farkas G et al (2006) Prospective randomised comparison of organ-preserving pancreatic head resection with pylorus-preserving pancreaticoduodenectomy. Langenbecks Arch Surg 391(4): 338–342
Izbicki JR et al (1998) Extended drainage versus resection in surgery for chronic pancreatitis: a prospective randomized trial comparing the longitudinal pancreaticojejunostomy combined with local pancreatic head excision with the pylorus-preserving pancreatoduodenectomy. Ann Surg 228(6): 771–779
Izbicki JR, Bloechle C (1997) [Drainage operation as therapeutic principle of surgical organ saving treatment of chronic pancreatitis]. Chirurg 68(9): 865–873
Keck T et al (2012) Short- and long-term results of duodenum preservation versus resection for the management of chronic pancreatitis: a prospective, randomized study. Surgery 152(3 Suppl 1): S95–S102
Klempa I et al (1995) [Pancreatic function and quality of life after resection of the head of the pancreas in chronic pancreatitis. A prospective, randomized comparative study after duodenum preserving resection of the head of the pancreas versus Whipple’s operation]. Chirurg 66(4): 350–359
Köninger J et al (2008) Duodenum-preserving pancreatic head resection – a randomized controlled trial comparing the original Beger procedure with the Berne modification (ISRCTN No. 50638764). Surgery 143(4): 490–498
Müller MW et al (2008) Long-term follow-up of a randomized clinical trial comparing Beger with pylorus-preserving Whipple procedure for chronic pancreatitis. Br J Surg 95(3): 350–356
Nealon WH, Thompson JC (1993) Progressive loss of pancreatic function in chronic pancreatitis is delayed by main pancreatic duct decompression. A longitudinal prospective analysis of the modified puestow procedure. Ann Surg 217(5): 458–466; discussion 466–468
Nguyen-Tang T, Dumonceau JM (2010) Endoscopic treatment in chronic pancreatitis, timing, duration and type of intervention. Best Pract Res Clin Gastroenterol 24(3): 281–298
Rutter K et al (2010) Hospitalization, frequency of interventions, and quality of life after endoscopic, surgical, or conservative treatment in patients with chronic pancreatitis. World J Surg 34(11): 2642–2647
Sackett DL et al (1996) Evidence based medicine: what it is and what it isn’t. BMJ 312(7023): 71–72
Strate T et al (2008) Resection vs drainage in treatment of chronic pancreatitis: long-term results of a randomized trial. Gastroenterology 134(5): 1406–1411
Strate T et al (2005) Long-term follow-up of a randomized trial comparing the beger and frey procedures for patients suffering from chronic pancreatitis. Ann Surg 241(4): 591–598
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Chromik, A., Uhl, W. (2013). Evidenz der operativen Therapie der chronischen Pankreatitis. In: Beger, H., et al. Erkrankungen des Pankreas. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-37964-2_26
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-37964-2_26
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