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Literatur
Bonell C, Oakley A, Hargreaves J et al. (2006): Assessment of generalisability in trials of health interventions: suggested framework and systematic review. British Medical Journal 333: 346–349.
Bornhöft G, Maxion-Bergemann S, Wolf U et al. (2006): Checklist for the qualitative evaluation of clinical studies with particular focus on external validity and model validity. BMC Medical Research Methodology 6: 56.
Burchett H, Umoquit M, Dobrow M (2011): How do we know when research from one setting can be useful in another? A review of external validity, applicability and transferability frameworks. Journal Health Services Research Policy 16: 238–244.
Carlsson P, Kärvinge Ch, Broqvist M et al. (2007): National model for transparent vertical prioritisation in Swedish health care. The National Centre for Priority Setting in Health Care’s Report no 2007: 1 (www.imh.liu.se/halso-och-sjukvardsanalys/prioriteringscentrum/publikationer/prioriteringscentrumsrapportserie-2004-2006/1.192879/2007.1English.pdf. [Abruf am 20.6.2012]).
Cartwright N (2007): Are RCTs the Gold Standard? BioSocieties 2: 11–20.
Cartwright N (2010): What are randomised controlled trials good for? Philosophical Studies 147: 59–70.
Cartwright N (2011): A philosopher`s view of the long road from RCTs to effectiveness. Lancet 377: 1400–1401.
Cartwright N, Munro E (2010): The limitations of randomized controlled trials in predicting effectiveness. Journal of Evaluation Clinical Practice 16: 260–266.
Dekkers OM, von Elm E, Algra A et al. (2010): How to assess the external validity of therapeutic trials: a conceptual approach. International Journal Epidemiology 39: 89–94.
DiPrete B, Coffman D (2007): A brief history of health services prioritization in Oregon. March 2007 - www.oregon.gov/OHA/OHPR/HSC/PrioritizationHistory.shtml. [Abruf am 20.6.2012].
Di Ruffano LF, Hyde CJ, McCaffery KJ et al. (2012): Assessing the value of diagnostic tests: a framework for designing and evaluating trials. British Medical Journal 344: e686.
Djulbegovic M, Djulbegovic B (2011): Implications of the principle of question progagation for comparative-effectiveness and “data mining” research. Journal American Medical Association 305: 298–299.
Feinstein AR (1985): Clinical epidemiology. The architecture of clinical research. Philadelphia: Saunders.
GRADE Working Group (2004): Grading quality of evidence and strength of recommendations. British Medical Journal 328: 1490–1497.
Hartmann F (2000): Chronisch Krank-Sein als Grenzlage für Kranke und Ärzte. Zentrum für Medizinische Ethik (Bochum). Medizinethische Materialien Heft 123.
Hiatt H, Goldman L (1994): Making medicine more scientific. Nature 371: 100.
Higgins JPT, Altman DG, Götzsche PC et al. (2011): The Cochrane Collaboration’s tool for assessing risk of bias in randomised trials. British Medical Journal 343: 889–893.
Hüppe A, Glaser-Möller N, Raspe H (2006): Trägerübergreifendes Projekt zur Früherkennung von Rehabilitationsbedarf bei Versicherten mit muskuloskelettalen Beschwerden durch Auswertung von Arbeitsunfähigkeitsdaten: Ergebnisse einer randomisierten, kontrollierten Evaluationsstudie. Gesundheitswesen 68: 347–356.
Kaptchuck T (2003): Effect of interpretive bias on research evidence. British Medical Journal 326: 1453–1455.
Martini P (1932): Methodenlehre der therapeutischen Untersuchung. Berlin: Springer, 1932 (2. Auflage 1947).
Martini P (1934): Rationelle Therapie? Münchner Medizinische Wochenschrift 81: 1411–1416.
Medical Professionalism Project (2002): Medical professionalism in the new millennium: a physicians’ charter. Lancet 359: 520–522.
Naunyn B (1905): Aerzte und Laien. Deutsche Revue 30: 343–355.
Raspe (1990): Zur Theorie und Messung der „Lebensqualität“ in der Medizin. In: Schölmerich P (Hrsg.): Medizinische Forschung. (Akademie der Wissenschaften und Literatur) 2: 23–40, Mainz: G. Fischer Verlag.
Raspe H (1995): Ethische Aspekte der Indikation. In: Toellner R, Wiesing U (Hrsg.): Wissen – Handeln – Ethik. Strukturen ärztlichen Handelns und ihre ethische Relevanz. Stuttgart: Fischer, S. 21–36.
Raspe H, Sawicki P (2010): Die „in den jeweiligen Fachkreisen anerkannten internationalen Standards der evidenzbasierten Medizin“ – Vorschlag Zeitschrift Evidenz Fortbildung Qualität Gesundheitswesen 104: 653–660.
Raspe H (2011): Der „allgemein anerkannte Stand der medizinischen Erkenntnisse“ – das Konzept der Evidence-Based Medicine“. Gesundheitsrecht 10: 449–459.
Sackett DL (1979): Bias in analytic research. Journal Chronic Diseases 32: 51–63.
Sackett DL, Rosenberg WMC, Gray JAM et al. (1996): Evidence-based medicine: what it is and what it isn’t. British Medical Journal 312: 71–72.
Shepherd J, Blauw GJ, Murphy MB et al. (1999): The design of a prospective study of pravastatin in the elderly at risk (PROSPER). American Journal Cardiology 84: 1192–1197.
Shepherd J, Blauw GJ, Murphy MB et al. (2002): Pravastatin in elderly individuals at risk of vascular disease (PROSPER): a randomised controlled trial. Lancet 360: 1623–1630.
Stoll S, Roelcke V, Raspe H (2005): Gibt es eine deutsche Vorgeschichte der Evidenz-basierten Medizin? Deutsche Medizinische Wochenschrift 130 (30): 1781–1784.
Thorpe KE, Zwarenstein M, Oxman AD et al. (2009): A pragmatic-explanatory continuum indicator summary (PRECIS): a tool to help trial designers. Journal Clinical Epidemiology 62: 464–475.
Thompson RP (2010): Causality, mathematical models and statistical association: dismanteling evidence-based medicine. Journal Evaluation Clinical Practice 16: 267–275.
Thompson RP (2011): Causality, theory and medicine. In: McKay Illari P, Russo F, Williamson J (eds.): Causality in the sciences. Oxford et al.: Oxford University Press, S. 25–44.
Vandenbroucke J (1996): Evidence-based medicine and „Mèdicine d’Observation”. Journal Clinical Epidemiology 49: 1335–1338.
Vandenbroucke J, de Craen A (2001): Alternative medicine: a “mirror image” for scientific reasoning in conventional medicine. Annals Internal Medicine 135: 507–513.
Wegscheider K (2009): Übertragung von Studienergebnissen auf den Versorgungsalltag: Beitrag unterschiedlicher qualitativer und quantitativer Forschungsansätze. Zeitschrift für Evidenz, Forbildung und Qualität im Gesundheitswesen 103: 381–387.
Wunderlich KA (1851): Ein Plan zur festeren Begründung der therapeutischen Erfahrung. Jahrbücher der in- und ausländischen gesammten Medizin. 71: 106–111.
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Raspe, H. (2013). Wirksamkeit, Nutzenchancen und Schadenrisiken medizinischer Interventionen. In: Schmitz-Luhn, B., Bohmeier, A. (eds) Priorisierung in der Medizin. Kölner Schriften zum Medizinrecht, vol 11. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-35448-9_2
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