Skip to main content

Rehabilitation

  • Chapter
  • First Online:
Uroonkologie
  • 2904 Accesses

Zusammenfassung

Rehabilitation im Sinne einer Wiederbefähigung zur Teilhabe am gesellschaftlichen Leben nach Krankheit, Operation oder Trauma ist ein ganz wesentlicher Bestandteil der Therapie. Dieses Kapitel diskutiert die allgemeinen Grundlagen wie etwas Kostenträger, Bestandteile, therapeutische Prinzipien etc. der Rehabilitation. Im Speziellen wird auf Harninkontinenz sowie die erektile Dysfunktion resp. Sexualität ausführlich eingegangen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 229.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

Literatur zu ▶ Abschn. 6.1

  • Bahlajani G, Raina R, Jones JS et al. (2010) Early intervention with phosphodiesterase-5 inhibitors after prostate brachytherapy improves subsequent erectile function. BJU Intern 106:1524–1527

    Google Scholar 

  • Balderson N, Towell T (2003) The prevalence and predictors of psychological distress in men with prostate cancer who are seeking support. Br J Health Psychol 8(Pt 2): 125–134

    PubMed  Google Scholar 

  • Bauer RM, Bastian PJ, Gozzi C, Stief C (2009) Postprostatectomy incontinence: All about diagnosis and management. Eur Urol 55: 322–333

    PubMed  Google Scholar 

  • Baumann FT, Schüle K (2008) Bewegungstherapie und Sport bei Krebs: Leitfaden für die Praxis. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln

    Google Scholar 

  • Borrusch H, Müller G, Otto U (2011a) Harninkontinenz nach radikaler Prostatektomie? Haben ältere Patienten ein erhöhtes Risiko? Urologe 50: 457–461

    CAS  Google Scholar 

  • Borrusch H, Müller G, Otto U (2011b) Wert und Risiko der Erhaltung der neurovaskulären Bündel bei radikaler Prostatektomie. DGU-Kongress Abstr, p 15

    Google Scholar 

  • Buse S, Reitz A, Haverkamp A, Hohenfellner M (2007) Konservative Therapie der männlichen Belastungsinkontinenz. Urologe 46: 240–243

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Cornu JN, Merlet B, Ciofu C et al. (2010) Duloxetine for mild to moderate postprostatectomy incontinence: Preliminary results of a randomised, placebo-controlled trial. Eur Urol 59: 148–154

    PubMed  Google Scholar 

  • Cramp F, Byron-Daniel J (2012) Exercise for the management of cancer-related fatigue in adults. Cochrane Database Syst Rev 11: CD006145 [doi: 10.1002/14651858.CD006145.pub3]

    Google Scholar 

  • Davidson BJ, Alan I, So S (2007) Larry Goldenberg: Quality of life, sexual function and decisional reget at 1 year after surgical treatment for localized prostate cancer. BJU Intern 100: 780–785

    Google Scholar 

  • Delbrück H (2003) Krebsnachbetreuung – Nachsorge, Rehabilitation und Palliation. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  • Deutsche Gesellschaft für Urologie e. V. (2011) Interdisziplinäre Leitlinie der Qualität S3 zur Früherkennung, Diagnose und Therapie der verschiedenen Stadien des Prostatakarzinoms, S 200–205

    Google Scholar 

  • Dombo O, Grosemans P, Hoffmann W, Otto U (1998) Rehabilitation der postoperativen Streßinkontinenz beim Mann nach radikaler Prostatovesikulektomie und Zystoprostatetkomie. Dissertation, Univ Hamburg

    Google Scholar 

  • Dombo O, Otto U (2004) Stress-Inkontinenz beim Mann: Anatomische und funktionelle Besonderheiten. J Urol Gynaecol 1: 7–12

    Google Scholar 

  • Dombo O, Otto U (2005) Lebensqualität nach radikalchirurgischen urologischen Eingriffen im Becken und die Bedeutung der Rehabilitation. Urologe A 44 (1): 11–28

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Dorschner W, Stolzenburg JU, Neuhaus J (2001) Anatomische Grundlagen der Harninkontinenz. Urologe A 40 (3): 223–33

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Filocamo MT, Li Marzi V, Del Popolo G et al. (2005) Effectiveness of early pelvic floor rehabilitation treatment for post-prostatectomy incontinence. Eur Urol 48: 734–738

    PubMed  Google Scholar 

  • Goldstein I, Feldman MI, Deckers PJ et al. (1984) Radiation-associated impotence: A clinical study of its mechanism. JAMA 251: 903

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gralla O, Buchser M, Haas F et al. (2008) „Fast-track” bei laparoskopisch radikaler Prostatektomie. Urologe 47: 712–717

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Heinzer H, Heuer R, Nordenflycht O et al. (2005) Radikale retropubische „Fast-track-Prostatektomie“. Erste Erfahrungen mit einem interdisziplinären, multimodalen Behandlungskonzept zur Beschleunignung der postoperativen Rehabilitation. Urologe 44: 1287–1294

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Herkommer K, Fuchs TA, Hautmann RE, Volkmer BG (2005) Radikale Prostatektomie bei Männern unter 56 Jahren mit Prostatakarzinom. Eine Krankheitskostenanalyse. Urologe 44: 1183–1188

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Herkommer K, Niespodziany S, Zorn C et al. (2006) Versorgung der erektilen Dysfunktion nach radikaler Prostatektomie in Deutschland. Einschätzung durch den Urologen vs. Patientenbefragung. Urologe 45: 336–342

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Herr HW (1994) Quality of life of incontinent men after radical prostatectomy. J Urol 151: 652–654

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hoffmann W, Liedke S, Dombo O, Otto U (2005) Die Elektrostimulation in der Therapie der postoperativen Harninkontinenz. Therapeutischer Nutzen unter Berücksichtigung der Lebensqualität. Urologe 44: 33–40

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Hoffmann W, Liedke S, Otto U (1999) Prospektive Studie mit Medroxyprogesteronacetat. PCA-Journal 1/99

    Google Scholar 

  • Hoffmann W, Liedke S, Otto U (2001) Video-endoscopic biofeedback sphincter training for therapy of postoperative urinary incontinence after radical surgery. ICI Abstrakt-Band, Paris, p 53

    Google Scholar 

  • Kälble T (2008) Behandlungsstrategien beim lokal fortgeschrittenen Prostatakarzinom. Urologe 47: 1403–1404

    PubMed  Google Scholar 

  • Kenfield SA, Stampfer MJ, Giovannucci E, Chan JM (2011) Physical activity and survival after prostate cancer diagnosis in the health professionals follow-up-study. J Clin Oncol 29 (6): 726–732

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Kirschner-Hermanns R, Klementz T, Haselhuhn A et al. (2011) Drangsymptomatik nach onkologisch erfolgreicher Prostatakarzinomtherapie. Urologe 50: 1412–1419

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Krauß O, Ernst J, Kauschke M et al. (2006) Patienten nach Prostatektomie. Psychische Begleiterkrankungen, Behandlungsbedarf und Lebensqualität. Urologe 45: 482–488

    PubMed  Google Scholar 

  • Kruck P (2003) (im Auftrag der Deutschen Krebsgesellschaft und mit Beratung durch die Arbeitsgemeinschaften der Deutschen Krebsgesellschaft) Prinzipien der onkologischen Rehabilitation. Interdisziplinäre Leitlinie der Deutschen Krebsgesellschaft. Federführung: Arbeitsgemeinschaft Rehabilitation, Nachsorge und Sozialmedizin (ARNS). Erstellt 1997, überarbeitet 2003, Überprüfung geplant: 2006. Online publication unter http://leitlinien.org

  • Lev EL, Eller LS, Gejerman G et al (2010) Quality of life in men treated for localized prostate cancer: outcomes at 6 and 12 months. Support Care Cancer 17: 509–517

    Google Scholar 

  • Litwin MS, Gore JL, Kwan L et al. (2007) Quality of life after surgery, external beam irradiation, or brachytherapy for early-stage prostate cancer. Cancer 109:2239–47

    PubMed  Google Scholar 

  • Mehnert A, Lehmann C, Koch U (2006) Prävalenz und Diagnostik psychischer Störungen in der Onkologie. Onkologe 12: 18–26

    Google Scholar 

  • Montorsi F, Luigi G, Strambi L et al. (1997) Recovery of spontaneous erectile function after nerve-sparing radical retropubic prostatectomy with and without intracavernous injections of alprostadil: results of a prospective, randomized trial. J Urol 158: 1408–1410

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Montorsi F, Salonia A, Barbieri L et al. (2002) The subsequent use of i.c. alprostadil and oral sildenafil is more efficacious than sildenafil alone in nerve sparing radical prostatectomy patients. J Urol 167 Suppl: 279

    Google Scholar 

  • Montorsi F, Brock G, Lee J et al. (2008) Effect of nightly versus on demand vardenafil on recovery of erectile function in men following bilateral nerve-sparing radical prostatecctomy. Eur Urol 54: 924–931

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Müller G, Otto U (2008) Persistierende Postprostatektomieinkontinenz in der Rehabilitationsklinik. NRW-Urologenkongress Abstract V36

    Google Scholar 

  • Müller G, Otto U (2009) Ileum Neoblase 1998 und 2008 im Vergleich – was hat sich in 10 Jahren verändert? NRW-Urologenkongress Abstract V18

    Google Scholar 

  • Müller G, Borrusch H, Knop I, Otto U (2011a) Prostatastanzbiopsien. Optimale Analgesie, Komplikationen und Einfluss auf Outcomeparameter nach radikaler Prostatektomie. Urologe 50: 452–456

    Google Scholar 

  • Müller G, Borrusch H, Knop I, Otto U (2011b) Ergebnisse der urodynamischen Abklärung und der video-assistierten Urethrozystoskopie bei persistierender Harninkontinenz nach radikaler Prostatektomie. NRW-Urologenkongress Abstr PV50

    Google Scholar 

  • Nehra A, Hakim LS, Mulhall J et al. (1997) Radiation therapy for prostate cancer: penile hemodynamic and structural alterations. J Urol 157(4) Suppl 358

    Google Scholar 

  • Otto U (2005) Phönix aus der Asche. Einführung zum Thema Rehabilitation in der Urologie. Urologe A, 44:1, S. 7–10

    Google Scholar 

  • Otto U, Dombo O (2002) Patienten mit Prostatacarcinom. In: Arbeitsgemeinschaft für Krebsbekämpfung (Hrsg) Stationäre Rehabilitation bei Mamma-, Magen- und Prostatacarcinom. Multicenter-Studie zur Identifikation von Prädiktoren für die individuelle Rehabilitationsdauer und den langfristigen Rehabilitationserfolg. Roderer-Verlag, Regensburg. S 85–138

    Google Scholar 

  • Otto U, Grosemans P, Hoffmann W, Dombo O (1998) Rehabilitation in der urologischen Onkologie. Urologe B Suppl 1: 35–40

    Google Scholar 

  • Otto U, Hoffmann W, Grosemans P, Liedke S (1999) Einfluss von Trospiumchlorid auf die Harninkontinenz nach radikaler Prostatektomie. Ergebnisse einer prospektiven, randomisierten Studie. Vorgetragen in Dresden 1999

    Google Scholar 

  • Overgard M, Angelsen A, Lydersen S, Morkved S (2008) Does physiotherapist-guided pelvic floor muscle training reduce urinary incontinence after radical prostatectomy? A randomised controlled trial. Eur Urol 54: 438–448

    PubMed  Google Scholar 

  • Porena M, Mearini E, Mearini L et al. (2007) Voiding dysfunction after radical retropubic prostatectomy: More than external urethral sphincter deficiency. Eur Urol 52: 38–45

    PubMed  Google Scholar 

  • Raina R, Agarwal A, Zippe C (2002) Early use of vacuum constriction device following radical prostatectomy facilitates early sexual activity and potential return of erection. J Urol 167 Suppl: 279

    Google Scholar 

  • Rambhatla A, Kovanecz I, Ferrini M et al. (2008) Rationale for phospodiesterase 5 inhibitor use post-radical prostatectomy: experimental and clinical review. Int J Impot Res 20:30–34

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Reiners S, Kirschner-Hermanns R, Jakse G (2008) Einfluss der Anschlussheilbehandlung auf die Harninkontinenz nach radikaler Prostatektomie. NRW-Urologenkongress Abstract V37

    Google Scholar 

  • Richman EL, Kenfield SA, Stampfer MJ et al. (2011) Physical activity after diagnosis and risk of prostate cancer progression: data from the cancer of the prostate strategic urologic research endeavour. Cancer Res 71(11): 3889–3895

    PubMed Central  PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Salonia A, Gallina A, Zanni G et al. (2008) How much are patients interested in erectile dysfunction treatment after radical prostatectomy? Eur Urol 53: 462–464

    Google Scholar 

  • Schmitz-Dräger BJ, Lümmen G, Bismarck E et al. (2011) Sekundär- und Tertiärprävention urologischer Tumore. Urologe 50: 1283–1287

    PubMed  Google Scholar 

  • Schuntermann MF (2003) Grundsatzpapier der Rentenversicherung zur Internationalen Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit (ICF) der Weltgesundheitsorganisation (WHO). Deutsche Rentenversicherung 1–2/2003, S 52–59

    Google Scholar 

  • Segal RJ, Reid RD, Courneya KS et al. (2003) Resistance exercise in men receiving androgen deprivation therapy for prostate cancer. J Clin Oncol 21 (9): 1653–1659

    PubMed  Google Scholar 

  • Seger W (2002) Sozialmedizinische Betrachtungen. In: Arbeitsgemeinschaft für Krebsbekämpfung (Hrsg.): Stationäre Rehabilitation bei Mamma-, Magen- und Prostatacarcinom. Roderer Verlag, Regensburg, S 145

    Google Scholar 

  • Sommer F, Peters C, Klotz T, Michna H, Schoenenberger A, Engelmann U (2002) Sport und Bewegung in der Prävention urologischer Erkrankungen. Teil I: Uroonkologie und erektile Dysfunktion. Urologe B 42, Heft 4: 297–305

    Google Scholar 

  • Sperling H, Noldus J (2003) Prostatakarzinom und erektile Dysfunktion. Welche Therapie wann? Urologe A 42:10: 1351–1356

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Steginga SK, Occhipinti S, Dunn J, Gardiner RA, Yaxley J, Heathcote P (2004) Prospective study of men’s psychological and decision-related adjustment after treatment for localized prostate cancer. Urology 63 (4): 751–756

    PubMed  Google Scholar 

  • Teichmann JV (2002) Onkologische Rehabilitation: Evaluation der Effektivität stationärer onkologischer Rehabilitationsmassnahmen. Rehabilitation 41: S. 53–63

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Treiyer A, Anheuser P, Bütow Z, Steffens J (2011) A single center prospective study: Prediction of postoperative general quality of life, potency and continence after radical retropubic prostatectomy. J Urol 185: 1681–1685

    PubMed  Google Scholar 

  • Vahlensieck W, Gäck M, Gleißner J, Liedke S, Otto U, Sauerwein D, Schindler E, Schultheis H, Sommer F, Templin R, Zellner M (2005) Struktur- und Prozessqualität der stationären urologischen Rehabilitation. Urologe A 44 (1): 51–56

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • World Health Organization – WHO (1980) International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps (ICIDH), 1995 Dtsch Übersetzung von Matthesius R-G. Ullstein Mosby, Berlin

    Google Scholar 

  • World Health Organization – WHO (2001) International Classification of Functioning, Disability and Health. Genf (CH)

    Google Scholar 

  • Zettl S, Menges-Beutel A, Otto U (2005) Die Bedeutung der Psychoonkologie in der Rehabilitation in der urologischen Onkologie. Urologe A 44 (1): 29–32

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Literatur zu ▶ Abschn. 6.2

  • Ahlberg J, Edland C, Wikkelso C, Rosengren L, Fall M (2002) Neurological signs are common in patients with urodynamically verified idiopathic bladder overactivity. Neurourol Urodyn 21: 65–70

    PubMed  Google Scholar 

  • Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften AWMF (2003) Prinzipien onkologischer Rehabilitation – Interdisziplinäre Leitlinie der Deutschen Krebsgesellschaft. Federführung: Arbeitsgemeinschaft Rehabilitation, Nachsorge und Sozialmedizin (ARNS) – (Informationszentrum für Standards in der Onkologie – ISTO). AWMF-Leitlinien-Register: Nr. 032/005. Online publication unter: http://leitlinien.org. Erstellt Dezember 1997, überarbeitet Oktober 2003

  • Arbeitsgemeinschaft für Krebsbekämfpung der Träger der gesetzlichen Kranken- und Rentenversicherung im Lande Nordrhein-Westfalen, Sitz Bochum (Hrsg) (1992) Kampf dem Krebs. Heft 26: Urologische Tumoren – Nachsorgekliniken. Bochum

    Google Scholar 

  • Arbeitsgemeinschaft für Krebsbekämfpung der Träger der gesetzlichen Kranken- und Rentenversicherung im Lande Nordrhein-Westfalen, Sitz Bochum (Hrsg) (2002) Stationäre Rehabilitation bei Mamma-, Magen- und Prostatacarcinom. Multicenter-Studie zur Identifikation von Prädiktoren für die individuelle Rehabilitationsdauer und den langfristigen Rehabilitationserfolg. Roderer-Verlag, Regensburg

    Google Scholar 

  • Balderson N, Towell T (2003) The prevalence and predictors of psychological distress in men with prostate cancer who are seeking support. Br J Health Psychol 8(Pt 2): 125–134

    PubMed  Google Scholar 

  • Bauer RM, Soljanik I, Füllhase C, Karl A, Becker A, Stief CG, Gozzi C (2011) Mid-time results for the retrolumminar transobturator sling-suspension for stress urinary incontinence after prostatectomy. BJU Int 108: 94–98

    PubMed  Google Scholar 

  • Bosch JL, Groen J (2000) Sacral nerve neuromodulationin the treament of patients with refractory motor urge incontinence: long-term results of a prospective longitudinal study. J Urol 163: 1219–1222

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Brito CG, Mulcahy JJ, Mitchell ME, Adams MC (1993) Use of a double-cuff AM 800 urinary sphincter for severe stress incontinence. J Urol 149: 283–285

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Bugel H, Pfister C, Sibert L, Cappele O, Khalaf A, Grise P (1999) Intraurethral Macroplastique injections in the treatment of urinary incontinence after prostatic surgery. Prog Urol 9: 1068–1076

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation BAR (1994) Rehabilitation Behinderter: Schädigung – Diagnostik – Therapie – Nachsorge. Dtsch Ärzte-Verlag, Köln

    Google Scholar 

  • Bundesarbeitsgemeinschaft für Rehabilitation BAR (2002) Rahmenempfehlungen zur ambulanten onkologischen Rehabilitation. Schriftenreihe der BAR, Frankfurt am Main

    Google Scholar 

  • Campbell SE, Glazener CM, Hunter KF, Cody JD, Moore KN (2012) Conservative management for postprostatectomy urinary incontinence. Cochrane Database Syst Rev 1: CD001843

    PubMed  Google Scholar 

  • Chai TC, Gray ML, Steers WD (1998) The incidence of a positive ice water test in bladder outlet obstructed patients: evidence for bladder neural plasticity. J Urol 160: 34–38

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Clemens JQ, Schuster TG, Konnak JW, McGuire EJ, Faerber GJ (2001) Revision rate after artificial urinary sphincter implantation for incontinence after radical prostatectomy: actuarial analysis. J Urol 166: 1372–1375

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Collado-Serra A, Rubio-Briones J, Puyol Payás M, Iborra Juan I, Ramón-Borja JC, Solsona Narbón E (2011) Postprostatectomy established stress urinary incontinence treated with duloxetine. Urology 78(2):261–6

    PubMed  Google Scholar 

  • Cornu JN, Merlet B, Ciofu C, Mouly S, Peyrat L, Sèbe P, Yiou R, Vallancien G, Debrix I, Laribi K, Cussenot O, Haab F (2011) Duloxetine for mild to moderate postprostatectomy incontinence: preliminary results of a randomised, placebo-controlled trial. Eur Urol 59 (1):148–54

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Crivellaro S, Singla A, Aggarwal N, Frea B, Kocjancic E (2008) Adjustable continence therapy (ProACT) and bone anchored male sling: Comparison of two new treatments of post prostatectomy incontinence. Int J Urol 10:910–4

    Google Scholar 

  • Cruz F, Guimaraes M, Silva C, Rio ME, Coimbra A, Reis M (1997) Desensitization of bladder sensory fibers by intravesical capsaicin has long lasting clinical and urodynamic effects in patients with hyperactive or hypertensive bladder dysfunction. J Urol 157: 585–58

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Davidson PJ, van den Ouden D, Schroeder FH (1996) Radical prostatectomy: prospective assessment of mortality and morbidity. Eur Urol 29: 168–173

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Davidson PJ, van den Ouden D, Schroeder FH (1996) Radical prostatectomy: prospective assessment of mortality and morbidity. Eur Urol 29: 168–173

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Delbrück H, Rübben H (Hrsg) (1993) Krebsnachsorge und Rehabilitation. Band 4: Prostatakarzinom. Zuckschwerdt, München

    Google Scholar 

  • Delbrück H. (2003) Krebsnachbetreuung – Nachsorge, Rehabilitation und Palliation. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  • Deutsche Krebsgesellschaft DKG (1997) Qualitätssicherung in der Onkologie. Standards und Qualitätskriterien in der onkologischen Rehabilitation, Bd 7.1. Delbrück H (Hrsg) Krebsnachsorge und Rehabilitation. Zuckschwerdt, München

    Google Scholar 

  • Di Marco DS, Elliot DS (2003) Tandem cuff artificial urinary sphincter as a salvage procedure following failed primary sphincter placement for the treatment of post-prostatectomy incontinence. J Urol 170: 1252–125

    Google Scholar 

  • DIMDI Köln (2004) Internationale Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit. Vorläufige Endfassung (final draft) der deutschen Version der ICF der WHO von 2001, erarbeitet von einem internationalen deutschsprachigen Arbeitskreis, koordiniert von Schuntermann, MF [online publication http://www.dimdi.de/static/de/classic/ICF/icf_dimdi_final draft_1.pdf]

  • Dmochowski RR, Miklos JR, Norton PA, Zinner NR, Yalcin I, Bump RC (2003) Duloxetine vs. placebo for the treatment of North American Women with stress urinary incontinence. J Urol 170: 1259

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Dombo O, Otto U (2005) Lebensqualität nach radikalchirurgischen urologischen Eingriffen im Becken und die Bedeutung der Rehabilitation. Urologe A 44 (1): 11–28

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Dombo O, Grosemans P, Hoffmann W, Otto U (1997) Rehabilitation der postoperativen Streßinkontinenz beim Mann nach radikaler Prostatovesikulektomie und Zystoprostatetkomie. Selbstverlag Klinik Quellental, Bad Wildungen

    Google Scholar 

  • Elliot DS, Barrett DM (1998) Mayo-Clinic long-term analysis of the functional durability of ther AMS 800 artificial urinary sphincter: a review of 323 cases. J Urol 159: 1206–1208

    Google Scholar 

  • Filocamo MT, Li Marzi V, Del Popolo G, Cecconi F, Marzocco M, Tosto A, Nicita G (2005) Effectiveness of early pelvic floor rehabilitation treatment for post-prostatectomy incontinence. Eur Urol 48:734–8

    PubMed  Google Scholar 

  • Filocamo MT, Li Marzi V, Del Popolo G, Cecconi F, Villari D, Marzocco M, Nicita G (2007) Pharmacologic treatment in postprostatectomy stress urinary incontinence. Eur Urol 51:1559–64

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Fulford et al. (1997) Fulford SC, Sutton C, Bales G, Hickling M, Stephenson TP (1997) The fate of the modern artificial urinary sphincter with a follow-up of morethan 10 years. Br J Urol 79: 713–71

    Google Scholar 

  • Glazener C, Boachie C, Buckley R, Cochran C, Dorey G, Grant A, Hagen S, Kilonzo M, McDonald A, McPherson G, Moore K, Norrie J, Ramsay C, Vale L, N’Dow J (2011) Ueinary incontinence in men after formal one-to-one pelvic floor muscle training following radical prostatectomy or transurethral resection of the prostate (MAPS): two parallel randomised controlled studies. Lancet 378: 328–37

    PubMed  Google Scholar 

  • Gomha MA, Boone TB (2002) Artificial urinary sphincter for post-prostatectomy incontinence in men who had prior radiotherapy: a risk and outcome analysis. J Urol 167: 591–59

    PubMed  Google Scholar 

  • Gozzi C, Bauer RM, Becker AJ, Schorsch I, May F, Rehder P, Stief CG, Bastian PJ (2008b) Functional retrourethral sling. A change of paradigm in the treatment of stress incontinence after radical prostatectomy. Urologe A 47:1224–8

    CAS  Google Scholar 

  • Gozzi C, Becker AJ, Bauer R, Bastian PJ (2008a) Early results of transobturator sling suspension for male urinary incontinence following radical prostatectomy. Eur Urol 54:960–1

    Google Scholar 

  • Gousse et al. (2001) Gousse AE, Madjar S, Lambert MM, Fishman IJ (2001) Artificial urinary sphincter for post-radical prostatectomy urinary incontinence: long-term subjective results. J Urol 166: 1755–1758

    Google Scholar 

  • Herschorn S (2008) The artificial urinary sphincter is the treatment of choice for post-radical prostatectomy incontinence. Can Urol Assoc J 2:536–9

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Hoda MR, Primus G, Schumann A, Fischereeder K, von Heyden B, Schmid N, Moll V, Hamza A, Karsch JJ, Steinbach F, Brössner C, Bauer W, Fornana P (2012) Treatment of stress urinary incontinence aftr radical prostatectomy: Adjustable transobturator male system-results of a prospective multicenter observational study. Der Urologe PMID 22836942

    Google Scholar 

  • Hoffmann W, Liedke S, Otto U (1999) Prospektive Studie mit Medroxyprogesteronacetat. PCA-Journal 1/99

    Google Scholar 

  • Hoffmann W, Liedke S, Otto U (2001) Video-endoscopic biofeedback sphincter training for therapy of postoperative urinary incontinence after radical surgery. ICI Abstrakt-Band 2001, Paris, p 53

    Google Scholar 

  • Huebner WA, Schlarp O (2005) Treatment of incontinence after prostectomy using a new minimally invasive device: adjustable continence therapy. BJU Int 96: 587–59

    Google Scholar 

  • Huang G, Lepor H (2006) Factors predisposing to the development of anastomotic strictures in a single-surgeon series of radical retropubic prostatectomies. BJU Int 97:255–8

    PubMed  Google Scholar 

  • Kaufmann JJ (1970) A new operation for male incontinence. Surg Gynecol Obstet 131: 295–299

    Google Scholar 

  • Kaufmann JJ (1972) Surgical treatment of post-prostatectomy incontinence: use of the penile crura to compress the bulbous uethra. J Urol 107: 293–297

    Google Scholar 

  • Kaufmann JJ (1973) Treatment of post-prostatecomy urinary incontinence using a silicone-gel prosthesis. Br J Urol 45: 646–653

    Google Scholar 

  • Kruck P (2003) (im Auftrag der Deutschen Krebsgesellschaft und mit Beratung durch die Arbeitsgemeinschaften der Deutschen Krebsgesellschaft) Prinzipien der onkologischen Rehabilitation. Interdisziplinäre Leitlinie der Deutschen Krebsgesellschaft. Federführung: Arbeitsgemeinschaft Rehabilitation, Nachsorge und Sozialmedizin (ARNS). Erstellt 1997, überarbeitet 2003, Überprüfung geplant: 2006. Online publication unter http://leitlinien.org

  • Kulaksizoglu H, Toktas G, Kulaksizoglu IB, Aglamis E, Unluer E (2002) When should quality of life be measured after radical cystectomy? Eur Urol 42 (4): 350–355

    PubMed  Google Scholar 

  • Kuznetsov DD, Kim HL, Patel RV, Sterinberg GD, Bakes GT (2000) Comparison of artificial urinary sphincter and collagen for the treatment of postprostatectomy incontinence. Urology 56: 600–603

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Leach GE, Trockman B, Wong A, Hamilton J, Haab F, Zimmern PE (1996) Post-prostatectomy incontinence: urodynamic findings and treatment outcomes. J Urol 155: 1256–1259

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Litwiller SE, Kim KB, Fone PD, White RW, Stone AR (1996) Post-prostatectomy incontinence andthe artificial urinary sphincter: a long-term study of patient-stisfaction and criteria for success. J Urol 156: 1975–1980

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Luboldt HJ, Otto T, Suhr J, Goebel PJ, Krege S, Rübben H (2002) Komplementärmedizin des Harnblasenkarzinoms. Ergebnisse der Studiengruppe des Westdeutschen Tumorzentrums. Urologe B 42, Heft 4: 293–296

    Google Scholar 

  • Madjar S, Jacoby K, Gilberti C (2001) Bone anchored sling for the treatment of post-prostatectomy incontinence. J Urol 165: 72–76

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Majoros A, Bach D, Keszthelyi A, Hamvas A, Romics I (2006) Urinary incontinence and voiding dysfunction after radical retropubic prostatectomy (prospective urodynamic study). Neurourol Urodyn 25:2–7

    PubMed  Google Scholar 

  • Manunta A, Guille F, Patard JJ, Lobel B (2000) Artificial sphincter insertion aftr radiotherapy: Is it worthwhile? BJU Int 85: 490–492

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Martinez-Salamanca JI, Allonga Almagro A (2007) Radical Prostatectomy: open, laparoscopic and robotic. Actas Urol Esp 31: 316–27

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Montorsi F, Luigi G, Strambi L et al. (1997) Recovery of spontaneous erectile function after nerve-sparing radical retropubic prostatectomy with and without intracavernous injections of alprostadil: results of a prospective, randomized trial. J Urol 158: 1408–1410

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Montorsi F, Salonia A, Barbieri L et al. (2002) The subsequent use of i.c. alprostadil and oral sildenafil is more efficacious than sildenafil alone in nerve sparing radical prostatectomy patients. J Urol 167 Suppl: 279

    Google Scholar 

  • Opsomer

    Google Scholar 

  • Otto U (2005) Phönix aus der Asche. Einführung zum Thema Rehabilitation in der Urologie. Urologe A, 44:1, S. 7–10

    Google Scholar 

  • Otto U, Dombo O (2002) Patienten mit Prostatacarcinom. In: Arbeitsgemeinschaft für Krebsbekämpfung (Hrsg) Stationäre Rehabilitation bei Mamma-, Magen- und Prostatacarcinom. Multicenter-Studie zur Identifikation von Prädiktoren für die individuelle Rehabilitationsdauer und den langfristigen Rehabilitationserfolg. Roderer-Verlag, Regensburg, S 85–138

    Google Scholar 

  • Otto U, Grosemans P, Hoffmann W, Dombo O (1998) Rehabilitation in der urologischen Onkologie. Urologe B Suppl 1: 35–40

    Google Scholar 

  • Otto U, Hoffmann W, Grosemans P, Liedke S (1999) Einfluss von Trospiumchlorid auf die Harninkontinenz nach radikaler Prostatektomie. Ergebnisse einer prospektiven, randomisierten Studie. Vorgetragen in Dresden 1999

    Google Scholar 

  • Parsons JK, Marschke P, Maples P, Walshh PC (2004) Effect of methylprednisolone on return of sexual function after radical retropubic prostatectomy. Urology 64: 987–90

    PubMed  Google Scholar 

  • Perez LM, Webster GD (1992) Successful outcome of artificial urinary sphincters in men with post-prostatectomy urinary incontinence despite adverse implantation features. J Urol 148: 1166–1170

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Poon SA, Silberstein JL, Savage C, Maschino AC, Lowrance WT, Sandhu JS (2012) Surgical practice patterns for male urinary incontinence: analysis of case logs from certifying American urologists. J Urol 188 (1):205–10

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Porena M, Mearini E, Mearini L, Vianello A, Giannantoni A (2007) Voiding dysfunction after radical retropubic prostatectomy: more than external urethral sphincter deficiency. Eur Urol 52:38–45

    PubMed  Google Scholar 

  • Raina R, Agarwal A, Zippe C (2002) Early use of vacuum constriction device following radical prostatectomy facilitates early sexual activity and potential return of erection. J Urol 167 Suppl: 279

    Google Scholar 

  • Romano S, Metrebian SE, Vaz F, Muller V, D’Ancona CA, Costa DE, Souza FA, Nakamura F (2006) An adjustable male sling for treating urinary incontinence after prostatectomy: a phase III multicentre trial. BJU Int 97:533–9

    PubMed  Google Scholar 

  • Roupret M, Misrai V, Gosseine PN, Bart S, Cour F, Chartier-Kastler E (2011) Management of stress urinary incontinence following prostate surgery with minimally invasive adjustable continence balloon implants: functional resultsfrom a single center prospective study. U Urol 186: 198–203

    Google Scholar 

  • Schaeffer AJ, Clemens JQ, Ferrari M, Stamey TA (1998) The male bulbo-urethral sling-procedure for post-radical prostatectomy incontinence. J Urol 159: 150–1515

    Google Scholar 

  • Schmid L, Delbrück H, Bartsch HH, Kruck P (2000) Zur Strukturqualität in der onkologischen Rehabilitation. Rehabilitation 39: 350

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Schmid L, Zellmann K, Liedl B, Clemm C, Weber B (2003) Rehabilitation. In: Lieds B (Hrsg) Manual des Tumorzentrums München der Ludwig-Maximilians-Universität und der Technischen Universität: Empfehlungen zur Diagnostik, Therapie und Nachsorge. Band „Urogenitale Tumoren“, 3. überarb. Aufl. Zuckschwerdt, München, S 159–166

    Google Scholar 

  • Schmidt RA, Jonas U, Oleson KA (1999) Sacral nerve stimulation for treatment of refractory urinary urge incontinence. J Urol 162: 352–357

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Scholz M, Strum S (1999) Letter to the editor. J Urol 161: 1914–1915

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Schreiter F (1985) Bulbar artificial sphincter. Eur Urol 11: 294–299

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Schroeder A, Abrams P, Andersson KE et al. (2010) Guidelines on Urinary Incontinence. In (ed) AG (ed) EAU Guidelines. European Association of Urology 11–28

    Google Scholar 

  • Schubert-Fritschle G, Weißbach L, Hölzel D (2005) Nachsorge oder keine Nachsorge – das ist hier die Frage! Urologe 44, Heft 9: 991–996

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Schuntermann MF (1996) Die internationale Klassifikation der Impairments, Disabilities und Handicaps ICIDH – Ergebnisse und Probleme. Rehabilitation 35: S. 6–13

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Schuntermann M (2003) Grundsatzpapier der Rentenversicherung zur Internationalen Klassifikation der Funktionsfähigkeit, Behinderung und Gesundheit (ICF) der Weltgesundheitsorganisation (WHO). Deutsche Rentenversicherung 1–2/2003, S 52–59

    Google Scholar 

  • Scott FB (1978) The artificial sphincter in the management of incontinence in the male. Urol Clin North Am 5: 375

    Google Scholar 

  • Seger W (2002) Sozialmedizinische Betrachtungen. In: Arbeitsgemeinschaft für Krebsbekämpfung (Hrsg) Stationäre Rehabilitation bei Mamma-, Magen- und Prostatacarcinom. Roderer Verlag, Regensburg, S 145

    Google Scholar 

  • Shamliyan TA, Wyman JF, Ping R, Wilt TJ, Kane RL (2009) Male urinary incontinence: prevalence, risk factors, and preventive interventions. Rev Urol 11:145–65

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  • Siegel SW, Richardson DA, Miller KL (1997) Pelvic floor electrical stimulation for the treatment of of urge and mixed urinary incontinence in women. Urology 50: 934–940

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Skinner EC, Skinner DG, Stein JP (2012) Orthotopic urinary diversion. In: Campbell-Walsh (ed) Urology, 10th edn. Elsevier-Saunders. Philadelphia, p 2479

    Google Scholar 

  • Sommer F, Peters C, Klotz T, Michna H, Schoenenberger A, Engelmann U (2002) Sport und Bewegung in der Pravention urologischer Erkrankungen. Teil I: Uroonkologie und erektile Dysfunktion. Urologe B 42, Heft 4: 297–305

    Google Scholar 

  • Sousa-Escandón A, Rodríguez Gómez JI, Uribarri González C, Marqués-Queimadelos A (2004) Externally readjustable sling for treatment of male stress urinary incontinence: points of technique and preliminary results. J Endourol 18:113–8

    PubMed  Google Scholar 

  • Sperling H, Noldus J (2003) Prostatakarzinom und erektile Dysfunktion. Welche Therapie wann? Urologe A 42:10: 1351–1356

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Steginga SK, Occhipinti S, Dunn J, Gardiner RA, Yaxley J, Heathcote P (2004) Prospective study of men’s psychological and decision-related adjustment after treatment for localized prostate cancer. Urology 63 (4): 751–756

    PubMed  Google Scholar 

  • Stolzenburg JU, Rabenalt R, Do M et al. (2008) Endoscopic extraperitoneal radical prostatectomy: the University of Leipzig experience of 2000 cases. J Endourol 22:2319–25

    PubMed  Google Scholar 

  • Sutherst J, Brown M et al. (1981) Assessing the severity of urinary incontinence in women by weighing perineal pads. Lancet 1 (8230): 1128–30

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Teichmann JV (2002) Onkologische Rehabilitation: Evaluation der Effektivität stationärer onkologischer Rehabilitationsmassnahmen. Rehabilitation 41: S. 53–63

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Temml C, Haidinger G, Schmidbauer J, Schatzl G, Madersbacher S (2000) Urinary incontinence in both sexes: prevalence rates and impact on quality of life and sexual life. Neurourol Urodyn 19: 259–61

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Tewari A, Jhaveri J, Rhao S, et al (2008) Total reconstruction of the urethro-vesical junction. BJU Int 101: 871–77

    PubMed  Google Scholar 

  • Ulrich NF, Comiter CV (2004) The male sling for stress urinary incontinence: urodynamic and subjective assessment. J Urol 172: 204–206

    Google Scholar 

  • Vahlensieck W, Gäck M, Gleißner J, Liedke S, Otto U, Sauerwein D, Schindler E, Schultheis H, Sommer F, Templin R, Zellner M (2005) Struktur- und Prozessqualität der stationären urologischen Rehabilitation. Urologe A 44 (1): 51–56

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Verband Deutscher Rentenversicherungsträger VDR (Hrsg) (2000) Das Qualitätssicherungsprogramm der gesetzlichen Rentenversicherung in der medizinischen Rehabilitation. Instrumente und Verfahren. DRV-Schriften, Bd 18

    Google Scholar 

  • Weißbach L, Dieckmann KP (2005) Urologische Tumornachsorge – warum und wie? Urologe 44, Heft 9: 989–990

    PubMed  Google Scholar 

  • World Health Organization – WHO (1980) International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps (ICIDH), 1995 Dtsch Übersetzung von Matthesius R-G. Ullstein Mosby, Berlin

    Google Scholar 

  • World Health Organization – WHO (2001) International Classification of Functioning, Disability and Health. Genf (CH)

    Google Scholar 

  • Yao J, Hirschhorn AD, Mungovan SF, Patel MI (2012) Preoperative pelvic floor physiotherapy improves continence following radical prostatectomy, abstr. 182, ICS Int Congress Bejing

    Google Scholar 

  • Zettl S, Menges-Beutel A, Otto U (2005) Die Bedeutung der Psychoonkologie in der Rehabilitation in der urologischen Onkologie. Urologe A 44 (1): 29–32

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Literatur zu ▶ Abschn. 6.3

  • Brock G, Taylor T, Seger M, Vardenafil Prospect Group Canada (2002) Efficacy and tolerability of vardenafil in men erectule dysfunction following radical prostatectomy. Eur Urol Suppl 1: 152

    Google Scholar 

  • Carson C, Lue T (2005) Phosphodiesterase type 5 inhibitors for erectile dysfunction. BJU 96: 257–280

    CAS  Google Scholar 

  • Carson C, Mulcahy J., Govier F (2000) AMS 700CX study group. Efficacy, safety and patient satisfaction outcomes of the ams 700cx inflatable penile prosthesis: results of a long-term multicenter study. J Urol 164: 376–380

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Chartier-Kastler E, Amar E, Chevallier D, Montaigne O, Coulange C, Joubert JM, Giuliano F (2008) Does management of erectile dysfunction after radical prostatectomy meet patients’ expectations? Results of a national survey (REPAIR) by the French Urological Association. J Sex Med 693–704

    Google Scholar 

  • Chen J, Mabjeesh N, Greenstein A (2002) Sildenafil versus vacuum erection device: Patient preference. J Urol 166: 1779–1781

    Google Scholar 

  • Cookson M, Nadig P (1993) Long-term results with vacuum constriction device. J Urol 149 290–294

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Costabile R, Spevak M, Fishman I, Govier F, Hellstreom W, Shabsigh R, Nemo K, Rapport J,. Tam P, Weldon K, Gesundheit N (1998) Efficacy and safety of transurethral alprostadil in patients with erectile dysfunction following radical prostatectomy. J Urol 160: 1325–1328

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Gallo L, Perdonã S, Autorino R, Celentano E, Menna L, Di Lorenzo G, Gallo A (2005) Recovery of erection after pelvic urologic surgery: our experience Int J Impot Res 17 (6): 484–493

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Heaton J, Dean J, Sleep D (2002) Sequential administration enhances the effect of apomorphine in men with erectile dysfunction. Int J Impot Res 14: 61–64

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Herkommer K, Niespodziany S, Zorn C, Gschwend J, Volkmer B (2005) Versorgung der erektilen Dysfunktion nach radikaler Prostatektomie in Deutschland Einschätzung durch den Urologen vs. Patientenbefragung. Urologe, online Publikation 12–27 (Dezember)

    Google Scholar 

  • Meulemann E, Mulders P (2003) Erectile function after radical prostatectomy: A Review. Eur Urol 43: 95–102

    Google Scholar 

  • McCullough A (2002) Prevention and management of erectile dysfunction after radical prostatectomy. Urol Clin North Am 28: 613–627

    Google Scholar 

  • Meyer JP, Gillatt D, Lockyer R, MacDonagh R (2003) The effect of erectile dysfunction on the qaulity of life of men after radical prostatectomy. BJU 92: 929–931

    Google Scholar 

  • Montorsi F, Luigi G,. Strambi L, Da Pozzo L, Nava L, Barbieri L, Rigatti P, Pizzini G, Miani A (1997) Recovery of spontaneous erectile function after nerve-sparing radical retropubic prostatectomy with and without early intracavernous injections of alprostadil: results of a prospective, randomized trial. J Urol 158: 1408–1410

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Montorsi F, Salonia A, Barbieri L, Tommaso M, Zanoni M, Raber M, Bua L, Cestari A, Guazzoni G, Rigatti P (2002) The subsequent use of i.c. alprostadil and oral sildenafil is more efficacious than sildenafil alone in nerve sparing radical prostatectomy patients. J Urol 167 (Suppl): 279

    Google Scholar 

  • Montorsi F, Nathan H, McCullough A (2004) Tadalafil in the treatment of erectile dysfunction following bilateral nerve sparing radical retropubic prostatectomy: a randomized, double-blind placebo controlled trial. J Urol 172: 1036–1041

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Montorsi F, Brock G, Lee J, Shapiro J, van Poppel H, Graefen M, Stief C (2008) Effect of nightly versus on-demand vardenafil on recovery of erectile function in men following bilateral nerve-sparing radical prostatectomy. Eur Urol 924–931

    Google Scholar 

  • Mydlo JH, Viterbo R, Crispen P (2005) Use of combined intracorporeal injection and a phosphodiesterase-5-inhibitor therapy for men with a suboptimal response to sildenaffil and /or vardenafil monotherapy after radical retropubic prostatectomy. BJU 95: 843–846

    CAS  Google Scholar 

  • Noldus J, Michl U, Graefen M, Haese A, Hammerer P, Huland H (2002) Patient-reported sexual function after nerve-sparing radical retropubic prostatectomy. Eur Urol 42: 118–24

    PubMed  Google Scholar 

  • Podlasek C, Gonzalez C, Zelner D, Jiang H, McKenna K, McVary K (2001) Analysis of NOS isoform changes in a post radical prostatectomy model of erectile dysfunction. Int J Impot Res 13: 1–15

    Google Scholar 

  • Rabbani F, Stapleton A, Kattan M, Wheeler T, Scardino P (2000) Factors predicting recovery of erections after radical prostatectomy. J Urol 164: 1929–1934

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Raina R, Agarwal A, Zippe C (2002) Early use of vacuum constriction device following radical prostatectomy facilitates early sexual activity and potential return of erection. J Urol 167 (Suppl): 279

    Google Scholar 

  • Raina R, Nelson D, Agarwal A, Lakin M, Klein E, Zippe C (2002b) Long-term efficacy of sildenafil citrate following radical prostatectomy: 3 year follow-up. J Urol Suppl 167: 279

    Google Scholar 

  • Rodriguez Vela L, Gonzalvo Ibarra A, Bono Arino A, Benejam Gual J, Guesta Presedo J, Rioja Sanz L (1997) Erectile Dysfunction after radical prostatectomy etiopathology and treatment. Acta Urol Esp 21: 909–921

    CAS  Google Scholar 

  • Salonia A, Gallina A, Zanni G, Briganti A, Dehó F, Saccà A, Suardi N, Barbieri A, Guazzoni G, Rigatti P, Montorsi F (2008) Acceptance of and discontinuitation rate from erectile dysfunction oral treatment in patients following bilateral nerve-sparing radical prostatectomy. Eur Urol 2008: 564–570

    Google Scholar 

  • Schmeller N, Keller H, Janetschek G (2007) Head-to-head comparison of retropubic, perineal and laparoscopic radical prostatectomy Int J Urol 14 (5): 402–405

    PubMed  Google Scholar 

  • Schroeder-Printzen I, Schroeder-Printzen J, Hauck E, Weidner W (2005) Kosten einer Fertilitäts- und ED-Therapie. Urologe 44: 1179–1182

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Sperling H, Noldus J (2003) Prostatakarzinom und Erektile Dysfunktion – welche Therapie wann? Urologe A 42: 1351–1356

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Van Randenborgh H, Paul R, Breul J, Hartung R (2002) Do urologists treat erectile dysfuntion in patients after radical prostatectomy) Results of a questionnaire in 530 patients. J Urol 167 (Suppl): 282

    Google Scholar 

  • Weber D, Bieri S, Kurtz J, Miralbell R (1999) Prospective pilot study of sildenafil for treatment of postradiotherapy erectile dysfunciton in patients with prostate cancer. J Clin Oncol 17: 3444–3449

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Zippe C, Kedia A, Kedia K, Nelson D, Agarwal A (1998) Treatment of Erectile Dysfunction After Radical Prostatectomy With Sildenafil Citrate (Viagra). Urology 52: 963–966

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  • Zippe C, Jhaveri F, Klein E, Kedia S, Pasqualotto F, Kedia A, Agarwal A, Montague D, Lakin M (2000) Role of viagra after radical prostatectomy. Urology 55: 241–245

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2014 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Müller, G., Borrusch, H., Otto, U., Goepel, M., Sperling, H., Rübben, H. (2014). Rehabilitation. In: Rübben, H. (eds) Uroonkologie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-35032-0_6

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-35032-0_6

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-642-35031-3

  • Online ISBN: 978-3-642-35032-0

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics