Zusammenfassung
Gute Blutzuckerwerte bei gleichzeitig hoher Lebensqualität sind möglich, wenn eine aktive und optimistische Krankheitsbewältigung, eine gute soziale Unterstützung und eine vertrauensvolle Beziehung zum Hausarzt bzw. Diabetologen bestehen.
Diabetische Akutkomplikationen, Folge- und Begleiterkrankungen, mangelnde soziale Unterstützung, zwischenmenschliche Probleme, depressive oder bagatellisierende Krankheitsbewältigung, Depressivität und Ängste sowie chronischer Stress haben einen negativen Einfluss auf die Blutzuckerregulierung und die Lebensqualität und sollten im Rahmen einer umfassenden Betreuung angesprochen werden. Therapeutische Basismaßnahmen sind eine qualifizierte Diabetesschulung in Verbindung mit einer kontinuierlichen, empathischen ärztlichen Betreuung.
Bei schwerwiegenden Problemen der Krankheitsbewältigung, geringer sozialer Unterstützung, zwischenmenschlichen Problemen oder erhöhter Stressbelastung, die sich negativ auf die Diabetestherapie auswirken, sollten ergänzend gezielte psychoedukative Interventionen angeboten werden. Im Falle psychischer Komorbidität ist eine psychotherapeutische und/oder medikamentöse Therapie indiziert.
This is a preview of subscription content, log in via an institution.
Buying options
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Learn about institutional subscriptionsLiteratur
Aalto AM, Uutela A, Aro AR (1997) Health related quality of life among insulin-dependent diabetics: Disease-related and pychosocial correlates. Patient Educat Couns 30:215–225
Ahola AJ, Saraheimo M, Forsblom C, Hietala K, Sintonen H, Groop PH, FinDiane Study Group (2010) Health-related quality of life in patients with type 1 diabetes – association with diabetic complications (the FinDiane Study). Nephrol Dial Transplant 25:1903–1908
Alam R, Sturt J, Lall R, Winkley K (2009) An updated meta-analysis to assess the effectiveness of psychological interventions delivered by psychological specialist and generalist clinicians on glycaemic control and psychological status. Pat Educ Couns; 75:25–36
Albus C, Herpertz S, Hellmich M, Kramer-Tousaint E, Senf W, Köhle K (2002) Welche psychosozialen und medizinischen Faktoren sind bei erwachsenen Diabetikern mit hoher Lebenszufriedenheit und guter Stoffwechselregulierung verbunden? Ergebnisse unter Verwendung einer kombinierten Ergebnis-Variable. Diabetes und Stoffwechsel; 11:279–286
Ali S, Stone M, Skiner TC, Robertson N, Davies M, Khunti K (2010) The association between depression and health-related quality of life in people with type 2 diabetes: a systematic literature review. Diabetes Metab Res Rev; 26:75–89
Assal JP, Gfeller R, Kreinhofer M (1981) Stages of acceptance of diabeties. Their interference with treatment, and influence on the attitude of the healthcare team. Journ Annu Diabetol Hotel Dieu :223–35
Bair MJ, Brizendine EJ, Ackermann RT, Shen C, Kroenke K, Marrero DG (2010) Prevalence of pain and association with quality of life, depression and glycaemic control in patients with diabetes. Diabet Med 27:578–584
Blaum CS, Velez LV, Hiss RG, Halter JB (1997) Characteristics related to poor glycemic control in NIDDM patients in community practice. Diabetes Care 20:7
Böhm BO, Dreyer M, Fritsche A, Füchtenbusch M, Gölz S, Martin S (2011) Therapie des Typ-1-Diabetes S3-Leitlinie Therapie des Typ-1-Diabetes – Version 1.0; September
Bradley C, Gamsu DS (1994) Guidelines for encouraging psychological well-being: Report of a working group of the World Health Organisation regional office for Europe and International Diabetes Federation European region. St Vincent declaration action programme for diabetes. Diabet Med 11:510–516
Bretzel RG, Nuber U, Landgraf W, Owens DR, Bradley Linn CT (2008) Once-daily basal insulin Glargine vs thrice-daily prandial insulin lispro in people with type 2 diabetes on oral hypoglycaemic agents (APOLLO): an open randomised trial. Lancet 371:1073–1084
Chida Y, Hamer M (2008) An association of adverse psychosocial factors with diabetes mellitus: a meta-analytic review of longitudinal cohort studies. Diabetologia 51:2168–2178
Ciechanowski PS, Katon WJ, Russo JE, Walker EA (2001) The patient-provider relationship: attachment theory and adherence to treatment in diabetes. Am J Psychiatry 158:29–35
DCCT Research Group (1993) The effect of intensive treatment of diabetes on the development and progression of long term complications in insulin dependent diabetes mellitus. N Engl J Med 329:977–686
Fisher EB, Thorpe CT, DeVellis BM, DeVellis RF (2007) Healthy coping, negative emotions and diabetes management. A systematic review and appraisal. Diabetes Educator 33:1080–1103
Glasgow RE, Ruggiero L, Eakin EG, Dryfos J, Chobanian L (1997) Quality of life and associated characteristics in a large national sample of adults with diabetes. Diabetes Care 20:562–567
Glasgow RE, Toobert DJ (1988) Social environment and regimen adherence among type 2 diabetic patients. Diabetes Care 11:377–386
Hahl J, Hämäläinen H, Sintonen H, Simell T, Arinen S, Simell O (2002) Health-related quality of life in type 1 diabetes without or with symptoms of long-term complications. Quality of Life Research; 11:427–36
Hanestad BR (1993) Self-reported quality of life and the effect of different clinical and demographic characteristics in people with type 1 diabetes. Diabetes Res Clin Pract 19:139–149
Karlson B, Agarth CD (1994) Influence of intensified insulin regimen on quality of life and metabolic control in insulin-dependent diabetes mellitus. Diabetes Res Clin Pract 25:111–115
Kulzer B, Hermanns N, Ebert M, Kempe J, Kubiak T, Haak T (2002) Problembereiche bei Diabetes (PAID) – ein neues Meßinstrument zur Erfassung der emotionalen Anpassung an Diabetes. Diabetes und Stoffwechsel 11:144
Kulzer B, Albus C, Herpertz S, Kruse J, Lange K, Lederbogen F, Petrak F (2013). Evidenzbasierte Diabetes-Leitlinie DDG. Psychosoziales und Diabetes mellitus. (http://www.deutsche-diabetes-gesellschaft.de)
Lee YY, Lin JL (2011) How much dies rust really matter? A study of the longitudinal effects of trust and decision-making preferences on diabetic patient outcomes. Patient Educ Counsel 85:406–12
Matthaei S, Bierwirth R, Fritsche AA, Gallwitz B, Häring HU, Joost HG, Kellerer M, Kloos C, Kunt T, Nauck M, Schernthaner G, Siegel E, Thienel F (2009) Medikamentöse antihyperglykämische Therapie des Diabetes mellitus Typ 2. Update der Evidenzbasierten Leitlinie der Deutschen Diabetes-Gesellschaft. Diabetologie 4:32–64
Muthny FA (1989) Freiburger Fragebogen zur Krankheitsverarbeitung, FKV. Manual. Beltz Test GmbH, Weinheim
Osterberg L, Blaschke T (2005) Adherence to medication. N Engl J Med 353:487–97
Papelbaum M, Lemos HM, Duchesne M, Kupfer R, Moreira RO, Coutinho (2010) The association between quality of life, depressive symptoms and glycaemic control in a group of type 2 diabetes patients. Diabet Res Clin Pract 89:227–30
Pouwer F, Hermanns N (2009) Insulin therapy and quality of life. A review. Diabetes Metab Res Rev 25(1):S4–S10
Robertson SM, Stanley MA, Cully JA, Naik AD (2012) Positive emotional health and diabetic care: Concepts, measurement and clinical implications. Psychosomatics 53:1–12
Rose M, Burkert U, Scholler G, Schirop T, Danzer G, Klapp BF (1998) Determinants of the quality of life of patients with diabetes under intensified insulin therapy. Diabetes Care 21:1876–1885
Schramm MT, Baan CA, Pouwer F (2009) Depression and quality of life in patients with diabetes; a systematic review from the European Depression in Diabetes/EDID) Research Consortium. Current Diabetes Reviews 5:112–119
Snoek FJ (2002) Breaking the barriers to optimal glycaemic control – what physicians need to know from patient’s perspective. Int J Clin Pract Suppl 129:80–84
Steffens W, Kächele H (1988) Abwehr und Bewältigung – Mechanismen und Strategien. Wie ist eine Integration möglich? In: Kächele H, Steffens W (Hrsg) Bewältigung und Abwehr. Beiträge zur Psychologie und Psychotherapie schwerer körperlicher Erkrankungen. Springer, Berlin, Heidelberg, New York, S 1–51
Sundaram M, Kavookjaian J, Patrick JH, Miller LA, Madhavan SS, Scott V (2007) Quality of life, health status and clinical outcomes in type 2 diabetes patients. Quality of Life Research 16:165–77
Tillotson LM, Smith MS (1996) Locus of control, social support, and adherence to the diabetes regimen. Diabetes Educator 22:133–139
Trief PM, Himes CL, Orendorf R, Weinstock RS (2001) The marital relationship and psychosocial adaptation and glycemic control of individuals with diabetes. Diabetes Care 24:1384–1389
Trief PM, Wade MJ, Britton KD, Weinstock RS (2002) A prospective analysis of marital relationship factors and quality of life in diabetes. Diabetes Care 25:1154–1158
Van der Does FEE, De Neeling ND, Snoek FJ, Kostene PJ, Grootenhuis PA, Bouter LM, Heine RJ (1996) Symptoms and well-beeing in relation to glycemic control in type II diabetes. Diabetes Care 19:204–210
Wexler DJ, Grant RW, Wittenberg E, Bosch JL, Cagliero E, Delehanty L, Blais MA, Meigs JB (2006) Correlates of health-related quality of life in type 2 diabetes. Diabetiologia 49:1489–97
Wikblad K, Leksell J, Wibell L (1996) Health related quality of life in relation to metabolic control and late complications in patients with insulin-dependent diabetes mellitus. Qual Life Res 5:123–130
Winkley K, Landau S, Ismail K (2006) Psychological intervention to improve glycaemic control in patients with type 1 diabetes: systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials. BMJ 333:65–9
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2013 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this chapter
Cite this chapter
Albus, C. (2013). Guter Blutzucker – gute Lebensqualität – Strategien zur Auflösung eines scheinbaren Widerspruchs. In: Petrak, F., Herpertz, S. (eds) Psychodiabetologie. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-29908-7_8
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-29908-7_8
Published:
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-642-29907-0
Online ISBN: 978-3-642-29908-7
eBook Packages: Medicine (German Language)