Auszug
Für die Behandlung der kindlichen und adoleszenten Anorexia nervosa (AN) und Bulimia nervosa (BN) liegen mit Ausnahme der Familientherapie fast keine kontrollierten Studien vor. Die Mehrzahl der Empfehlungen beruht auf Expertenmeinungen und/oder klinischen Erfahrungen. Trotz der fehlenden Evidenzkriterien hat die Verbesserung der Behandlung — insbesondere die der Gewichtsrehabilitation — zu einer Senkung von Morbidität und Mortalität bei der adoleszenten AN in den letzten to Jahren geführt.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Brambilla F, Garcia CS, Fassino S et al (2007) Olanzapine therapy in anorexia nervosa: psychobiological effects. Int Clin Psychopharmacol 22: 197–204
Bulik CM, Berkman ND, Brownley KA, Sedway JA, Lohr KN (2007) Anorexia nervosa treatment: a systemic review of randomized controlled tritals. Int J Eat Disord 40: 310–320
Eisler I, Simic M, Russell GF, Dare C (2007) A randomised controlled treatment trial of two forms of family therapy in adolescent anorexia nervosa: a five-year follow-up. J Child Psychol Psychiatry 48: 552–560
Hagenah U, Vloet T (2005) Psychoedukation für Eltern in der Behandlung essgestörter Jugendlicher. Praxis Kinderpsychol Kinderpsychiatr 54: 303–317
Herpertz-Dahlmann B, Hagenah U (2008) Essstörungen. In: Remschmidt H, Mattejat F, Warnke A (Hrsg) Therapie psychischer Störungen bei Kindern und Jugendlichen. Thieme, Stuttgart, S 296–311
Herpertz-Dahlmann B, Schwarte R (2008) Anorexia nervosa. In: Schneider S, Margraf J (Hrsg) Lehrbuch der Verhaltenstherapie, Bd 3: Kinder und Jugendliche. Springer, Berlin Heidelberg New York, im Druck
Holtkamp K, Konrad K, Kaiser N, Ploenes Y, Heussen N, Grzella I, Herpertz-Dahlmann B (2005) A retrospective study of SSRI treatment in adolescent anorexia nervosa: insufficient evidence for efficacy. J Psychiatr Res 39: 303–310
Le Grange D, Crosby RD, Rathouz PJ, Leventhal BL (2007) A randomized controlled comparison of family-based treatment and supportive psychotherapy for adolescent bulimia nervosa. Arch Gen Psychiatry 64: 1049–1956
Lock J, le Grange D, Forsberg S, Hewell K (2006) Is family therapy useful for treating children with anorexia nervosa? Results of a case series. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 45: 1323–1328
McIntosh VV, Jordan J, Carter FA et al (2005) Three psychotherapies for anorexia nervosa: a randomized controlled trial. Am J Psychiatry 162(4): 741–747
Schmidt U, Lee S, Beecham J et al (2007) A randomized controlled trial of family therapy and cognitive behavior therapy guided self-care for adolescents with bulimia nervosa and related disorders. Am J Psychiatry 64: 591–598
Walsh BT, Kaplan AS, Attia E et al (2006) Fluoxetine after weight restoration in anorexia nervosa: a randomized controlled trial. J Am Med Ass 295: 2605–2612
Zucker NL, Marcus M, Bulik C (2006) A group parent-training program: a novel approach for eating disorder management. Eat Weight Disord 11: 78–82
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 2008 Springer Medizin Verlag Heidelberg
About this chapter
Cite this chapter
Herpertz-Dahlmann, B. (2008). Behandlung der Essstörungen in Kindheit und Adoleszenz. In: Herpertz, S., de Zwaan, M., Zipfel, S. (eds) Handbuch Essstörungen und Adipositas. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-76882-1_29
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-540-76882-1_29
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-76881-4
Online ISBN: 978-3-540-76882-1
eBook Packages: Medicine (German Language)