Auszug
Das Monitoring der Herzkreislauffunktion ist essenzieller Bestandteil der Diagnostik und Therapie kritisch kranker Patienten. Die Verfahren des erweiterten hämodynamischen Monitorings ermöglichen neben der kontinuierlichen invasiven Blutdruckmessung und der Erfassung des zentralen Venendrucks (ZVD), der Pulsoxymetrie und dem EKG die Erfassung der Herzkreislauffunktion des kritisch kranken Patienten. Die Zielsetzung des hämodynamischen Monitorings umfasst zum einen die kontinuierliche Überwachung der globalen Hämodynamik, um frühzeitig relevante Störungen zu erkennen, zum anderen ermöglicht es die Ursachen für eine hämodynamische Instabilität differenzialdiagnostisch zu identifizieren, um eine zielgerichtete Therapie einleiten zu können.
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Literatur
Adams HP Jr, Adams RJ, Brott T et al. Guidelines for the early management of patients with acute ischemic stroke. A statement from the Stroke Council of the American Stroke Association. Stroke 2003; 34: 1056–1083
American Association of Neurological Surgeons. Guidelines for Management of Acute Cervical Spinal Injuries. Neurosurgery 2002; 50(3) Suppl.: 58–62
Ball PA. Critical Care of Spinal Cord Injury. Spine 2001; 26(24 Suppl.): 27–30
Bath PMW. How to manage blood pressure in acute stroke. Journal of Hypertension 2005; 23: 1135–1136
Berlit P, Diehl RR. Autonome Funktionsstörungen bei akuten zerebrovaskulären Erkrankungen. Intensivmed 2001; 38: 111–117
Daniel WG, Erbel R, Kasper W et al. Safety of transesophageal echocardiography. A multicenter survey of 10,419 examinations. Circulation 1991; 83: 817–821
Dueck MH, Klimek M, Appenrodt S et al. Trends but Not Individual Values of Central Venous Oxygen Saturation Agree with Mixed Venous Oxygen Saturation during varying hemodynamic Conditions. Anesthesiology 2005; 103: 249–257
European Stroke Initiative (EUSI) Recommendations for Stroke Management — Update 2003. Cerebrovasc Dis 2003; 16: 311–337
Gauss A, Anhäupl T, Schütz W. Grundsätze der Katecholamintherapie Teil 2: Leitfaden der klinischen Anwendung. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2000; 35: 131–136
Kellum JA, J MD. Use of dopamine in acute renal failure: a meta-analysis. Crit Care Med 2001; 29: 1526–1531
Laupland KB, Bands CJ. Utility of esophageal Doppler as a minimally invasive hemodynamic monitor: a review. Can J Anaesth 2002; 49:393–401
Lee VH, Connolly HM, Fulgham JR et al. Tako-tsubo cardiomyopathy in aneurysmal subarachnoid hemorrhage: an underappreciated ventricular dysfunction. J Neurosurg. 2006;105: 264–270
Michard F, Teboul JL. Predicting fluid responsiveness in ICU patients: a critical analysis of the evidence. Chest 2002; 121: 2000–2008
Moriaki I, Junji N, Tetsuya H et al. Serial changes of the electrocardiogram during the progression of subarchnoidal hemorrhage. Circulation 2005; 112: 331–332
Mueller HS, Chatterjee K, Davis KB et al. ACC expert consensus document. Present use of bedside right heart catheterization in patients with cardiac disease. American College of Cardiology. J Am Coll Cardiol 1998; 32: 840–864
Myburgh J.A. Respiratory and cardiovascular support in severe closed head injury. In: Head Injury — Pathology and Treatment of Severe Closed Head Injuries. (Reilly P.L. ed). London: Chapman and Hall. 1997: 333–361
Nieminen MS, Bohm M, Cowie MR et al. Executive summary of the guidelines on the diagnosis and treatment of acute heart failure: the Task Force on Acute Heart Failure of the European Society of Cardiology. Eur Heart J 2005; 26: 384–416
Peters J. Invasive Messung und Interpretation arterieller, venöser und pulmonalvaskulärer Drücke. In: List WF, Metzler H, Pasch T (Hrsg) Monitoring in Anästhesie und Intensivmedizin. Springer, Berlin, 1998: 202–245
Raabe A, Beck J, Berkefeld J et al. Empfehlungen zum Management der aneurysmatischen Subarachnoidalblutung. Zentralbl Neuochir 2005; 66: 79–91
Ract C, Vigué B. Comparison of the cerebral effects of dopamine and norepinephrine in severely head injured patients. Intensive Care Med 2001; 27: 101–106
Reinhart K, Kuhn HJ, Hartog C et al. Continuous central venous and pulmonary artery oxygen saturation monitoring in the critically ill Intensive Care Med 2004; 30: 1572–1578
Ringleb PA, Bertram M. Keller E, Hacke W. Hypertension in patients with cerebrovascular accident. To treat or not to treat? Nephrol Dial Transplant. 1998;13: 2179–2181
Scheer B, Perel A, Pfeiffer UJ. Clinical review: complications and risk factors of peripheral arterial catheters used for haemodynamic monitoring in anaesthesia and intensive care medicine. Crit Care 2002; 6: 199–204
Schütz W, Anhäupl T, Gauss A. Grundsätze der Katecholamintherapie Teil 1: Charakterisierung der therapeutisch bedeutsamen Sympathomimetika. Anästhesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 2000; 35: 67–81
Seward JB, Khandheria BK, Oh JK, Freeman WK, Tajik AJ. Critical appraisal of transesophageal echocardiography: limitations, pitfalls, and complications. J Am Soc Echocardiogr 1992; 5: 288–305
Shah MR, Hasselblad V, Stevenson LW et al. Impact of the pulmonary artery catheter in critically ill patients: meta-analysis of randomized clinical trials. Jama 2005; 294: 1664–1670
Steiner LA, Johnsten AJ, Czosnyka M et al. Direct comparison of cerebrovascular effects of norepinephrine and dopamine in head-injured patients. Crit Care Med 2004; 32: 1049–1054
Stevenson JG. Incidence of complications in pediatric transesophageal echocardiography: experience in 1650 cases. J Am Soc Echocardiogr 1999; 12: 527–532
Schwarz S, Schwab S, Keller E et al. Neurogene Störungen der Herz-und Lungenfunktion bei akuten zerebralen Läsionen. Der Nervenarzt 1997; 68: 956–962
Trappe H-J. Bedrohliche Rhythmusstörungen des Intensiv-und Notfallpatienten. Intensivmed 2001; 38: 287–298
Treggiari MM, Walder B, Suter PM et al. Systematic review of the prevention of delayed ischemic neorological deficits with hypertension, hypervolemia, and hemodilution therapy following subarachnoid hemorrhage. J Neurosurg 2003; 98: 978–984
Yumoto M, Katsuya H. Transesophageal echocardiography for cardiac surgery in children. J Cardiothorac Vasc Anesth 2002; 16: 587–591
Zink W, Graf BM. Der Pulmonalarterienkatheter. Anaesthesist 2001; 50: 623–642
Leitlinie des European Resuscitation Council (ERC) http://www.erc.edu/new/
Leitlinie Schweres Schädelhirntrauma der Deutschen Gesellschaft für Neurologie http://www.dgn.org/128.0.html
Leitlinie Subarachnoidalblutung der Deutschen Gesellschaft für Neurologie http://www.dgn.org/119.0.html
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Carl, M., Kerner, T., Spies, C. (2008). Hämodynamisches Monitoring, kardiologische Diagnostik, Herzrhythmusstörungen und Herzkreislauftherapie. In: Schwab, S., Schellinger, P., Werner, C., Unterberg, A., Hacke, W. (eds) NeuroIntensiv. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-540-68317-9_10
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