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The Impact of Gender and Age on Cardiovascular Health in Germany

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Abstract

When women in Germany are asked what they regard to be their greatest personal health risk, over two-thirds report that breast cancer is the disease they fear the most. According to a survey conducted by a German health insurance fund, only 25% of women cite cardiovascular disease in this context (Deutsche Angestellten Krankenkasse DAK, 2002). However, according to information from the German Federal Statistical Office, a total of 17,173 women died in Germany from mammary carcinoma in the year 2003, compared to 29,550 women who died from acute myocardial infarction (Figure 1). Why is the risk of cardiovascular events so drastically underestimated by women themselves, as well as by those around them?

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References

  • Blumenthal, J. A., Lett, H. S., Babyak, M. A., White, W., Smith, P. K., Mark, D. B., Jones, R., Matthew, J. P., & Newman, M. F. (2003). Depression as a risk factor for mortality after coronary artery bypass surgery. The Lancet, 362, 604–609.

    Article  Google Scholar 

  • Blumenthal, S. J., & Matthews, K. A. (1993). Psychosocial aspects of cardiovascular disease in women: Introduction and overview. Annals of Behavioral Medicine, 15(2–3), 109–111.

    Google Scholar 

  • Brezinka, V., & Kittel, F. (1996). Psychosocial factors of coronary heart disease in women: a review. Social Science & Medicine, 42, 1351–1365.

    Article  Google Scholar 

  • Brüggemann, B., & Haltenhof, H. (2002). Der Beitrag soziokultureller Faktoren zum Verständnis der Geschlechterverteilung depressiver Störungen. Zeitschrift für Klinische Psychologie, Psychotherapie und Psychiatrie, 101–132.

    Google Scholar 

  • Deutsche Angestellten Krankenkasse, DAK(2002). “Was wissen Frauen über den Herzinfarkt? ”Emnid/DAK.

    Google Scholar 

  • Frasure-Smith, N., Lesperance, F., Juneau, M., Talajic, M., & Bourassa, M. G. (1999). Gender, depression, and one-year prognosis after myocardial infarction. Psychosomatic Medicine, 61, 26–37.

    Google Scholar 

  • Grande, G., Leppin, A., Mannebach, H., Romppel, M., & Altenhöner, T. H. (2002). Geschlechtsspezifische Unterschiede in der kardiologischen Rehabilitation: Abschlussbericht Universität Bielefeld.

    Google Scholar 

  • Hansen, E. F., Andersen, L. T., & von Eyben, F. E. (1993). Cigarette smoking and age at first acute myocardial infarction and influence of gender and extent of smoking. American Journal of Cardiology, 71, 1439–1442.

    Article  Google Scholar 

  • Härtel, U. (2003a). Ist-Analyse Prävalenz der Herz-Kreislauferkrankungen bei Frauen in NRW. Gutachten im Auftrag der Enquete-Kommission “Zukunft einer frauengerechten Gesundheitsversorgung in NRW. Düsseldorf. URL: http://www.landtag.nrw.de/portal/WWW/GB_I/I.l/EK/EKALT/13_EK2/aktuelles.jsp.

  • Härtel, U., Gehring, J., Klein, G., & Symannek, C. (2003b). Untersuchung geschlechtsspezifischer, biomedizinischer und psychosozialer Einflüsse auf den langfristigen Erfolg von Reha-Maßnahmen bei Patienten mit koronarer Herzkrankheit: Abschlussbericht (1. Förderphase) BMBF Bericht. Härtel, U. (2005). Geschlechtsspezifische Unterschiede in der kardiologischen Rehabilitation. informiert! Nr. 9.

    Google Scholar 

  • Härtel, U., & Löwel, H. (1991). Familienstand und Überleben nach Herzinfarkt. Ergebnisse des Augsburger Herzinfarktregisters. Münchner Medizinische Wochenschrift, 133, 464–468.

    Google Scholar 

  • Healy, B. (1991). The Yentl syndrome. The New England Journal of Medicine(325).

    Google Scholar 

  • Hennekens, C, Evans, D., & Peto, R. (1989). Oral contraceptive use, cigarette smoking and myocardial infarction. British Journal of Family Planning, 5, 66–67.

    Google Scholar 

  • Jenson, M., Suls, J., & Lemos, K. (2003). A comparison of physical activity in men and women with cardiac disease: do gender roles complicate recovery? Women and Health, 57(1), 31–47.

    Google Scholar 

  • Knoll, N., Scholz, U., & Rieckmann, N. (2005). Einführung in die Gesundheitspsychologie. München: Ernst Reinhardt Verlag/UTB.

    Google Scholar 

  • Ladwig, K.-H., Erazo, N., & Rugulies, R. (2004). Depression, Angst und Vitale Erschöpfung vor Ausbruch der koronaren Herzkrankheit. Frankfurt a.M.: VAS

    Google Scholar 

  • Lampert, T., & Burger, M. (2004). Rauchgewohnheiten in Deutschland Ergebnisse des telefonischen Bundes-Gesundheitssurveys 2003. Das Gesundheitswesen, 66, 511–517.

    Article  Google Scholar 

  • Legato, M. (Ed.). (2004). Principles of Gender-Specific Medicine. Amsterdam: Academic Press

    Google Scholar 

  • Lemos, K., Suls, J., Jenson, M., Lounsbury, P., & Gordon, E. E. I. (2003). How do female and male cardiac patients and their spouses share responsibilities after discharge from the hospital? Annals of Behavioral Medicine, 25, 8–15.

    Article  Google Scholar 

  • Löwel, H., Döring, A., Schneider, A., Heier, M., Thorand, B., & Meisinger, C. (2005). The MONICA Augsburg Surveys Basis for Prospective Cohort Studies. Gesundheitswesen, 67 Sonderheft 1, S13–S18.

    Google Scholar 

  • Löwel, H., Koenig, W., Engel, S., Hormann, A., & Keil, U. (2000). The impact of diabetes mellitus on survival after myocardial infarction: can it be modified by drug treatment? Result of a population-based myocardial infarction register follow-up study. Diabetologia, 43, 218–226.

    Article  Google Scholar 

  • Löwel, H., Stieber, J., Koenig, W., Thorand, B., Hörmann, A., Gostomzyk, J., & Keil, U. (1999). Das Diabetes-bedingte Herzinfarktrisiko in einer süddeutschen Bevölkerung. Ergebnisse der MONICA-Augsburg Studien 1985-1995. Diabetes und Stoffwechsel, 8, 11–21.

    Google Scholar 

  • Mittag, O. (2002). Vergleich der Verläufe nach erstem Herzinfarkt bzw. ACVB-Opration oder PTCA bei Frauen und Männern.B-1 Projekt im Norddeutschen Forschungsverbund. Abschlussbericht 1. Förderphase.

    Google Scholar 

  • Myrtek, M. (2001). Meta-analyses of prospective studies on coronary heart disease, type A personality, and hostility. Internationaljournal of Cardiology, 79, 245–251.

    Article  Google Scholar 

  • Nolen-Hoeksema, S., Larson., J., & Grayson, C. (1999). Explaining the gender difference in depressive symptoms. Journal of Personality and Social Psychology, 77,5, 1061–1072.

    Article  Google Scholar 

  • Prescott, E., Hippe, M., & Schnohr, P. (1998). Smoking and risk of myocardial infarction in women and men: Longitudinal population study. British Medical Journal, 316, 1043–1047.

    Google Scholar 

  • Regitz-Zagrosek, V., Lehmkuhl, E., Hocher, B., Goesmann, D., Lehmkuhl, H. B., Hausmann, H., & Hetzer, R. (2004). Gender as a risk factor in young, not in old, women undergoing coronary artery bypass grafting. Journal American College of Cardiology, 44(11), 2413–2414.

    Article  Google Scholar 

  • Rose, G. L., Suls, J., & Green, P. J. (1996). Comparison of adjustment, activity, and tangible social support in men and women patients and their spouses during the six months post-myocardial infarction. Annals Of Behavioral Medicine, 18, 264–272.

    Article  Google Scholar 

  • Schannwell, C. M., Schoebel, F. C., Lazica, D., Marx, R., Plehn, G., Leschke, M., & Strauer, B. E. (2000). Besonderheiten der koronaren Herzkrankheit in der klinischen Symptomatik und Erstdiagnostik bei Frauen. Deutsche Medizinische Wochenschrift, 125, 1417–1423.

    Article  Google Scholar 

  • Schwarzer, R., & Rieckmann, N. (2002). Social Support, Cardiovascular Disease, and Mortality. In G. Weidner & M. S. Kopp & M. Kristenson (Eds.), Heart Disease: Environment, Stress and Gender (pp. 185–194). Amsterdam: IOS Press.

    Google Scholar 

  • Sieverding, M. (1995). Gesundheit von Müttern Ein Forschungsüberblick. Zeitschrift für Medizinische Psychologie 4, 6–16.

    Google Scholar 

  • StBA. (2005). Gesundheitswesen. Todesursachen in Deutschland 2003. Wiesbaden: Statistisches Bundesamt.

    Google Scholar 

  • Vaccarino, V., Lin, Z. Q., Kasl, S. V., Mattera, J. A., Roumanis, S. A., Abramson, J. L. & Krumholz, H. M. (2003). Gender differences in recovery after coronary artery bypass surgery. Journal of the American College of Cardiology, 41, 307–314.

    Article  Google Scholar 

  • Vaccarino, V., Parsons, L., Every, N. R., Barron, H. V., & Krumholz, H. M. (1999). Sexbased differences in early mortality after myocardial infarction. New England Journal of Medicine, 341, 211–225.

    Article  Google Scholar 

  • VDR/Reha-Kommision (Ed.). (1992). Bericht der Reha-Kommission des Verbandes Deutscher Rentenversicherungsträger. Empfehlungen zur Weiterentwicklung der medizinischen Rehabilitation in der gesetzlichen Rentenversicherung. Frankfurt am Main: VDR.

    Google Scholar 

  • Verbundprojekt zur gesundheitlichen Situation von Frauen in Deutschland (2001). Bericht zur gesundheitlichen Situation von Frauen in Deutschland (Schriftenreihe des Bundesministeriums für Familie, Senioren, Frauen und Jugend, Band 209.) Stuttgart: Kohlhammer.

    Google Scholar 

  • Waldron, I. (2002). Trends in gender differences in coronary heart disease mortalityrelationships to trends in health-related behavior and changing gender roles. In G. Weidner, M. S. Kopp & M. Kristenson (Eds), Heart Disease: Environment, Stress and Gender. Amsterdam: IOS Press, 80–98.

    Google Scholar 

  • Wamala, S. P., Mittleman, M. A., Horsten, M., Schenck-Gustafsson, K., & Orth-Gomer, K. (2000). Job stress and the occupational gradient in coronary heart disease risk in women. The Stockholm Female Coronary Risk Study. Social Science & tMedicine, 51, 481–489.

    Article  Google Scholar 

  • Weidemann, H., Meyer, K., Fischer, T., & Wetzel, A. (2003). Frauen und koronare Herzkrankheit. Altersverteilung, Rauchen und orale Kontrazeption, klassische Risikofaktoren, psychosoziale Konstellationen, körperliches Training. Frankfurt a.M.: VAS

    Google Scholar 

  • Willich, S.N., Müller-Nordhorn, I, Kulig, M., Binting, S., Gohlke, H., Hahmann, H., Bestehorn, K., Krobot, K. & Völler, H. (2001). Cardiac risk factors, medication and recurrent clinical events after acute coronary disease a prospective cohort study. European Heart Journal, 22, 307–313.

    Article  Google Scholar 

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Gertrud M. Backes Vera Lasch Katja Reimann

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© 2006 VS Verlag für Sozialwissenschaften | GWV Fachverlage GmbH, Wiesbaden

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Kendel, F., Sieverding, M. (2006). The Impact of Gender and Age on Cardiovascular Health in Germany. In: Backes, G.M., Lasch, V., Reimann, K. (eds) Gender, Health and Ageing. VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-531-90355-2_5

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